Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka M 35 proto

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122931

    Löytyiskö keltään linkkejä siis M 35 PROTOON ja sen jousitukseen osalta kiinnostaisi nuita talviltoja varten tuonne talliin.

    #137380
    #137381

    Osuipa silmään vuoden 1983 Mobilistista maininta, että M35 mallia olisi esitelty myös Suomessa.
    Ainoalla esitettelyautolla oli kuulemma ajettu hirvikolari, eli ilmeisesti kovin lyhyeksi jäi tämä vierailu.
    Stoori on osana citikkamainosta, eli voi olla jotakin tosipohjaa tällä ?

    Mainostivat muuten C 25:ttä ja GT visaa, historiaa ovat nekin nykyään.

    #137382

    @AK 5 wrote:

    Löytyiskö keltään linkkejä siis M 35 PROTOON ja sen jousitukseen osalta kiinnostaisi nuita talviltoja varten tuonne talliin.

    Gazoline-lehdessä numero 102 (juin 2004) on kuuden sivun artikkeli M35:sta. Yksi kelvollinen kuva näyttää olevan jousitussysteemistä ainakin.

    Aikanaan ainakin lehden kotisivuilta sai tilata edullisehkoon hintaan vanhoja numeroita, jonkun pari-kolmisenkymmentä aikanani sieltä hommasin.

    Ei enää varmaan kerkeä tuohon hätään, mutta koko artikkeli oli ihan mielenkiintoinen. Jossakin numerossa oli myös Birotor-GS:n esittely.
    (EDIT: numero 55, Mars 2000. Samat kuusi sivua tuostakin.)

    Ranskalaismerkit ovat, ihme kyllä, aika hyvin noissa ranskalaislehdissä edustettuna…

    Ja Wankelit kiinnostavat aina.

    #137383

    Aika kivasti kuveja eräästä kunnostettavasta M-35 yksilöstä..:

    http://www.citroen-andre.com/m35no70.html

    #137384

    On se niin väärin, että noita m35:sia tehtiin niin vähän! Voi kuinka olisi helppoa heittää tuommoisen alusta suoraan superin alle. Tokihan tuosta voi kopioda kaiken ja käyttää vaikkapa GS-osia, mutta siinä on aina se tekeminen… 😥 Ja jos täällä nyt joku on vastaavaa tekemässä niin hattua nostan, ei ole tuollainen hydraulijousitus sätkässä/superissa yhtään pöllömpi!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #137385

    @Akaile wrote:

    On se niin väärin, että noita m35:sia tehtiin niin vähän! Voi kuinka olisi helppoa heittää tuommoisen alusta suoraan superin alle. Tokihan tuosta voi kopioda kaiken ja käyttää vaikkapa GS-osia, mutta siinä on aina se tekeminen… 😥 Ja jos täällä nyt joku on vastaavaa tekemässä niin hattua nostan, ei ole tuollainen hydraulijousitus sätkässä/superissa yhtään pöllömpi!

    10 kokouksessa oli sellainen sätkä, en muista minkä maalainen.
    Itselläni ei ole kuvia mutta jollain varmaan on.
    terv. kari

    #137386

    Jos sinistä tarkoitat niin taisipa olla Italialaisen Francon hydropneumatique 2cv…Oli Italiassa esillä maailmankokouksessa myös.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #137387
    jym

    Tekniikan Maailma 20/1969 kertoi mallista M35 seuraavaa:

    -JY-M-

    "Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.

    #137388

    Eiks siinä käynyt niin, että osa kokeilijoista ei suostunut enää palauttamaan autoaan, vaikka Citroen (Peugeot itseasiassa prkl) niin vaati? Ilmeisesti suuri osa meni sulattamoon?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #137389
    LPN

    Tehdas siis yritti ostaa niitä teknisesti hieman epäluotettavaksi osoittautuneita protoja pois. Tarjosivat tilalle normi Geesua ilmeisen edullisesti. Itsepäisyyttään osa ei halunnut Wankelista luopua, hyvä niin.

    Birotorit taisivat mennä paaliin vuonna -86, jostain sain käsityksen, että M35 protot suunnilleen samaan aikaan.

    #137390

    Viimeisimmässä Tekniikka ja talous lehdessä oli juttua vetyautoista ja siinä kerrottiin mm. että Mazda luottaa vetytekniikassaan wankel-moottoriin…Näinkö on käymässä, että Sitikka oli (jälleen) 30 vuotta edellä aikaansa halutessaan kehittää wankelista käyttökelpoisen koneen? 😆

    Tuosta kovakromipinnasta vielä sen verran, että oliko missään muussa sitruunakoneessa kovakromipinnoitteita ennen tuota Wankel kokeilua?

    Wankelista video: http://www.youtube.com/watch?v=3WwlgalVH7A&feature=related

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #137391
    LPN

    @Akaile wrote:

    Näinkö on käymässä, että Sitikka oli (jälleen) 30 vuotta edellä aikaansa halutessaan kehittää wankelista käyttökelpoisen koneen?

    Edellä Sitikka on monessa asiassa ollut, mutta 70 -luvulla (ja ennenkin) lähes kaikilla autotehtailla taisi olla kovat odotukset Wankelin suhteen. Paljon siitä puhuttiin ja paljon tutkittiin ja kehitettiin. Syystä tai toisesta Mazdaa lukuunottamatta noita ei ole juurikaan tuotantomalleissa näkynyt.

    #137392

    Tässä vielä toimintaperiaatteesta erittäin selkeä video http://www.youtube.com/watch?v=SNwbH8fnunI&feature=related mikäli jollekin tuo wankel ei korvaan tutulta kuulosta. Ainut miinus tietenkin on tuo mainos alussa ja lopussa, mutta ei anneta sen häiritä tässä yhteydessä…?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.