Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Lisää lämpöä
- Tämä aihe sisältää 98 vastaukset, 17 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 19.10.2019 at 16:06 kari80 toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
25.12.2012, 18:21 #149035
Vähän lissää lämpöä,.. Odottelin eilen Mikkelin asemalla Hirmua..juna oli myöhässä puolisen tuntia..auto käynnissä kokoajan jouten ollessani avasin konepellin ja havaitsin lämmönvaihtimilta tulevan lämpöä myös turhaan kohti lokareita…sehän on pelkkä peltiläpyskä..tänään on tukittu sekin hukkaputki..retkipatjaa kaks kerrosta.
25.12.2012, 18:53 #149036Siinä läpyskässä on alkujaan uutena ollut tiivistekkin,, mutta aikojen saatossa ne varisee pois.. 😯
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂25.12.2012, 19:18 #149037Taitaa mennä satanen rikki.. 😀
29.12.2012, 01:23 #149038Nyt joku mittailemaan vertailun vuoksi vaikka Xantiasta (lämpimänä tunnettu Sitikka) kuinka kuumaa sen lämppäristä tulee. Taitaa noin kuumat lukemat olla laittomia nykyautojen lämppäreihin. 8)
29.12.2012, 07:52 #149039Muistelen, että 70 asteista puhalti xanttu kerran, kun oli huollon yhteydessä mittaus.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]29.12.2012, 14:21 #1490402.1td Xm puskee yli 70 asteista, loppu mittarista asteikko ja tälläs viivat tauluun…
Ja tuo tuli testattua -34 lukemissa, ehkä piisaa..?
Joskus tuli pidettyä parkkikiekkoa Dyanen tuulilasille lämpöä tuottavan kanavan ja lasin välissä, hetki ajon aikana, pikkupakkasissa otti ja sulatti sen verran että taipui hauskasti rullalle, mokoma…
7.1.2013, 11:31 #149041Flunssan kourissa mennyt pari viikkoa eli projekti jäissä – mutta nyt ehkä homma etenee. Onneksi on tuo kesäprojekti tuossa hallilla, niin sai sen kanssa tehtyä muutostyöt.
Asennusalusta (2CV6):
Nelkun peltikuoren etusyrjästä pois pieni viiste, niin sopii paikoilleen:
Nelkun poikkipöntön muovaus > tuki auki ja putkien levitys (n. 12 cm.ä):
Kutosen kuorien leveysero näkyy tässä eli nelkun peltiä on uudelleenmuotoiltava vähäsen:
Sopii paikoilleen kuin hanska käteen:
ja toiselle puolelle samat säädöt:
Asennus sovitettu tulille, nyt hitsaus, eristys ja asennus Hissun Kissuun…:
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com7.1.2013, 13:07 #149042Karin vaihtajat muistaakseni eristin sipaisemalla kerroksen alumiinifoliota, sammutuspeitesuikaleilla kietoen ja mustalla teipillä lopuksi teipaten. Näillä tekisin omanikin, jos nyt tekisin uudestaan. Varo varsinkin vaihtajista lähtevien pakoputkien seutua, sen eristäen huolimattomasti väärillä materiaaleilla saa sätkänsä palamaan.
Eristyksen jälkeen huomaat myös, että eräät kilkatukset kalkatukset häviävät konehuoneen puolelta, kun entiset tyhjät peltikotelot pakoputkien ympärillä eivät enää toimi rumpukoteloina. 😉
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]10.1.2013, 12:21 #149043Frankenstein ja morsian:
Kutosesta otin nuo lyhyemmät kulmat:
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com10.1.2013, 16:42 #149044Juu älä unohda sitä foliota..laitathan sitä uuniperunoihinkin sun muihin kiuasmakkaroihin..toimii.
12.1.2013, 18:06 #149045Homma etenee
Folioo pohjalle, sammutinpeittoa väliin ja folioo päälle
pintaan alumiiniverkkoo
jos ei muuta nii ainaki on komee näköne 😀
Ongelmia aiheuttaa Hissun Kissun isot jarrurummut > pientä säätö lekalla
Muokkaus: Putken moukarointi oli turhaa > asennusongelman aiheutti poikittaispöntöltä lähtevä putki, sen onnistunut liittäminen vaati putken viimeisen mutkan uudelleenmuotoilun, jonka jälkeen nuo kaksi tuloputkea sopi vähän pakottamalla paikoilleen.Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com13.1.2013, 08:41 #149046Tuo verkko on hyvä idea siitä syystä, että se suojaa hyvin eristekerroksen. Mustaa teippiä olen pyörittänyt päälle siitä syystä, että kaikenmaailman öljy-suolavesipashapatina yms. on helpompi pyyhkiä lämppäreiden päältä pois, kun pinnassa on jonkinasteinen muovipinnoite. Ensimmäisiin lämppäreihini kiedoin erkkaa ja viallisen huohotinventtiilin päästäessä öljyä vapaavirtaussuotimeen ja siitä lämppärin päälle, erkkapäälysteisestä lämppäristä on tullut kuin öljytty sieni.
Klemmarit kiinni ja kovaa ajoa 8)
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]14.1.2013, 08:31 #149047Se on siinä – säätövipujen ja -vaijerien asennukset vielä kesken, niin ja kuumankestävän puhaltimen hankinta. Tuo pilssitilan tuuletuspuhallin á la Bil**ma ei kestä kuumaa, se saa hoitaa keväällä tuuletuspuhaltimen virkaa (raitisilmaputket lokarien ulosmenoista käyttöön/reikää tuohon tuuletuskaukaloon rintapellin yläosassa – mutta se on toinen tarina se).
Niin ja ne reiät dyanen sivupelteihin on tekemättä – aiheeseen sopivia venttiilinkansia ei ole tullut vielä vastaan, joskaan en ole kyllä hakenutkaan…Kokemuksia lyhyeltä koeajolta: lämpeää, pikatiellä antaa kuumaa, puhallusteho hieman heikko lisääntyneiden tuloreikien vuoksi (sekä puhaltimen (lue: imurin) puuttumisen johdosta), ei kolise, ei rämise, tiivistystä vaatii muutama paikka,….
Tuon dyanen alkuperäisen muovisen putkikeräimen vaihdan jossain välissä kahdeksi erilliseksi eli apukuskin puolen pistän jalkoihin ja kuskinpuolen tuulilasille – projekti elää… eli eipä se vielä ollut siinä.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com14.1.2013, 09:32 #149048Hyvä puhallustehon kasvattaja on moottorin ympäryspeltien tiivistäminen. Homma lähtee liikkeelle propellin takaa, eli öljynlauhduttajan ympäryksen tilkitseminen kuumankestävällä silikonilla. Myös kärkikotelon ja lauhduttajan jalkojen päällä lepäävä kumilärpäke pitää olla ehjä ja tiivis. Tällöin propellin puhaltama ilmavirta kulkee vain ja ainoastaan lauhduttajan läpi ja kanavia pitkin sylintereille ja kansille. Lauhduttajan (talvi)tukkimisen myötä tämäkin läpivirtaus poistuu ja sekin ilmamäärä ohjautuu sylintereille.
Lauhduttajan ympäryksen huolehtimisen jälkeen käydään läpi kaikki moottoripeltien saumat. Maalarinteipillä saa tehtyä siistit rajaukset ja saumoihin parhaaksi katsomaansa eristemassaa. Myös imupakosarjan kiinnityskohdat tulee olla tiiviit, eli ympäryspelti saumataan imupakosarjan liitoslaippoja vasten. Mm. Motonetistä saa kuumankestävää silkkaria, joka kestää tuossa pakopuolen moottoripeltiaukkojen tiivistämisessä.
Lämmöntuoton kasvettua näiden vaihtajien myötä ja huolellisen moottoripeltitiivistyksen jälkeen en ole kokenut lisätarvetta sähköpuhaltimelle. Kuten jo aiemmin on todettu, tämä on pienitehoinen järjestelmä alunperin, joten kaikki pienetkin yksityiskohdat tulee huomioida parhaan tuloksen saavuttamiseksi.
Otatko jossain välissä lämpötilamittaustuloksia Karin tyyliin niin saadaan vertailupohjaa teräs vs. kupari?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]14.1.2013, 17:25 #149049Minulla on tekemättä tuo tärkeä tiivistys…
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.