Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Lhm jarrut

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122756

    Mulla on nyt vanhat rumpujarrut kiinni kulkimessa ja harkitsen kovasti lhm-jarruihin sijoittamista mukaanlukien levyjarrut eteen. Onko mitään syytä miksen tekisi näin? Eli onko esim. lhm jarrupääsylintereissä enemmän ongelmia kuin perinteisessä Dot sylinterissä? Tai jotain muita suuria ongelmia? Jarruputkiksi tulee ruostumaton jarruputkisarja saksasta…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #136423

    Kohtuullisen pitkiin kokemuksiin perustuen en syytä löydä miksi ei kannattaisi varsinkaan käytösätkään niitä tällätä. Tai no, löytyy yksi, muttei ehkä niin merkittävä seikka. Takajarrusylinterien tiivisteet, ovat ainakin niissä mitkä vastaani tulleet ovat O-renkaita eikä “kuppikumi”-mallisia… Näissä tiivisteissä tietenkin eroja voi olla, mutta juuri viikonloppuna aiheesta keskusteltun yhteydessä joku mainitsi ettei LHM-osiin olisi muunlaisia tehty..?

    Itselle kun tein muutoksen LHM-nesteelle, en vaihtanut takasylintereitä. Ovat hieman isommat edessä olevien rumpujarrujen kanssa kuin levyjarrujen kanssa. Olikohan pari milliä halkaisijassa eroa. Väittävät näin tulevan takapainoiset jarrut, itse sanoisin että jarrutasapaino on paremmin kohdallaan. Ajosään ollessa mikä tahansa, aina on saanut etujarrut lukittua ennen takajarruja… Ja tarvittaessa käytettäessä reilummin kaasua ja jarruttaen vasemmalla jalalla saa takapyörät lukkoon, mutta tämä tarve on tullut esiin lähinnä jääratakisoissa… Oli muuten “tavallisen jarrunesteen” sylinterit mitkä jätin kokeeksi taakse, sellaiset mitkä olivat viettäneet aikaa DOT-nesteen kanssa pari vuotta, eikä ongelmia ole ollut. LPR-merkkiset osat kyseessä. Ja asennus tapahtui joskus vuonna 97-98 ja edelleen tuntuisi toimivan, siis sen vähän mitä nyt parin viime vuoden aikana testaamaan päässyt on…

    #136424

    Muistelen kuulleeni aikoinaan sellaisen jutun, että LHM kävisi DOT järjestelmään mutta Dot neste ei missään nimessä LHM järjestelmään?
    Voin olla väärässäkin? Kun on niinkin vanhaa muistelua kun ensimmäiset vihreen nesteen kulkimet tuli markkinoille!
    Yrittäkääpä varsten kaivella netistä tietoo tähän juttuun te, joilla kielitaito riittää, mulla ei riitä!
    💡 🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #136425

    Mie oon sitä mieltä että levyt ja lhm on ihan hyvät. Kestävät käytössä paremmin kuin dot litkuila olevat. Lhm ei tunnu imevän itseensä niin paljon vettä, joka ruostuttaa sylintereitä. Tämä on vain oma ajatukseni.
    Jarrunesteitähän sätkäläiset eivät tunnetusti vaihda ennenkuin jarrujärjestelmä pettää 😉 .
    Sitten kun vaihdat levyjarruihin niin vaihda kaikki osat lhm osiin. Maksavathan ne, mutta tehdas on homman niin suunnitellut.
    Joensuun jakarin ominaisuudessa olen tavannut luvattoman paljon sätöksiä, joissa on levyjarrut edessä ja vanha jarrujärjestelmä muuten. Ainakin levyjarru satuloiden kumit turpoavat jarrunesteellä. Lhm:ää ei pidä korvata perinteisellä jarrunesteellä! Jos on ihan pakko muuta litkua lhm:n sotkea taisi tehdas luvata öljyn käytön korvikkeena. Toisaalta nykyisin lhm:ää saa melkein jokaiselta huolto-asemalta…
    Se että takasylinterit on levyjarrulisissa pienemmät halkaisijaltaan johtuu enemminkin siitä että poljinvoima ei kasvaisi(?).

    #136426

    Juu meinaan kyllä laittaa ihan kaikki osat lhm tavaraa, ainut ongelma tällähetkellä on käsijarru, kun se on sitä vanhaa vipumallia. Eikös gs:ssä ole pidemmät käsijarruvaijerit joita hyväksi käyttäen saa vanhalla vivustolla käppärin levyjarruihin?

    Meillä oli yhdessä kulkimessa vuosia takana ne rumpujarrullisen takasylinterit ja edessä levarit–> heitti kerran kuivalla asfaltilla jyväskylän keskustassa perää 45 astetta sivulle… Toimihan ne jarrut muuten hyvin, mutta hätäjarrutuksessa hieman arvaamattomat. Pääsylinterinä se vanhempi malli ja nesteenä dot.

    Tänään tinsku sai puskurin taakse pitkän odottelun jälkeen ja eilen koneeseen uudet öljyt ja venttiilit kohdalleen, pitkästä aikaa kädet rasvassa 😆 😆 (Ollu mullassa ja turpeessa enemmän viime aikoina :D)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #136427

    Ja lisäyksenä edelliseen: En aio laittaa sitä levyjarrulliseen kuuluvaa käsijarruvivustoa, koska rungossa ei ole sille sitä kiinnityspaikkaa. Runko on vm-69 nelkku, joten siinä ei luonnollisesti niitä pultinreikiä ja vastamuttereita ole. Ja aivan oikein luit: -69 nelkku 435cc kone ja vanhuksen loota kuuspulttisilla vetareilla on joskus tuolla rungolla levännyt. -70 tuotu maahan ja 70:seks rekisteröity.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.