Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Loodan laakerit
- Tämä aihe sisältää 39 vastaukset, 15 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 3.3.2017 at 08:59 Akaile toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
3.7.2013, 20:28 #141295
Jee sano Jeesus, jep sano Jepsus! Ihan työn puolesta olen sorvannut kaiken maailman laakereihin uria ja ompa tuota taitoa sitten hyödynnetty Kulkimen vaihdeaskin laakereihinkin jokunen kerta. Ainaskin SKF tekee teräpalaa joka hommaan sopii.
23.7.2013, 17:49 #141296@Isoo-Jukka wrote:
Kun loota oli pöydällä, avasin myös päällikannen ja tein lisälukituksia siihen 2-3 rataspakan murheenkryyni-kiristysrenkaaseen, joka tuppaa löystymään peruutettaessa.
Tähän liittyen, laittelempa muutaman kuvatuksen…
Tällai hauskasti jumittunut siirtäjäholkkimysteerio joskus ajatui haltuuni. Enää en muista, mutta saattoi olla Citroman tai Jalppis tuon toimittajana..? Kuitenkin aika yhtä puuta tuntui olevan, mutta ratkaista viimein piti miten tuokin on tuonne mennyt…
Kuten näkyy, tuossakin oli jo “murheenkryynipaikka” taputeltu tiukemmaksi, oli silti avautumaan päässyt…
Vaan eipä tiukassa edes ollut, paketti ruuvipenkkiin ja isoilla putkipihdeillä varovasti kiinni niin ei edes vääntää tarvinnut kun osat irti pyörivät..!
Siinäpä ne sit kivasti levällään olivatkin. Ilmeisesti tässä oli käynyt siten että siirtäjän holkin löystyttyä/avauduttua oli 2/3-vaihteen kytkentäholkki mennyt liian pitkälle pakki/ykkös-rattaaseen nähden, ja sitten ykkösen synkronirengas siten päässyt livahtamaan väärään väliin. Ja jos sen jälkeen sitten on holkkia yritetty pyörittää paikalleen, tai jopa kiertynyt omia aikojaan kun siirtohaarukka on pidellyt kiinni, niin siinäpä sitten olikin hyvät ainekset pähkinälle..?Kuka sen sit oikeaksi sanoo miten on noin käynyt, mutta noin epäilisin käyneen…
Tästähän oli sitten lauennut myös kolmosen synkronirengas. Usein kuulee puhuttavan akselin päällä olevasta puolipyöreästä teräslankarenkaasta, joka noihin synkronin kolmeen kynteen ottaa, että se olisi synkronirengas. Ei ole, vaan se vain on osa tätä synkronointia. Kuvassa näkyy messinkinen (???) kartio, teräksinen tähän vastaava kartio sekä jälkimmäisen lukkorengas joka pitää mokoman kivasti tuon 2/3-siirtoholkin sisällä. Vastaavat osat, pikkusen isompi löytyy neloselta, sekä runsaasti isompana ykköseltä…Arvatkaas onko tuon paketin paikalleenasentaminen sitten helppoa ja hauskaa? Sitä voi sitten miettiä seuraavan kuvasarjan jälkeen..:
Ensin lukkorengas tuonne pesän pohjalle…
Sitten teräskartio kaveriksi, ja tässä vaiheessa hyvin huomataan ettei se mene riittävän syvälle, kiitos tuon äskeisen lukkorenkaan…
Nyt tuosta reiästä näkyy missä se lukkorengas on, sekä ura minne se pitäisi saada taiteiltua…
Sopivalla koukulla kaivamalla, tuosta äskeisestä reiästä, saa lukkorenkaan “kiipeämään” uran reunan päälle, toiselta puolelta sormilla pidellen ettei lukkorengas karkaa väärille suunnille. Vähän pitää kartiokappaletta nostaa ulospäin, että lukkorengas sitten mahtuu ilmeisesti asennusta varten tehtyyn pieneen kevennykseen…Teräsrenkaassa on mukavasti tehty neljä kolosta, mistä pääsee lukkorengasta työntämään ulospäin, jotta sen saisi asettumaan edes sinne suunnalle minne pitäisi. Samalla tietenkin sormella vastapuolelta kiinnipitäen, ettei rengas (taas) karkaa…
Jo mainitusta reiästä pääsee sitten näkemään, kun lukkorengas on menossa oikealle suunnalle.
Rengasta kiertäen, pääsee näkemään mikä on tilanne missäkin puolella rengasta. Tuosta reiästä mahtuu pienellä ruuvarilla siirtämään lukkorenkaan uransa pohjalle, koko matkalta. Ja siinä se, aikaa tuohon meni tuskin tuntiakaan (tai ainakaan paljoa yli)
Vähän tuli tuossa sitten inventoitua vaihteisto-osien kasaa, ja onhan noita mokomia kertynyt. Eikä kaikki ollut edes tuossa, lisää olisi kun vain jaksaisi puhdistella ja lajitella…
Muutama laakerikin on tullut pois käänneltyä noista. Minkähän takia nekin on kaikki pitänyt säilyttää..?
Hauskasti vielä 50-luvulla oli laakereihin meistetty minkämerkkiseen ne kuuluvat. Noissa takapään kaksirivisissä ei sitten muita merkintöjä ollutkaan kuin nuo viikset… Ilmeinen vihjaus spesiaaliosista..?23.7.2013, 21:15 #141297Jokunen vuosi takaisin päin piti kanssa ihmetellä, miten tuon sätkän synkronirenkaan saa purettua. Ja kyllä se purkaminen oli moninverroin helpompaa, kuin sen kasaaminen.
25.7.2013, 15:01 #141298Joitakin erikoistyökalujakin on kiva olla, ja onneksi osan tekeminenkin on varsin simppeliä…
Tuollaisen silppusin, päädystä mistä oli löystynyt päätymutterin tullut läpi. Rasiaporalla vaan isommaksi reikiä ja nyt tuolla saa pidettyä laakerit paikallaan niiden avaamista/kiristämistä varten. Toimii muissa paitsi Nelkun laatikossa, siinä kun on tuon ylemmän mutterin avainväli 35mm, Kutosessa/Ami8:ssa sen ollessa 30mm…
Siirtohaarukoissa onkin sit omat “hauskat” kantansa, niitäkin varten oli kaveri aikanaan työkalun tehnyt. Tai oikeammin wanhus-DS:n moottorinkiinnityspultteja varten, mutta sama työkalu käy kivasti näihinkin…
Tässä vielä pultinkanta sekä avain toisesta suunnasta kuvattuna… Lähteehän nuo toki auki muutenkin, 6mm kiintoavaimella, pienellä jakarilla, hyvillä siirtoleukapihdeilläkin, mutta oikea työkalu on kuitenkin aina mukavampi…Ajatus on kokeilla tehdä itselle oma työkalu, ja jos onnistuu työkalun teko työkalua varten, niin teen kyllä muutaman myyntiin asti…
30.7.2013, 06:48 #141299@gustaf wrote:
Koska kytkinakselin voitelu on idioottivarma siinä on voitu käyttää heikompirakenteista laakeria verrattuna
vetoakselin tukivarren laakeriin, jonka voitelu ei perustu roiskevoiteluun. Jälkimmäisessä on yksi kuula enemmän ja
metallinen kuulien pidike.Tähän vielä jotakin.
Ostin eilen uusia laakereita, juurikin kytkinakselille sellaisen valmiiksi uralla varustetun. Hieman meinasi hymyilyttää, ja tämä keskustelu mieleen palautui, kun laatikosta paljastui SKF:n tekele, metallisella kuulanpitimellä sekä yhdellä kuulalla enemmän kuin mitä joku päivä takaperin paljastui vetarinlaakerista…
Kun sattuneesta syystä otin auki muutaman vetarinlähdönkin, vuosina -78 ja -84 kasatuista Kutosen laatikoista, niissä oli laakereina Itä-Saksalaista laatua, merkkiä DKF. Samalla numerollakin olivat, 6205-NR1, yleensä jos laakereissa (tai missään muussakaan) on joku eroavaisuus, on se tyyppinumeroon jotenkin laitettu. Vielä en ole kumisuojia noista raotellut, mutta ainakin yhden paloittelen, sillä siinä on merkittävä sormiin tuntuva välys…
Kuulanpitimen materiaalinkin sitten mainitsen kyllä, ja saatan kuvankin napata kohteesta…
26.4.2016, 18:31 #226535Kävin juuri kiltakaverin luona, kun oli varmuuden vuoksi avattuna vaihteiston kansi 2-3 rataspakan kiristysrenkaan tarkistamiseksi. Siellähän se rengas olikin jo lukituksistaan itsekseen vapautuneena valmiina irtoamaan seuraavassa pitkässä peruutuksesta. Suosittelen tarkistamaan tuon renkaan tilan aina, kun loota on pöydällä ja lyömään lisälukituksia, vaikka rengas olisikin paikoillaan. Onnistuu myös loodan autossa paikoillaan ollen. Aiempana tässä Jasun ansiokkaassa ketjussa juttua samasta aiheesta.
Tähän kohtaan siis lisälukitteita ympäri rengasta:
31.5.2016, 14:04 #227489Olisi vähintäänkin yksi loodaprojekti tässä tyrkyllä, huudelkaahan kokemuksia noista Burtonin myymistä laakereista laatikoihin? Näyttää nimittäin olevan ihan hyvä arsenaali loodan laakereita, mutta onko ne mistään kotoisin..
Toisekseen, jos viitsisitte kaivella loodan laakerien SKF-tilauskoodit niin voisin koostaa niistä yhtenäisen taulukon tänne foorumille/wikiin. Nyt joutuu etsiskelemään tekstin seasta mikä laakeri minnekin, eikä kaikkia ole tainnut edes tulla mainituksi.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]31.5.2016, 17:12 #227490Burtonilla ainakin peruskorjaavat loodia noista samoista osista.
2.3.2017, 18:31 #238599Vanha ketju, mutta kokeillaan, jos joku vielä lukee…
Availin tuossa äskettäin autossa kiinnolevan vaihdelaatikon takapään ja kiristin molemmat päätymutterit. Olivat muuten aivan löysässä, alempi vielä surkealla lukituksella hieman kiinni. Alemman mutterin kaulukseen oli helppo iskeä kiristyksen päätteeksi uusi, pitävä lukitus, mutta millä ihmeellä se ylempi mutteri lukitaan? Ainakaan omassa lootassani siinä ei ole minkäänlaista kaulusta, vaan pelkkä ohkainen mutteri. Auttakkee avutonta!
No nyt selvisi, se koko jumalaton kierre siinä päällähän onkin samaa mutteria! Hämäsi aluksi, pitänee hankkia tehokkaammat rillit…
3.3.2017, 08:59 #238613Vanha ketju, mutta kokeillaan, jos joku vielä lukee…
Availin tuossa äskettäin autossa kiinnolevan vaihdelaatikon takapään ja kiristin molemmat päätymutterit. Olivat muuten aivan löysässä, alempi vielä surkealla lukituksella hieman kiinni. Alemman mutterin kaulukseen oli helppo iskeä kiristyksen päätteeksi uusi, pitävä lukitus, mutta millä ihmeellä se ylempi mutteri lukitaan? Ainakaan omassa lootassani siinä ei ole minkäänlaista kaulusta, vaan pelkkä ohkainen mutteri. Auttakkee avutonta!
No nyt selvisi, se koko jumalaton kierre siinä päällähän onkin samaa mutteria! Hämäsi aluksi, pitänee hankkia tehokkaammat rillit…
Tuossa omat päätymutterit viime kesältä:
Kyllä noihin molempiin tuli varmistukset lyötyä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.