Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Lootassa karseita ääniä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126566

    Dynikseen tuli eilen vakavia ei-toivottavia vaihteisto-oireita. Karseaa rapinaa ja nykinää 1- ja 3-vaihteella, ajamaan kuitenkin pystyi, kun oli jonkin matkaa puolipakottava tarve. Vauhdissa äänet olivat kohtuullisemmat kuin liikkeellelähtiessä. Kakkonen ja nelonen toimivat paremmin eli äänettömämmin. Nopeusmittari lakkasi toimimasta.

    Päivävalossa havaisin ylemmän akselin pään tulleen läpi vaihdelaatikon takalevystä. Voisiko syy olla vain laakerin löystynyt kiristysrengas vaiko tedennäköisemmin jotain muutakin? Kenties koko laakeri lauennut? Avatessa tietysti aikanaan selviää.

    #160644

    Luultavasti laakerivaurio, kuulia kiinnipitävä muovihäkki hajonnut ja sitten kaikki kuulat asettuneet samalle reunalle. Osaa kuulat poistua urastaankin, onnekkaasti öljytilaan, huonommalla tuurilla jonnekin hassuun väliin…

    Saatat yllättyä kun vaihteistosta öljyjä poistat, voi kuulia iloisesti mukana tulla… 🙄

    Oireet täsmäis koettuun vastaavaan… 😳

    #160645

    Jotain sellaista varmaan. Jospa ei ihan kaikki olis romuna, kun sentään kotio kulki. On vieläpä niukasti alle 100.000 ajettu -78 loota.

    #160646

    Huonosti kokoonpantu loota ei juuri katso kilometrejä. Sama juttu laakereiden kanssa, loppupään vehkeet koottiin puolalaisilla laakereilla ja sen kyllä kuulee äänestäkin verrattuna ranskassa valmistettuihin sätkiin.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #160647

    Vähän ajetussa, siis sellaisessa millä on ajeltu harvakseltaan ja seisoteltu enimmäkseen muttei ikuna tai hyvin harvoin vaihdettu laatikon öljyjä, tulee tällainen ongelma helposti vastaan. Öljyä ei oikein tahdo riittää sinne ylemmille laakereille, ja se vähäinenkin sitten valuu ajan kanssa sieltä pois, mutta kondenssivesi kyllä tykkää siellä sitten asua.

    Näin saa kuivissa mutta vedestä kosteissa kuulissa alkunsa pieni ruostumisen karheus, joka sitten ei vielä ääntä aiheuta, mutta syö sen kuulia kiinnipitävän nylonpalikan, mainituin seurauksin…

    Tietenkin näin jäläkiviisaana on heleppo täältä 300km:n päästä huudella että “olishan tuon huomannu, alkavasta väljästä siirtyessä vedosta moottorijarrutukseen”, mutta ei sitä vaan aina havaitse, vallankin jos/kun ajelee useammalla laitteella…

    #160648

    Faijalla poksahti pari levyjarrulaatikon takapäätyä ennen kun ymmärsi lukita sen akselin mutterin KUNNOLLA. Muistaakseni mitään muuta ei hajonnut lopullisesti, ja nopeusmittarikin lakkasi toimimasta juuri noin. Eli ääni löystyneelle lukitusmutterille. Laitetaanko vedonlyönti pystyyn? 😀

    #160649

    Veikkaan, että laakeri on tohjona kumminkin, mutta muuten tilanne korjattavissa laakerin ja takakannen vaihdolla. Toivottavasti.

    Muutaman kilometrin kotiinajo olisi pitänyt tietysti jättää tekemättä, mutta se oli houkuttelevin vaihtoehto illan pimeydessä. Ehkä se mutteri vain piti elämää pyöriessään takakannen sirpaleitten seassa…

    Olen oikein lukitusasiasta kirjoittanutkin foorumille
    viewtopic.php?f=10&t=3184&hilit=lukitus
    mutta tuo nimenomainen paketti ei ole koskaan ollut irti, jotta asiaa olisi päässyt tsekkailemaan. Kannattaa todella avata se takakansi, jos looda on irti. Pieni kuormituksen mukaan vaihteleva kahina kolmosvaihteella antoi viitettä jostain ongelmasta, mutta kuullosti melko harmittomalta.

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.