Etusivu Foorumit Päävalikko Autohavainnot Lehdistä leikeltyä

Esillä 15 viestiä, 136 - 150 (kaikkiaan 169)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #143610

    Sekin pitää paikkansa, mutta jos ajatellaan edelleen sitä henkilömäärää ja mahdollisia työtunteja. 400h olisi 5 täyttä työviikkoa kahdelle hengelle, joten ajattelin tuohon oletuksena “mitään pohjatöitä ei tehdä itse”, jolloin maalaukselle tulee sitä hintaa. Lisää kuluja tulee mahdollisesti myös kuljetuksesta meno-paluu, riippuen maalaamon sijainnista.

    Enkä minä väitä, että lukuni on absoluuttisen pätevät, päinvastoin, tuohan antaa hyvää suuntaa vain: kaikki mikä menee noiden kulujen alle on suoraan kotiinpäin ja lisää kannattavuutta. Lupaan onnitella julkisesti täällä foorumilla ja Nyytisissä sitä tahoa, joka ekan suomalaisen 2cv-korjaamon laittaa pystyyn ja 2cv:llä täysipäiväisesti itsensä ja kaverin kannattavasti elättää (useamman vuoden) 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #143611

    Vähän minua kiusaa, kun kokoajan kerrot maalaamosta ja viemisestä. Jos siihen on otettava kaveri mukaan, niin eikö se voisi olla valmis automaalari/peltiseppä. Eipä minulle ole koskaan tullut mieleen että 2cv paljoa lakattaisiin, kyllä siihen on riittänyt teollisuusmaali tai muu hyvä. Mutta jos haluaa, voi tehdä diilin tuonne Viroon, siellä on monta maalaamoa, jotka tekee hyvän työn, ehkä jopa parempaa kuin täällä, ja melko edullisesti. Esim.. camionnetti noin 2000e, töineen se on viimekesän hinta. Mutta tämä on yksi vaihtoehto, sitä en tiedä kannattaako nykypäivänä enää mikään.

    #143612

    Peilasin vain siihen, miten niitä tehdään tuolla keski-euroopassa tuohon yli kymppitonnin hintaan. Voihan sitä vetää sätkän peltikattomaalilla telalla tai pensselillä kauttaaltaan, mutta nyt puhuttiin “helmistä”, joita ostaisi muutkin kuin harrastajat. Ja aika suurella todennäköisyydellä se lakkakerros nimenomaan vaadittaisiin vesiohenteisista maaleista johtuen. En tarkalleen ottaen tiedä kuinka tiukkaa tuo maalipolitiikka on nykyään, mutta ainakin omassa ahjossani on siirrytty koneiden “vesiväri”maalaukseen jo pari vuotta sitten.

    Kuten sanottua, kaiken minkä saat poistettua tuosta omasta laskelmastani on viivan alla lisää. Syy-seuraussuhteet vain ovat melkoisen vahvat..eli jos et ulkoista maalausta, teet enemmän itse ja mitä enemmän teet itse, sen vähemmän pystyt vuodessa puskemaan valmiita kulkimia ovesta ulos. Viitisen viikkoa olisi realistinen läpimenotavoiteaika ja sillä aikataululla valmistuisi n. 10 sätkää per vuosi huomioiden lomat yms. Tästä pääsemme siihen, että olisiko suomessa 10 henkilöä vuodessa maksamaan yli 10 000e kulkimesta?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #143613
    Pia

    Olen sitä mieltä että kaupaksi menisi Suomessakin tuolla hinnalla. Perustan siihen että useamman kerran minulta on kysytty parkkipaikalla että onko sätkä myynnissä? Yksikin tarjosi mersuaan ja kysyi että vaihdanko päittäin. Toki nämä ovat vitsejä osittain mutta tottakin toinen puoli koska aina kiinnostus on ollut nimenomaan autoa kohtaan, ei huulenheittoon tms. Jos olisi tarjontaa tuon tasoisista niin kysyntääkin olisi.

    Siis mitä tuolla 11 – 13000 € saa; mopoautot maksaa sen verran ja mitä olen ymmärtänyt niin kauppa käy kuin siimaa. Niitä ei osteta sijoitusmielessä.

    Sanovat maksavansa £ 300 per aihio ja myyvät 5000 -11000 £ ulos (x 6 kpl samanaikaisesti) niin tokihan siitä jotain käteen jää vaikka uutta osaa ja tosi paljon työtä tuohon väliin sisältyy.

    Tämä vaatii taustalleen pääomaa, henkistä ja fyysistä mutta artikkelin mukaan myynti vetää joten sitä ongelmaa ei näytä olevan.

    Suomalainen sätkäharrastaja on varovainen, se jää odottaaan jos joku myisi eteenpäin tuollaisen restauroidun; juuri hänelle. Ja hinta putoaisi tietysti puoleen.

    #143614

    @Pia wrote:

    Siis mitä tuolla 11 – 13000 € saa; mopoautot maksaa sen verran ja mitä olen ymmärtänyt niin kauppa käy kuin siimaa. Niitä ei osteta sijoitusmielessä.

    Niimpä, ne ostetaan liikkumavälineiksi 15-17 vuotiaille kullanmuruille. Mopoautoikäinen ei ole oikeutettu ajamaan rättisitikkaa, joten nämä kaksi markkinaa eivät kohtaa.

    @Pia wrote:

    Suomalainen sätkäharrastaja on varovainen, se jää odottaaan jos joku myisi eteenpäin tuollaisen restauroidun; juuri hänelle. Ja hinta putoaisi tietysti puoleen.

    Tässä olet asian ytimessä. Juuri tähän perustan oman skeptisyyteni aiheen tiimoilta. Suomalainen tekee itse tai ostaa halvalla.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #143615
    Pia

    En tarkoita että mopoikäset ajaisivat sätkällä vaan lähinnä sitä ylimääräistä rahaa jota ihmisillä on käyttää esim. mopoautoihin.

    Se joka tarjoaa mersuaan (ihan hyvännäköistä) päittäin sätkästä on innostunut nimenomaan sätkästä – ei likaamaan käsiään saadakseen sellaisen mahdollisimman halvalla.

    #143616

    Mulle viime kesänä joku juppi tarjosi uudenkarheaa CLS-mersua päikseen, kun olin parkkipaikalla tutkailemassa tiinan hajonnutta kytkintä konepellin alla. Näin tämän tapahtuman uutisarvon lähinnä kettuilevana vitsinä ja niin uskon monessa muussakin tapauksessa asian laidan olevan. Heitot ovat aina heittoja, eikä heijasta sitä todellista kysyntää, jossa laitetaan nimet paperiin ja raha vaihtaa omistajaa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #143617
    Pia

    Tottakai ne on heittoja, ei kannata eksyä nyt aiheesta.

    Jos joku taho tarjoaisi asiallisesti Suomessa näitä pelejä, tänne maahantuotuina ja rekisteröitynä, laittaisi mainonnan ja hinnan kohdalleen, tarjoaisi huollon ja jonkinlaisen takuun (tällä ‘tehtalla’ oli takuu) niin aivan varmasti kauppa kävisi. Tätä mieltä olen.

    #143618

    Pian kanssa samoilla linjoilla… ehkä suhtautuminen muuttuu täälläkin, jos jo melkein kaikissa muissa EU-maissa ollaan valmiita maksamaan kyseisiä hintoja. Tälläinen ammattimaisesti uustuotettu 2cv sisältäisi tietysti jonkinlaisen takuunkin ja pitäisi olla sikäli turvatumpi ostos “tavalliselle pulliaiselle” kuin luottamukseen perustuva kauppa harrastajien välillä.

    En usko, että tulevissa ikäpolvissa on enää niin paljon innokkaita ruuvaajia kuin aiemmin. Valitettavasti.

    Mihinkään myyntitilastoihin 2cv ei enää nouse, parhaimmillaan voisi kuvitella muutaman kymmenen peruskorjatun kulkimen kaupan toteutuva vuodessa – jos sitäkään.

    Ennustaminen on vaikeaa, erityisesti tulevaisuuden ennustaminen (vanha kiinalaisten ja ahtikarjalaisten sanalasku)

    #143619

    Valmistajia on euroopassa aikamonta joten kauppa täytyy siellä käydä hyvin..esim. Burtonilla on uusi jälleenmyyjä Italiassa, avattiin äskettäin..Meharille löytyy valmistaja jne..naapurissamme asustaa hitonmoinen määrä miljonäärejä. Uudessakaupungissa on luotu hyvä osaamisen maine..
    Ongelma saataisi tulla kuinka löytyisi aihioita tarpeeksi..

    #143620

    Minusta keskieurooppaa ja Suomea ei voi verrata keskenään. Keskieuroopassa sätkillä ajellaan ympärivuoden täällä Suomessa se on harvinaista jopa meidän harrastajien keskuudessa.

    Tuolla reilulla kymppitonnilla saa jo “oikean” pikkuauton nykypäivän varusteilla. Peruskorjattu sätkä saisi olla korkeintaan 5000 että sen joku tavallinen pulliainen ostaisi kakkosautoksi.

    Perustan tämän skeptisyyteni noiden kulkimien menekille omien kokemusten perusteella. Lähiystävä piirissäni ei ole 2cv harrastajia ja niin työ kuin muutkin kaverini ovat kauhistelleet sitä kun kuljetan lapsiani kulkimella ja nykyään ne pitää minua hulluna kun ajan lasteni kanssa myös talvella. Eli tavalliset pulliaiset ei luota 2cv turva varusteluun 😮 Myös äitini meinas saada halvauksen kun sanoin että myyn tuon “oikean” citikan pois ja ruvetaan ajamaan pelkästään sätkällä, vastaus oli: sinä et rupea lapsia maantiellä talvella tuolla (anteeksi kaikki) romulla kuljettamaan kyllä niillä on oikeus turvalliseen kyytiin!!!

    #143621

    Tämä nyt ei ole “lehdistä leikattua”… Lisää skeptisyyttä kera faktan ja fiktion>

    Fakta: Taannoin oli myynnissä 32-vuotias, 45.000 kilometriä ajettu (vuosina 1982-85 ja 2011), kuivassa tallissa säilytetty, uutena ruostesuojattu vuosimallin 1980 2CV6 – lyhyesti sanottuna lähes uudenveroisessa kunnossa oleva kuljin. Hintapyynti 4500 euroa > pari yhteydenottoa kolmen kuukauden aikana koko Suomesta. Kauppasumma oli vähän vähemmän kuin pyynti. Myynnin jälkeen tuli kyllä useita soittoja teemalla “kyllä mä sen olisin ostanut, mutta.”

    Fiktio: Uustuotettu 2CV6 vuosimallia 1980/2013, hintapyynti Suomessa 13000 euroa > 10-20 ostaajaa Suomesta vuodessa – uskoo ken haluaa, minä en.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #143622

    Olen edellisen kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla. En minä ainakaan maksaisi yli 5000 € kulkimesta.
    Haaveilla voi, mut tosiseikat kun huomio näin se vaan on!

    Jaala

    #143623

    Jukka on kyllä siinä oikeassa, että muutosten tuulet puhaltavat Suomessakin ruuvaajien määrän suhteen ja se saattaa muuttaa hintakulttuuria. Jopa entiset aktiiviruuvaajat (ilman asuntolainan taakkaa) saattavat innostua eläkepäivillään maksamaan siitä, ettei tarvitse käsiään liata. Sekin on ihan ymmärrettävää, sillä useampaan vuosikymmeneen sitäkin laatua mahtuu ihan varmasti.

    Toinen ikävämpi tosiseikka on kuitenkin se, että harrastajaväestö ikääntyy kovaa vauhtia ja tulevaisuudessa tarjontaa saattaa olla yli omien tarpeiden. Tämä saattaa kiihdyttää “romujen” hävitystä ja ehjien nopeita käteiskauppoja. Voi jopa koittaa ajanjakso, jossa tuonti häviää ja vienti lisääntyy halpojen harvinaisten kohdalla.

    Mitä tulee tuohon uusien rakentelijoiden löytämiseen ja innostamiseen niin jälkipolvia kannattaa tukea omilla varastoissa vuosia seisoneilla projekteilla, “jonka minä vielä joskus laitan kuntoon”. Väittäisin, että tällainen työ kyllä kantaa leipää pöytään. Rättärikipinä on vaikeampi sammuttaa kuin sytyttää 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #143624

    Rättärikipinä on vaikeampi sammuttaa kuin sytyttää 😉

    Tästä olen ihan samaa mieltä!

    Ja viimeksi tänään minulta kysyttiin “onko sulla rättäri?”. Ja samaan hengenvetoon kysyjä kertoi, että moni hänen tuttunsa voisi ostaa kesäautoksi rättärin, jos ehjän ja kunnossa olevan löytäisi. Tämähän on tosin vain mutu-tietoa.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

Esillä 15 viestiä, 136 - 150 (kaikkiaan 169)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.