Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Lisää tehoa

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129585

    Moni näkee punaista jo pelkästään otsikosta. Osaa harrastajista sen sijaan valtiovalta ja EU on kiusannut vuositolkulla. Täysin kohtuuttomasti esim. T-mallin Fordeihin on tällätty V8:ja, kun taas sätkän keulalle G-mallin nelipyttybokserinkin tällääminen on vaatinut kasan rahaa ja vielä isomman kasan paperitöitä viimeisen 25 vuoden aikana. Tänään kuitenkin luin uutisen, jonka jälkeen nipistin itseäni epäuskoisena:

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1443765690302.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Viimeinen parakraaffi se mielenkiintoisin:
    “Autoalan järjestöiltä ja toimijoilta kerättiin aiemmin tänä vuonna lausuntoja liittyen Trafissa käynnissä olleeseen hankkeeseen.

    Virasto hieman tavoistaan poiketen höllensi monelta osin ajoneuvojen teknisiin muutoksiin liittyviä säännöksiä. Autojen moottorien virittämiseen ja rakentamiseen tuli lievennyksiä.

    Nyt esimerkiksi yhden mallisarjan sisällä moottorien suurinta sallittua tehoa saa nostaa entistä enemmän, samoin autoon vaihdetun moottorin suurin sallittu paino poistui. Myöskään Euro 3-standardia vanhempien autojen päästömittauksia ei virittämisen jälkeen tarvitse enää tehdä Teknologian tutkimuskeskuksessa (VTT), vaan tavanomainen katsastuskonttorin päästömittaus riittää.”

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #175437

    Ei kait tuossa valtavia muutoksia ole tullut. Tilavuus ja tehorajat on ennallaan.
    Mutta vaihtomoottorilla max. teho/painosuhde 7kg/kW ja vapaastihengittävän (!?) moottorin saa virittää tuohon teho/painosuhteeseen asti.
    Eli 2CV6 max. 752,5cm2 jossa saa olla 84,3 kW (n.112hp) (590kg) Eikä koske poikkeusluvalla vaihdettuja moottoreita.
    Joitain juttuja on määritelty aika laveasti, kuten auton liikenneturvallisuus ei saa heiketä.
    Lujuuslaskelmista, hitsausten tarkastamisista yms. on lisää vaatimuksia, muttei määritellä millaisia todistusten tulee olla. . . jne.

    #175438

    Itse keskustelin jokunen viikko takaperin erään leimamiehen kanssa yhden yksilön koneen vaihdosta. Kun kerroin mitä tiesin eli tuo 20% teho 25% kuutioita tai 7kg/kw. Hän sanoi jokaisen jälkeen, että totta. Mutta tuo 7kg/kw on kuulemma sellaisiin autoihin jossa tuo tulee vastaan ennen tuota 20% tehon lisäystä. Eli sitä pykälää käytetään kumpi tulee aikaisempaa vastaan. Sätkässä taitaa tulla tuo 20%.

    #175439

    Mottoria ei saa vaihtaa yli 20% tehokaampaan, eikä vaihdettua moottoria virittää (yli 20% alkuperäisestä). Siinä kohdassa tuli väärinkäsitys.

    2.2 Moottorin muuttaminen
    Muun kuin ahtimella varustetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla
    polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla
    puristussuhdetta, muuttamalla moottorin ohjausyksikön ohjelmistoa, vaihtamalla nokkaakseli,
    muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja
    pakosarja on sallittua ehdolla, ettei kohdassa 2.1 määrättyä ajoneuvon omamassan ja moottorin
    nettotehon suhdetta aliteta.

    Ahtaminen,ahdetun muuttaminen, kannen vaihtaminen, tilavuuden suurentaminen yli 10% rinnastetaan moottorin vaihtoon, eli vaparina (max. 660cm2) saa olla se 84,3kW ?
    Ovat näemmä Trafissa todenneet, että turbojen tehoja on aika helppo säätämällä muutella. . .

    Eli Sitä BMW:n moottoria ei saa sen paremmin asentaa edelleenkään.

    #175440

    Tämän topicin päätarkoitus oli peräänkuuluttaa onko tuohon 20% sääntöön nyt tullut muutos, ja ennenkaikkea paljonko? Tekstissä tämä “Autojen moottorien virittämiseen ja rakentamiseen tuli lievennyksiä.

    Nyt esimerkiksi yhden mallisarjan sisällä moottorien suurinta sallittua tehoa saa nostaa entistä enemmän, samoin autoon vaihdetun moottorin suurin sallittu paino poistui.” kummittelee eniten.

    eli onko viimeisin sääntöpykälä jo jossain esillä selkeällä suomenkielellä?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #175441

    Tuossa linkki:
    http://www.trafi.fi/filebank/a/1443432413/c8c4bad0b4c0a0ec623af6b6562cf133/18589-8777-2013_maarays.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Kommentit:
    http://www.trafi.fi/filebank/a/1443432413/fa68d3f7db2417ea27a880a78b64aa65/18592-8777-2013_Kommenttikoostetaulukko_ulkoiselta_lausuntokierrokselta_%E2%80%93_puhdas_versio.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Kohdan 2.1 kommenteissa on mainita, että vaihdetun vaapastihengittävän moottorin tehoa saisi nostaa ?

    Tätä ei ollut ennen:

    jos vertailumoottorilla suhde on enintään 10 kg/kW,
    saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW

    Eli vakiona isotehoisiin saa vielä vähän lisää. Moottorin massaa ei enää mainita, mutta akselimassoja ei saa ylittää. Myöskään voimansiirron muuttamista ei enää mainita.
    Kyllä se poikkeuslupaa taitaa haettaa edelleenkin, niiden päivitys on parhaillaan käynnissä. 2CV:n moottorikoko ja tehopaino ovat aika äärimmäiset, omalla tavallaan.

    #175442

    Tässä vielä linkki autoharrastajien tulkintaohjeeseen: http://autoharrastajat.fi/wp-content/uploads/2015/10/tulkintaohje.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Kohdassa 2.2 moottorin muuttaminen, ei mainita mitään moottorin alkuperäisyydestä. Eli autoon voisi vaihtaa moottorin mottorinvaihtopykälän mukaisesti, ja muutetun auton voisi uudelleen muutoskatsastaa viritettynä enintään tuohon 2.1 kohdassa annettuun tehopainosuhteeseen. Vain ahtamattomat näin. Hyvin jännä on tämä.

    #175443

    Toinen tehoon läheisesti liittyvä detalji löytyi myös tuosta nivaskasta, jossa sanotaan, että turvakaarien asentaminen ei vaadi muutoskatsastusta. Kaksi vuotta sitten Espoolainen kutonen määrättiin muutoskatsastukseen turvakaarien vuoksi, jossa paino punnittiin, papereihin merkattiin turvakaaret ja rahastettiin 👿

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.