Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Lisää aiheesta elektroninen lataussäädin

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122550

    Kävin tekemässä pikkukorjauksen kaverin nelkkuun. Samalla havaitsin että akku oli taas kiehahtanut hieman. Haisee kuulemma välillä kananmunalle, ja silloin irroitetaan hetkeksi piuha laturista. Ei kuulosta oikein siltä että noin pitäisi toimia.
    Akku on lähes uusi, vanha poksahti lopulliseti komealle paikalle Dublinissa. Paikalla olleet muistanevat :D. Silloin oli akku ilmeisesti totaalisen oikosulussa, koska oli jumalattoman kuuma vielä pari tuntia vaihdon jälkeen.
    Kyseisessä nelkussa on elektroninen lataussäädin, jota en osannut epäillä vielä kesäretkellä, mutta nyt epäilen vahvasti syypääksi. Merkkiä en katsonut, sellainen musta pikkuinen mötikkä.
    Omituisinta on että mittari ei kuulemma mene punaiselle, ainoastaan “lähelle”. Monet Gurut ovat myös tätä ihmetelleet ja mittailleet, tuloksetta.
    Voisiko tosiaan olla niin kuin Jasu arveli aikoinaan, että nämä tarvikesäätimet eivät ole tarkoitettuja näin pienille latureille ja akuille (44Ah), vai pitäisikö tarkistaa maadoituspisteitä?

    #135191

    Kuulostaa enempi lataussäätimen maadoitusvialta, ellei sit säädin vikaantumaan mennyt ole. Hyvin pitäisi elektronisten säätäkien toimia pienemmilläkin vermeillä, edellisessä itäprätkässä oli 2cv:n elektroninen tarvikesäätäjä ja olikohan peräti 4Ah akku, ilman keittämisongelmia…

    Mekaanisissa säätäjissä, siis relevenpele, näitä ongelmia on ollut, niissä on tarkempaa mihin suunniteltu venpele on. Mutta ei elektroniikan aikakaudella tällaista vastaan tullut ole. Ainoa mitä havainnut olen, on valojen vilkuttelu, tämäkin ymmärtääkseni johtuu sätkän sähkölaitteiden vähäisyydestä eli pienemmästä kuormituksesta kuin ns. autoissa.

    #135192

    Täytyypä käydä näyttämässä hieman teräsharjaa liittimille.
    Varsinaiseen vikaantumiseen en usko; puolijohde joko toimii tai sitten ei.

    Thänks 😀

    #135193

    avainsana on säätimen maadoitus. jos se ei ole kunnossa niin lataa liikaa vaikka säätimen vaihtaisi.
    nim. kokemusta on.

    #135194

    Totta, tuo maadoituksen puute aiheuttaa sellaisen, että säädin antaa “läpi” lähes täydet sähköt akun varaustilasta riippumatta koska säätimeltä puuttuu vertailutaso. Säädin tarkkailee akun ja maan välillä olevaa jännitetasoa ja säätää magnetointivirtaa tämän jännitetason mukaan. Jos maa puuttuu tai kehno on, säädin luulee että akku on varaustilaltaan heilkompi kuin todellisuudessa on, ja tarjoilee liikaa magnetointivirtaa…

    Saikohan tuosta taas mitään järkevää selville..?

    #135195

    Kyllä tuo selitys kaaliin upposi 😯 . Katsomalla liittimet näyttivät siisteiltä, ja koska varsinaisena korjauksena asensin ehjän bensaletkun, en sitten kiireessä ehtinyt asiaa sen enempää ihmetellä. Tuli vaan jälkeen päin mieleen…
    Luulen että Gurut ovat mittailleet jännitteitä kun konehuone on ollut viileä, ja sitten paikkojen lämmetessä maadoitus on heikentynyt ja ongelmat ponnahtaneet esille. Täytyypä tehdä mutka kotimatkaan. Muuten on pian taas yksi akku pilalla. Kiitokset hyvistä ja valaisevista 8) neuvoista.

    #135196

    Katso myös maadoitus korin ja moottori-vaihteistopaketin välillä. Minulla tämä puuttui, ja pari akkua ja säädintä meni tärviölle ennen kuin vika löytyi.

    #135197

    @amikutoseeni wrote:

    Katso myös maadoitus korin ja moottori-vaihteistopaketin välillä. Minulla tämä puuttui, ja pari akkua ja säädintä meni tärviölle ennen kuin vika löytyi.

    Pieni puhelinhaastattelu muista sähköoireista antoi aiheen epäillä aivan samaa. Starttaa kuulemma usein tosi nihkeästi, vaikka akku olisi täyslatingissa ja valot palaa kirkkaasti.

    #135198

    Tämä näyttäisi olevan ns. moniongelmainen tapaus. Startti sökö, korin maadoitus huono, säädin rikki.
    Lataussäätimen maapiuhan ja akun miinusnavan välillä n. 2 ohmin vastus. Ei ihme ettei oikein ole pelannut. Latausjännite yli 17 volttia, vaikka laitoin hyppylangan säätimen maan ja akkuniinuksen väliin. Säädin siis rikki.
    En ehtinyt tutkia enempää, kun kaverilla oli kiire hakemaan vara-autoa. Otettiin sitten vain herätevirtapiuha irti ja lykättiin käyntiin.
    Onneksi en ole ainoa jolle nuo sähköjutut on mysteereitä. Oli joku asentaja laittanut korimaapiuhaksi 1,5 mm2:n narun… Kulkee maa paremmin jarruputkia, kaasutankoa ja ryyppyvaijeria pitkin 😀

    #135199

    Mulla oli joskus vika maadoituspuolella – kun väänsi valopukkia sai kulkimesta katoamaan kaikki sähköt… juu juu. Maadoitus kulki mistä kulki – tällä kertaa valopukin irtinaisten putkien kautta – pimeällä oli hienot salamat.

    Maadoitus 35 mm2:n kuparista, niin pukkiin kuin runkoon että vaihdelaatikkoonkin poisti silloin ongelmat… nykyisin on taas uusia, kuten jonkinasteinen sähköhäviö kun jää päävirtakytkin päälle, niin pikkuhiljaa tyhjenee akku… no pysyy elämä mielenkiintoisena.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.