Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Lisää lämpöä
- Tämä aihe sisältää 98 vastaukset, 17 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 19.10.2019 at 16:06 kari80 toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
7.11.2012, 08:49 #149005
Tuli mieleen että kun lämpö otetaan tarkasti talteen lämmönvaihtimilla,,
niin tuleeko pakoputken loppupään jäätymisongelma eteen helpommin kun ennen.. ❓Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂7.11.2012, 09:19 #149006Näppituntumalta arvelisin, että lämmönvaihtimilla talteenotettavissa oleva lämpöenergia on vain murto-osa, eli sillä ei olisi käytännön vaikutusta jäätymiseen.
Jäätymisen voi tyypillisesti aikaansaada käyttämällä pitkään kuljinta tyhjäkäynnillä kovalla pakkaskelillä ja sitten sammuttaa sen ilman, että lähtee ajamaan. Tai sitten kuljin sammuu itsekseen kanavien jäätyessä tukkoon. Jäätyminen tapahtuu yleensä putken alimpaan kohtaan eli takaputken kurviin, jossa on se vedenpoistoreikä.
7.11.2012, 09:53 #149007Pitää muistaa myös, että näissä tehostetuissa vaihtajissa ulkovaippa on eristetty, jolloin ajoviima ei viilennä lämmönvaihtajaa. Osa lämmöstähän tulee suoraan sylintereiltä ja kansilta, jolloin pelkästään pakoputken lämpöä ei imaista käyttöön. Asiahan on helposti todennettavissa mittaamalla sopivalla mittarilla, kuten lämpökameralla, pakuputkiston alkupään lämpötilaa ennen ja jälkeen muutostyön käyttämällä moottoria sama ajanjakso samassa lämpötilassa 😆
Jimmi kun saat vaihtajat paikoilleen niin laita testikuvia ulkolämpömittarin anturi tuulilasille tulevassa putkessa! Veikkaan, että loppuu ulkolämpömittarista asteikko ennen öljynlämpöjen 60 astetta 😆
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]7.11.2012, 15:47 #149008Jos Flirrin E60 kelpaa lämpökameraksi ja joltain löytyy vertailuun soveltuvat kulkimet, niin tuollainen epätieteellinen lämpökuvaus saattaisi jonain viikonloppuna onnistua.
7.11.2012, 16:10 #149009Moro !!
Ihan uteiaisuuttani kyselen, onko Jimmi noi nelkun tai amin/LN:n lämmönvaihtimet, kun minusta ei näytä kutosen vaihtimilta ?
Lasse7.11.2012, 17:12 #149010@Lasse1 wrote:
Moro !!
Ihan uteiaisuuttani kyselen, onko Jimmi noi nelkun tai amin/LN:n lämmönvaihtimet, kun minusta ei näytä kutosen vaihtimilta ?
LasseSamaa olen hieman huolestuneena katsellut, mutta laskin sen varaan, että Jimmi on varmistanut asian ennen urakkaan ryhtymistä…?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]7.11.2012, 19:44 #149011No nyt iski pelko perseeseen, että otin epähuomiossa hyllystä väärät vaihtimet… PER KE LEEN PER KE LE. Hissun Kissussahan on nykyisin kutosen kone 😯
Tää on niin tätä – liika into kostautuu…
Seuraavaksi modataan nelkun vaihtimet kutoseen – vihjeitä?
Kutosen vaihtimet teon päälle seuraavaksi – nää olikin prototyypit á kupari 😥 😀
Ei niin huonoa, jos ei jotakin hyvääkin > näitä oli mukava suunnitella ja toteuttaa Jaskan kanssa eka versiot.Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com7.11.2012, 20:23 #149012Kutosen kone, nelkun lämmönvaihtimet ja poikkipönttö. Sillai onnistuu…
Vaikka toisin väitetään, siis ettei kävis, niin Karvis-Pakussa on tuollain ollu koko sen ajan kun sen keulilla on kutosen kone ollu. Siis jossain vaiheessa 80-lukua kun oli muutettu AK:n moottorista tuohon kutosen moottorille…
7.11.2012, 20:28 #149013Tää on muuten asia, jota olen usein miettinyt, että miksei nelkun etupönttö sopisi nelkun vaihtimilla kutosen koneeseen – vaan empä ole koskaan kokeillut >>> Vaan nytpä kokeilen. Entäpä kun mulla on loodassa ne isommat jarrurummut – tekeekö kipee?
Noissa nelkun vaihtimissa on nuo lähdöt paljon järkevämmin asemoitu.
nimim.”Kaikki putket taipuu… jos on pakko ja nyt on.”
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com8.11.2012, 05:50 #149014Yön yli pähkäiltynä en ole hahmottanut muuta syytä tuolle lämppäreiden suuntaukselle kuin jarruremontin helpottamisen ja lämmön ulospuhaltaminen…Ainut mitä silmällä ei näe niin auton pituussuuntaista eroa, mutta sekin on voitettavissa, jos sitä on.
(Jälkimmäinen kuva lainattu AP:n nelkku-projektista)
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]8.11.2012, 20:11 #149015Tämmösen ajattelin upottaa dyanen takaluukkuun suuaukko taaksepäin – sisäpuolelle jako kahteen suuntaan takaikkunan alasyrjiin > josko tuolla imulla saavuttaisi “kuivuuden” sätkään..
Nuo nelkun lämpöputkien lähdöthän oivalliset dyanen keskusmysteeriin – toinen asia on sitten uusien reikien kanssa (tulevat rintapellin laitoihin tai sitten vain kuskin puoleiseen nurkkaa > yksinhän tuolla tulee enimmäkseen kuljettua).
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com9.11.2012, 05:53 #149016Nurkkaan kannattaa lisätä nelkun/kutosen rintapellistä se jakoputkisto tuulilasille tahi lattialle. Tämä siksi, että kun lämmönvaihtajilta laittaa lämmöt päälle, ohjautuu virrat kulkimen alkuperäisiin putkiin. Kun taas laittaa lämmöt pois päältä niin lämmöt tulee nurkkiin TAI nurkkalämpöputkien läpän säätöä hyötykäyttäen ulos. Tällöin kesäkäytössä ei tarvitse tukkia lämpöputkia.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]10.11.2012, 15:59 #149017@Akaile wrote:
Nurkkaan kannattaa lisätä nelkun/kutosen rintapellistä se jakoputkisto tuulilasille tahi lattialle. Tämä siksi, että kun lämmönvaihtajilta laittaa lämmöt päälle, ohjautuu virrat kulkimen alkuperäisiin putkiin. Kun taas laittaa lämmöt pois päältä niin lämmöt tulee nurkkiin TAI nurkkalämpöputkien läpän säätöä hyötykäyttäen ulos. Tällöin kesäkäytössä ei tarvitse tukkia lämpöputkia.
Tarveaineet takakontissa
Pistän tonne toisaalle kuvallisen vertailun vaihtimista, etupöntöistä ja imusarjoista…
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com10.11.2012, 18:02 #149018Kyllä jos noilla ei saa lämpöä jakoon niin ei sitten millään muullakaan 😀
Kannattaa silti kokeilla ensin sillä tiinan tuulilasintöttöröllä. Kyllä pahviset lämpöputket ensin syttyy tuleen ennen kuin tuulilasin töttörö alkaa muotoutua uudelleen.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]20.11.2012, 13:28 #149019Tällä systeemillä mennään eteenpäin (vaan mitä sanoo Henkka ;-))
Ajatuksena on saada lisävirtausta putkistoon tarpeen mukaan lisäpuhaltimella, joka on sijoitettuna “kylmälle puolelle” > ja jos menee liian raikkaaksi, niin sitten lisäilmanotto esim. hytistä sisältä.
Nykyinen systeemi on tällainen, mm. puhallin on imupuolella ja tuskin veneen pilssitilan tuuletin on tehty kestämään kuumaa…
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.