Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Legenda perunasta ja kondensaattorista

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129284

    Kondensaattorin korvaamisesta perunalla on kiltapiireissä vitsailtu, mutta onko kukaan kokeillut, niinkuin tämä Land Rover -kaveri:

    http://www.dailymail.co.uk/news/article-2960913/Mechanic-fixes-Land-Rover-POTATO.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Nykykonkkien laatu huomioiden, tämä niksi voi olla hyödyllinen.

    #174508

    Mikä laatu? Lapin puikula vai siikli?

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #174509

    Kyllä tuo kerran joutoviikolla tuli kokeiltua. Meillä taisi olla johtojen päässä naulat, jotka työnnettiin parunaan. Se, kuinka paljon naulat ovat perunan sisällä vaikuttaa “kondensaattorin” arvoon. Sätkässä kun voi käydessä seurata kärkien kipinöintiä, niin on helppo säätää “kondensaattori” sopivaksi.

    #174510

    Miten tuo kytkentä tarkemmin ottaen tehdään? Olen kuullut myös, että tuo kikka toimii vain jonkun aikaa ja ilmeisesti peruna kuumenee ajossa ja lakkaa toimimasta? Pääseekö säkillisellä Helsingistä Rovaniemelle? 😆 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174511

    @Akaile wrote:

    Miten tuo kytkentä tarkemmin ottaen tehdään? Olen kuullut myös, että tuo kikka toimii vain jonkun aikaa ja ilmeisesti peruna kuumenee ajossa ja lakkaa toimimasta? Pääseekö säkillisellä Helsingistä Rovaniemelle? 😆 😉

    Peruna kytketään samoin kuin konkka, eli kärkien rinnalle. Moottoritilasta yleensä löytyy joku “joutilas” ruuvinpää, mihin perunan voi tökätä, toiseen päähän sitten katkojalta/puolalta tuleva piuha…

    Aikansa toimii, perunasta riippuen, jopa kymmeniä kilometrejä. Sitten siitä tulee vihreä ja se pitää vaihtaa uuteen…

    #174512

    Tästä johonkin kiltatapahtumaan kisa. Otetaan osallistuvien kulkimista kärkikotelo pois ja siitä kondensaattori takavarikkoon. Perunoita, nauloja sekä sähköjohtoa tarjolle. Sitten pitää oman sätkän moottorin viemänä alkuperäsiä katkojankärkiä käyttäen päästä mahdollisimman nopeasti tietyn lnjan yli: “Yhden potun kriuhnaasu”. 🙂

    #174513

    Dyane-miehet ja naiset pahasti alakynnessä tässä lajissa 😆 😈

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174514

    Tätä perunaproblematiikkaa mietimme Itävaltalaisen Horstin kanssa ajaessamme rajojen avauduttua jossain itämaassa. Horst opiskeli insinööriksi ja häntä huvitti tämä perunan mahdollinen käyttö konkan sijasta. Artikkelin taisin lukea TM:stä joskus 80- luvun alkupuolella. Tällaisen kisan järjestäminen voisi olla hauskaa, vaikkakin työläs toteuttaa.

    #174515

    Särkyneen Sitikan Majatalossa tätä asiaa pohdittiin useammankin kerran, käytännössäkin testattiin. Pihaa pitemmälle en itse perunan voimin poistunut, mutta majatalon nyttemmin jo edesmennyt isäntä tarinoi perunapussin avulla reissun jatkuneen. Samaisella reissulla oli katkojankärkien katkennut jousikin korvata katajasta veistetyllä palasella…

    Kaikenlaisia juttuja sitä on varmasti sattunut, monista ei kuvamateriaalia ole otettu, aikanaan kun kuvanottaminen oli kallista sekä työlästä nykyiseen digikuvaamiseen verrattuna. Moni tarina varmasti on myös sitten vähän värittynyt, muistikuvien vaihdellessa…

    Niin, samaisesta Majatalosta ostamani moottoripyörä joskus Pyhäsalmelle suuntautuneella reissulla lopetti lataamisen, jo menomatkalla. Sekin oli enemmän ominaisuus kyseisen mallisessa pyörässä, valot päällä laturin teho ei toimiessaankaan riittänyt akun lataamiseen, lisäksi “hiilivoimalaksi” ristitty kuusivolttinen tasavirtalaturi söi hiiliä ihan paljon… Kotiin kuitenkin piti päästä, eikä pyörää tienlaitaan viitsinyt jättää, niin kotiin sitten päästiin puhelimen akun toimittaessa sähköä kipinäntuottoon. Tätäkään ei meinaa moni haluta uskoa, onneksi siitä tuli silloin kuva napattua…

    Katkojasta vielä sen verran, että ennen ajokortin saamista tuli pelastettua pulasta eräs Micrakuski, jolla katkojan jousi katkesi kesken ajon. Sitä tienlaidassa ihmetteli, jota piti mennä itsekin ihmettelemään. Nuori plikka, joka oli sentään osannut konepellin avata, kun pulassa oli, niin mitäpä sitä muutakaan siitä ohi pyöräillessä olisi tehnyt kuin kuvitellut osaavansa auttaa… No, virranjakajan kannen avaamisen jälkeen löytyi reilun sentin auki oleva katkoja, hetki pohtimista ja auton sisällä näkemäni kierreselkävihko pelasti tuosta. Vihkosta rautalankaa muutama kierros, käsin nitkutellen poikki ja tämä “jousi” asentaen katkojan jousen korvikkeeksi, ja niin vain kipinä palasi japaniantuotteeseen. Kovin oli tyytyväinen tuo kuski, siitäkin tiedosta että autosähkökorjaamo oli muutaman kilometrin päässä…

    #174516

    Viiskytä luvulla parhaaseen Jawa aikakauteen kuului että Jawa ja muillakin pyörillä liikkuvat pitivät matkassaan aina litteitä 4.5 voltin taskulampun paristoja jos lataus oikutteli niin sai kytketyksi sillä kipinän takaisin ja matka jatkui.. Silloin yleinen käyttö jännite moottoripyörissä ja osassa autoissakin oli 6 volttia.. 😀
    Sillä patteri konstilla saisi vielä tänäkin päivänä wanhus rättärin veivillä käyntiin ja matka jatkuisi… 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #174517

    @Akaile wrote:

    Dyane-miehet ja naiset pahasti alakynnessä tässä lajissa 😆 😈

    Annetaan heidän poistaa maski ja verkko etukäteisvalmisteluna… 😉

    #174518

    @Isoo-Jukka wrote:

    @Akaile wrote:

    Dyane-miehet ja naiset pahasti alakynnessä tässä lajissa 😆 😈

    Annetaan heidän poistaa maski ja verkko etukäteisvalmisteluna… 😉

    Päteekö sama vanhus maskisilla Meharikuskeilla?

    #174519

    Rajasin tämän tahalteni Dyane-kuskeihin, koska kirjoitushetkellä muistin kuinka ripeään kiskaiset koneen ulos Meharista 😆 Eli Meharistit paininnee omassa sarjassaan 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174520

    Entäs me Amikuskit?

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #174521

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Viiskytä luvulla parhaaseen Jawa aikakauteen kuului että Jawa ja muillakin pyörillä liikkuvat pitivät matkassaan aina litteitä 4.5 voltin taskulampun paristoja jos lataus oikutteli niin sai kytketyksi sillä kipinän takaisin ja matka jatkui.. Silloin yleinen käyttö jännite moottoripyörissä ja osassa autoissakin oli 6 volttia.. 😀
    Sillä patteri konstilla saisi vielä tänäkin päivänä wanhus rättärin veivillä käyntiin ja matka jatkuisi… 😯

    Mulla on moottoripyörän työkalujen joukossa 9V nappiparisto kantoineen aina matkassa. Siinä pyörässä on 6V järjestelmä

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.