Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Levyjarrullisen käsijarru
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
23.7.2013, 04:09 #128404
Totesin aamulla käsijarrukahvan ja levyjen puolella olevan vivun irronneen toisistaan.
Kahvaosan levyjen puoleisessa päässä on neliskulmaisen putken sisällä kieli, jonka päässä on reikä. Neliskulmaisessa putkessakin on reikä. Samoin levyjen puolella olevassa vivussa on reikä.
Miten nuo kolme reikää pitää liittää toisiinsa, jotta käsijarru ja myös kahvan lukitus toimii? Tarvitsenko liitokseen jonkin mystisen osan (joka ehkä on nyt sitten vauhdissa pudonnut)?
E.T.
23.7.2013, 07:43 #169737@esa.tahtinen wrote:
Miten nuo kolme reikää pitää liittää toisiinsa, jotta käsijarru ja myös kahvan lukitus toimii? Tarvitsenko liitokseen jonkin mystisen osan (joka ehkä on nyt sitten vauhdissa pudonnut)?
Tappi joka menee noiden reikien läpi, ja tapin päähän sokka. Toimii myös M6-osakierrepultti kivasti korvaavana osana, nyloc-mutterin kanssa ettei tule kiristettyä niin kireäksi ettei osat enää liikkumaan pääse.
23.7.2013, 08:01 #169738Siis kaikkien reikien läpi? Miten se kieli sitten pääsee ulos sen neliskulmaisen putken sisältä? Senhän kai tarttis päästä ulos, jotta kahvan nappulasta saisi painettua?
E.T.
23.7.2013, 14:21 #169739Noinhan se juuri menee, kuin Jasu kirjoittaa.
Kielen ja putken reiät kohdalleen ja jarrujen puolelta tuleva vipu kielen haaraan. Kaikki reiät siis kohdakkain ja siihen sitten sopiva tappi ja sokka tai pultti ja nyloc-mutteri. Pudonnut tappi löytyi pihasta, kun äsken kotiin tulin.
Käsijarrukahvoja ja-mekanismeja näyttää olevan muutamaa sorttia, omastani löysin räjäytyskuvan täältä:
https://www.dropbox.com/sh/g91fxtbrkxo2757/ZtPNpnvoCI/2CVParts1991.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
Hyödyllinen selailtava oli tämäkin:
http://www.classic-citroen-tech.co.uk/models/model-content/2CV/2cv-Handbook.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
Kiitoksia vaan avusta taas.
E.T.
23.7.2013, 17:23 #169740Otin sit verstaalla käydessä muutaman kuvan aiheesta, jos tulee joskus jollekin muulle sama vastaan…
Tuossa siis irrallaan käsijarruvipu, välitankoa esittävä lattaraudanpätkä sekä tapit sokkavaihtoehtoineen
Tässä sitten se “ongelmapaikka”, eli vivun pää jonka sisäosa pääsee hauskasti liikkumaan. Sisäosa pitää vain siirtää sellaiseen kohtaan että on reiät kohdakkain
Tältä pitäisi näyttää kun osat on paikoillaan. Vanhemmissa sokkana saksisokka, uudemmissa tällainen hienompi useampaan kertaan irroitettava malliNiin, arvaa vaan tuliko aikanaan ekaa kertaa tuotakin ihmeteltyä, purkaantui helposti mutta kasaamisen kanssa pitikin miettiä.
Eikä sitten kannata unohtaa tapeista sokkia, on ikävämpi ylläri jos pääsee ajossa tappikin poistumaan, ja vielä ikävämpää on jos vastaavan sokan on unohtanut vaihdekepakosta ja on jättänyt käsijarruvaijerit asentamatta (sopivat puuttuivat, ja “ehtiihän sen myöhemminkin”)…
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.