Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Lisää lämpöä
- Tämä aihe sisältää 98 vastaukset, 17 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 19.10.2019 at 16:06 kari80 toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
14.1.2013, 19:31 #149050
Onko olemassa kokemuksia sätkän orggis ropellin vaihdosta sähköllä pyöriväksi? Saisi paremmin säädettyä liikkuvan ilman määrää ja ilman kuumalle puolelle tulevaa puhallinta.
14.1.2013, 20:07 #149051Ainakin yhden tiedän 80-luvulta. Siinä oli jopa anturi venttiilikopassa haistelemassa rajalämpöä puhaltimelle. Yllättävää ko. muutoksessa oli se, että sätkän oma propelli on melkoisen tehokas verrattuna sähköisiin. Ts. sähköisessä tarvitsee olla melkoisesti “habaa”, että päästään samaan jäähdytystulokseen. Samalla kun sähköisessä täytyy olla potkua, tarvitaan myös enemmän virtaa laturilta. Jos laturin tehot riittää niin silti moottorin kuormitus lisääntyy ja tällöin kampiakselin päästä kevennetyn massan (=propellin poisto) myötä saavutettu tehoetu heikkenee. Toki, sähköpropelli olisi vain osa-aikaisesti päällä, mutta kokonaishyöyty taitaa olla vähäinen?
Toisaalta, myös kärkihommat muuttuvat vaikeammiksi, kun sähkötuuletin täytyy jollain tavalla rakentaa moottorin eteen…toki tietty konepeltiinkin sen voi tällätä, jos oikein hyvänkokoisen löytää. Suurin etu tästä olisi talviajoon se, että öljynlämmöt nousisivat nopeammin tuuletuksen ollessa pois päältä. Tämä taas tietysti haittaisi lämmön puhaltamista vaihtimien läpi.
Tätäkin yksinkertaisempi rakennelma on säädettävä etusäleikkö, jolla voi blokata ajoviiman tehokkaasti propellilta ensimmäisten kilometrien ajaksi. Tuolloin potkuri puhaltaisi lämppäreiden läpi ilmaa, mutta itse viileää jäähdytysilmaa moottorille tulisi rajoitetusti. Tällaisen säleikön voi rakentaa esimerkiksi propellin suojaritilän tilalle ja säätö tapahtuu tavallisen ryyppyvaijerin avulla kabiinista.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]14.1.2013, 22:15 #149052On, sen verran kokemusta etten enää halua. Ainakaan ympärivuotiseks, talvella ehkä voisi harkita..?
Ropeli moottoreineen oli Pösö 305 dieselin keulalta, suht tehokas moottorikin (olikohan 150W), otti reippaan 10 ampeeria pyöriessään. Väsäsin siihen sit nopeudensäätimen, jolla pystyi aika kivasti pitämään lämmöt kurissa talvikelissä, vaan kesän tullessa ei ollut oikein toivoa yli +20 lämmöissä, ei piisannut öljynlämpömittarissa asteikko (150C)…
Lapoja piti lyhentää joku 15mm että mahtui alkuperäisen paikalle, kyllähän silläkin ilma liikkui muttei kesää ajatellen tarpeeksi. Lapojakin oli vain kuusi, suurinpiirtein vastaavassa kulmassa kuin alkuperäisessä mutta olivat vielä hitusen kapeammatkin…
Jos tuota alkuperäisen tehontarvetta sitten miettii, niin vastaan on tullut lukemat 1½-3 kaakkia mitä se ropeli veisi, eli karkeasti 1-2kW, tarvitsisi siis melkoisen moottorin, ja myös laturin, jotta vastaavalla maksimiteholla saisi ropelia sähköllä pyöriteltyä…
Niin, oli käytössä kevättalvesta juhannuksen tienoolle, joskus 90-luvun loppupuolella…
15.1.2013, 09:26 #149053Talvella etu voisi olla, että koneen saisi nopeammin käyttölämpöiseksi. Luultavasti pakkaskaudella voisi ajaa vaikka kokonaan ilman puhallinta, mutta silloin kaikki lämpö sisään olisi ajoviiman varassa.
20.1.2013, 12:55 #149054Testiajo suoritettu – ristiriitainen tilanne syntyi > hytissä sisällä tarkeni oikein hyvin tai jopa tuli hiki (kabiinissa +18-astetta), mutta putken päästä ei tullut kuin korkeimmillaan +66-asteista ilmaa. (pikatieajoa 15 min, ulkolämpötila -12, öljylämpötila n. 90-astetta, dyanen keula tukossa) Sama tilanne kaikista neljästä reiästä.
Epäilys alkuperäisten ilmaputkien kestämisestä poistui. Alkutilanteessa -12-asteesta alle 3 minuuttia ja putkesta tuli 45-50-asteinen ilma, mutta mutta… siihen se sitten oikeastaan jäi.Ensipohdinta: Vaihtimien sisällä liian pieni kuparipinta vasten pakoputkea (seuraavaan paremmin muotoillut putket kera hopeajuotoksen). Vaihtimet on liian täynnä kuparia > Putket ottaa kiinni ulkokuoreen (lämpöhukka?) Vaihtimien pintaeristys (folio, sammutinkangas, folio, alumiiniverkko) riittämätön, etupää tiivistämättä ja rintapellissä muovi- ja metalli-ilmanjakosysteemit paljaana.
Kummallista on se, että ensimmäisellä kerralla heti asennuksen jälkeen ikkunalle tuli niin kuumaa ilmaa, että sormia ei pystynyt pitämään ilmavirrassa (ulkoilma miinus 2-astetta) > kymmenen asteen ulkoilman kylmentyminen aiheuttaa aika reippaan pudotuksen sisälle tulevaan lämpötilaan.
Lisäeristystarve > venttiilikoppieneristys, mahd. lisäeristys vaihtimien ympärille, karkuun pääsevän ilma (kuumankestävä silikonitiivistys), rintapellin ilmanjakosysteemien eristys. Ja ehkä lisäilman saanti (puhallin/imuri).
Hyvää reissussa oli se, että oli rouva mukana ja hän tuumasi, että “oho, ihan joutuu pipon ottamaan pois”. Eli kehuja tuli 😀 .
tulos:
Teräs 1 – kupari 0Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com20.1.2013, 17:33 #149055
Yhdeksän vuoden pyörimättömyyden jälkeen, kerrasta käyntiin…Kivasti tuntui kuumaa ilmaa antavan, ja aika vauhdilla. Jos vielä joku päivä saisi paikalleen asti takaisin, sinne missä se on ollut ennenkin..?
(voisihan niitä lämmönvaihtimiakin virittää, mutta tuolla kylmässä hallissa ei oikein innosta kuin “pakolliset”)
20.1.2013, 18:25 #149056Viritän seuraavaksi tän, jos noiden vaihtimien teho ei ala löytyä (toisaalta kannattaako etsiä liian kuumaa, kun noillakin pärjää).
Dieseltankki takakonttiin ja tämä eberi keulille…off: Vieläkin etsin sellaisia valettuja lämmönluovuttajia, joita on käytetty kuplavolkkareissa – ihan vaan mielenkiinnosta.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com20.1.2013, 20:40 #149057@2cvjimmi wrote:
Testiajo suoritettu – ristiriitainen tilanne syntyi > hytissä sisällä tarkeni oikein hyvin tai jopa tuli hiki (kabiinissa +18-astetta), mutta putken päästä ei tullut kuin korkeimmillaan +66-asteista ilmaa. (pikatieajoa 15 min, ulkolämpötila -12, öljylämpötila n. 90-astetta, dyanen keula tukossa) Sama tilanne kaikista neljästä reiästä.
Epäilys alkuperäisten ilmaputkien kestämisestä poistui. Alkutilanteessa -12-asteesta alle 3 minuuttia ja putkesta tuli 45-50-asteinen ilma, mutta mutta… siihen se sitten oikeastaan jäi.Ensipohdinta: Vaihtimien sisällä liian pieni kuparipinta vasten pakoputkea (seuraavaan paremmin muotoillut putket kera hopeajuotoksen). Vaihtimet on liian täynnä kuparia > Putket ottaa kiinni ulkokuoreen (lämpöhukka?) Vaihtimien pintaeristys (folio, sammutinkangas, folio, alumiiniverkko) riittämätön, etupää tiivistämättä ja rintapellissä muovi- ja metalli-ilmanjakosysteemit paljaana.
Kummallista on se, että ensimmäisellä kerralla heti asennuksen jälkeen ikkunalle tuli niin kuumaa ilmaa, että sormia ei pystynyt pitämään ilmavirrassa (ulkoilma miinus 2-astetta) > kymmenen asteen ulkoilman kylmentyminen aiheuttaa aika reippaan pudotuksen sisälle tulevaan lämpötilaan.
Lisäeristystarve > venttiilikoppieneristys, mahd. lisäeristys vaihtimien ympärille, karkuun pääsevän ilma (kuumankestävä silikonitiivistys), rintapellin ilmanjakosysteemien eristys. Ja ehkä lisäilman saanti (puhallin/imuri).
Hyvää reissussa oli se, että oli rouva mukana ja hän tuumasi, että “oho, ihan joutuu pipon ottamaan pois”. Eli kehuja tuli 😀 .
tulos:
Teräs 1 – kupari 0Eikös tässä se tärkein tullut jo saavutettua, eli matkustuslämpötila on jo inhimillisellä tasolla hyvinkin piaan liikkeellelähdöstä? 😆 Kyllä ennen suurempia lisärakenteluja kannattaa käydä nuo mainitsemasi lisätarpeet läpi. Venttiilikoppien hatuilla on yllättävää merkitystä siitä syystä, että se kansilämpötila ei mene niin tehokkaasti harakoille. Tämän huomasin syksyllä myös sen yhden charlestonin kanssa, jossa vanhemman malliset peltilipare vaihtajat on. En vielä jaksa uskoa, etteikö tekemälläsi kuparisovitteella saisi tarvittaessa samoja lämpötiloja ulos, ja omissa teräksellä varustetuissa putket tulevat kyllä ihan vaihtajan vaippaan asti myös. Vaihtajaa tarvitsee eristää sen verran, ettei ajoviima viilennä kuorta. Eristepaksuus sittemmin vaikuttaa lähinnä vaihtajan lämmönvarauskykyyn kauppareissun aikana. Varsinkin, kun olet sitä folioo latonut väliin ihan riittävästi.
Jos nyt joku ihmettelee, mihin tämä folio(hattu)meininki liittyy niin siihen termodynaamiseen ilmiöön, että lämpöhän on infrapunasäteilyä. Pinta joko imee tai heijastaa säteilyä riippuen pintamateriaalin koostumuksesta ja heijastusominaisuuksista. Foliolla aikaansaadaan (teoriassa) lämpöheijastuma takaisin kohti lämmönlähdettä ja näinollen vahvistetaan lämpötapahtumaa. Vastaavia käytännön sovelluksia ovat esimerkiksi kiiltäväpintaiset termoskannut (pitää kahvin lämpimänä pidempään kuin vastaava mattapintainen) ja nykyaikaiset alumiinikalvotetut polyuretaanilämmöneristeet, joilla esimerkiksi saunatilat vuorataan.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]21.1.2013, 15:30 #149058Akaile wrote:Ainakin yhden tiedän 80-luvulta. Siinä oli jopa anturi venttiilikopassa haistelemassa rajalämpöä puhaltimelle.
Minulla oli 80-luvulla juuri noin viritetty 2cv4-74.
Se oli silloin sininen, olisko sama peli ja mahtaako olla hengissä?
Kabiinissa oli lisäksi katkaisia jolla propellin sai päälle.21.1.2013, 16:08 #149059Eip, tämä oli hiekanvärinen -76:nen, nykyisimmin useampana osakokonaisuutena 😆
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]22.1.2013, 15:02 #149060Moro !!
Minulla oli joskus 80-luvulla 18hp pakun koneessa sähköpuhallin. Kuten Akaile kirjoitti alkuperäisen teho on paljon isompi, kuin sähköpuhaltimilla. Toinen ongelma oli puhaltimen ohjaus, minulla oli rajakatkaisija ventiilikopassa öljyssä, mutta öljynlämpö nousee alussa paljon hitaammin kuin sylinterien ja varsinkin kansien lämpö. Puhaltimen ohjaus pitäisi toteuttaa sylinterikannen lämmön mukaan, mikä ei ehkä tämän päivän komponenteilla ole ongelma.
Talvella tarvitsisi lisäksi puhaltimen lämmitysilmalle ja kesällä sähköpuhaltimen puhallusteho ei tahdo riittää kansia ja sylintereitä jäähdyttämään.
Pakusta katkesi aikanaan mäntä öljyrenkaan kohdalta, ylikuumenemisen vuoksi leikkasi kiinni. Tämän päätti minun sähköpropellikokeiluni.
Suosittelen eristämistä, sähköistä puhallinta ikkunakanavaan (vasen lämpöputki), öljynlauhduttimen tukkimista, ilmavuotojen hallintaa ja säädettävää etusäleikköä, joka on kätevä käyttää, niin vakiorakenteellakin sätkästä saa melko lämpöisen. Samalla moottori tykkää, kun käyntilämpötila on oikea.
Lasse24.1.2013, 18:22 #149061Lämpöä ei lisää saa mutta puhallusta tarvittaessa..kuka tunnustaa tehneensä on nimittäin todella hienosti tehty…epäilen Finnairilla olevan tekemistä tämän kanssa 😀 juu kiitokset Lappooniaan…
24.1.2013, 18:28 #149062Oliko P. Vetikko noiden tekijä..?
Noita oli myös Dyaneen, miulla on paikallaan ja käytössä sellanen. Joskus 90-luvun puolivälin jälkeen “vähän pohjosemmasta” sellasen ostin… 8)
24.1.2013, 18:41 #149063Rikastinvaijeri..Tarjoustalo 5,99..eli Jukan vinkki lämmönvaihtimille…
24.1.2013, 19:44 #149064Luulisin, että minun säädettävät säleiköt ovat Hyvinkäällä vaikuttaneen Hongiston Veikon tekemiä. Oli viimeksi Garfieldin nokalla Raid Poronkusemalla v. 2009. Toimii hienosti. Taitaa löytyä toinen sätkään ja toinen Dyaneen.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.