Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › m4 Wanhus 602 kulkuongelmat – osa2
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
9.5.2008, 19:57 #124127
Moi taas osaamaton kaipaa ideoita ja mielenrauhaa. 😀
Kävin taas koeajolla pitkän imupakosarja-odottelun jälkeen ja hieman parempaa oli kulku, mutta yhä vaivasi niiden aivan viimeisten tehojen puute 4. vaihteella ajettaessa.. eli ei meinaa auto kulkea kuin 105 km/h ja ennen kaasarin vaihtoremonttia kulki 120.. Tyhjäkäyntiä auto käy mielestäni tasaisesti ja vastaa polkien komentoihin hyvin, ei tuntunut kone kovinkaan kuumalta pienen 15 minuutin testilenkin jälkeen.. savuttaa sopivasti/vähän ja ei kuulosta ainakaan mun korvaan muutenkaan pahalta. Pienenä bonuksena on laturi mykistynyt tässä rempan aikana, noh se lienee jokin pikku juttu..
Kaasari siis vaihdettiin upouuteen (40 PICS 3 – pääsuuttimen koko tsekattiin ja se oli se sama 170) ja imupakosarjan reijät ja halkeamat korjattiin ja tiivisteet vaihdettiin, puristukset oli ok, ja venttiilin välykset säädettiin.. Sytytys on vielä tsekkaamatta.
Ihmetyttää seuraava: kaasarin seosruuvin saa vääntää kiinni ja käynti ei missään vaiheessa huonone, pikemminkin päinvastoin.. Ilmanputsarin “imuletkun” päälle kun laittaa käden, niin kovin on voimakasta ja levotonta tuo “ilmanvaihto” verrattuna edelliseen amiin, jossa sama kone.. tuntuu oikeastaan, että sieltä ennemmin puhaltaa ilmaa ulos..
Onko ideoita/diagnoosia/arvioita/kommentteja/mitä tahansa yllä mainitun perusteella?
Hauskaa viikonloppua kaikille!
9.5.2008, 21:10 #145554Oletko varma että pakosarja ei vuoda imupuolelle??
😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂10.5.2008, 05:54 #145555Voipi olla ilmavuoto imusarjassa. Ruiskuta starttisprayta tai vast. kaasarin alle, imusarjan ja kannen liitoksiin kulkimen käydessä tyhjäkäyntiä. Jos kierrokset muuttuu vuotaa liitos.
Toinen mikä kannattaa tarkistaa on bensaletkun kunto ja klemmareiden kireys.-jalppis-
10.5.2008, 17:06 #145556No nyt on laturi korjattu, 123 uni asennettu ja se alkuperäinen kaasari vaihdettu takaisin paikoilleen.. illalla käyn koeajolla testaamassa onko kadonnut 15 km/h palannut konepellin alle.. Jännittää. 😀
Startti-spräytä ostin, mutta en ehtinyt imuvuotoja testaamaan… ehkä hyvä näin, olisi varmaan koko auto palanut kun oli niin lämmin päivä. 😀
12.5.2008, 07:00 #145557Vielä on mysteeri selvittämättä..
Nyt on taas se upouusi kaasari paikoillaan, 123 sytytys about-kohdillaan mutta ei kulje oikein hikiseen kuin sen 99 km/h ja edelleen ihettelen tota seosruuvin “toimimattomuutta” tässä uudessa kaasarissa.. voisikohan tää olla tolta osin jotenkin erilainen, kun on uudempi malli.. itse ruuvi ainakin on erilainen; ruuvarilla säädettävä, kun taas tossa alkuperäisessä on se sormillä pyöritettävä iso punainen nuppi.
Alkuperäisellä kaasarilla (ja litralla liikaa öljyä) kulki sentään sen 107 ja siinä seosruuvikin “toimii”.. Tosin tyhjäkäynti oli huonompaa varmaankin roskien johdosta.. Täytyy vielä avata toi alkuperäinen kaasari ja puhallella suuttiet ja kanavat ja kokeilla sillä.. josko se kadonnut n. 10 km/h sitten palaisi.
12.5.2008, 07:19 #145558Kirottua!?
Tuota kaasarityyppiähän on aikoinaan käytetty monissa muissakin automalleissa, joten ovatko muutkin komponentit kuin pääsuutin 2CV-mallin mukaisia?
Elon Riston muistan joskus joutuneen perehtymään tuohon kaasariin. Ripa löytyy apuahelpistä.
12.5.2008, 10:15 #145559Kyllä se aivan varmasti Ami 6 kaasari on, mutta nyt saatoin löytää jotakin, kun löytyi mielenkiintoinen taulukko tuolta Internetistä :D..
Eli eroa on noissa kaasareissa. Oma auto on aivan viimeisiä, joissa vielä 40 PICS2 kaasari ja sitten 67 loppuvuonna tuli amiin jokin pieni muutos “venttiilipuolelle”, jolla saatiin 2 hevosvoimaa lisää ja samalla sitten kaasari vaihtui PICS3-malliin viimeisiin M4 koneisiin..
Täytyy tutkia, että missä tuo ero on, jos tuon upouuden kaasarin voisi sittenkin ottaa käyttöön pienellä muokkauksella.
Tälläinen taulukko tuo:
AM (Ami6)
9/63>4/64 Solex 40 PICS*
4/64>4/67 Solex 40 PICS2*
4/67>5/68 Solex 40 PICS3*
13.5.2008, 09:32 #145560Onhan sinulla 123:een asetettu oikea ennakkokäyrä? Tuli vaan mieleen kun tuossa evo-mallissa on mahdollisuus asettaa se myös väärin.
13.5.2008, 10:03 #145561Joo kyllä 123UNI pitäisi oikeassa valinnassa olla, eli 3:n M4 koneelle… (Huippunopeuden suhteen ei kulku muuttunut 123:n asennuksen jälkeen.. käy vain tasaisemmin ja hiljaisemmin..) Hieman yritimme laittaa myöhäiselle 123:sta, toivottavasti käänsimme pakettia oikeeseen suuntaan.
Eilen illalla avasin vielä sen alkuperäisen kaasarin ja puhaltelin kanavat ja suuttimet.. Aika nokinen oli kauttaaltaan kaasarin sisus mielestäni, onko normaalia?
Vielä en ehtinyt kaasaria vaihtamaan ja kulkua testaamaan, mutta jos menohalut ei alkuperäisellä kaasarillakaan löydy, niin sitten voihan se olla, että venttiili on mennyt, kun siitä alkuperäisestä imupakosarjasta ne reijät löytyi ja faija sillä aika pitkän koeajolenkin silloin ajoi muutamine isoinen ylämäkineneen..
Jos se eteen tulee, niin miten/missä tommonen venttiiliremppa kannattaa tehdä?
13.5.2008, 10:40 #145562Kaasrin kurkku nokeentuu väkisinkin kun huohotin työntää höyryjään ilmanputsarin kautta.
Amissa venttiilirempan suurin murhe taitaa olla keulan purkaminen että saa kannet irti. Itse työ on yksinkertainen eikä siinä oikeastaan voi tehdä mitään pahasti pieleen, paitsi ehkä vahingossa tunkea hiomatahnaa venttiilinvarteen 😀 . Itse taisin painaa venttiilijouset kasaan käsivoimin siten että asetin sopivan puupalikan pöydälle estämään venttiilin painumisen. Tehokas magneetti on hyvä pitää käsillä, sillä on hyvä nuohota nurkista niitä venttiilin kiiloja joilla on paha tapa sinkoilla sinne tänne kun ote lipeää.
Tavallinen venttiilipuristin ei muistaakseni sopinut sätkän venttiileihin.
Tuolta arkistosta löytynee paremmat ohjeet, kannattaa noudattaa niitä. Teflonit kannattaa ehkä samalla vaihtaa, jos joudut kannet irroittamaan.
Tavalliseen autokorjaamoon en veisi, siellä menisi puoli työpäivää pelkästään ihmettelyyn…
En kyllä usko palaneisiin venttiileihin jos puristukset oli niinkin hyvät ja tasaiset. Minulla oli m4:ssä venttiilien hiomisen jälkeen karvan päälle 10.13.5.2008, 16:10 #145563Katsoin taas tulpat ja ei nekään kovin pahalta näyttäneet.. pikkasen nokiset mutta kipinäpäistään sellaiset harmaan ruskean normaalit, ei lasittuneet.. Toinen oli kierteestä/juurestaan hieman öljyinen.
Puristukset ajattelin vielä mitata myös kone lämpimänä, viimeksi kun mittasin ne 10,2 / 10,6 kylmästä koneesta.
Tarkoitus oli tänään laittaa se alk.peräinen kaasari ja käydä kokeilemassa, mutta pukkasi sen verran turskin flunssan päälle, että saa nähdä jaksanko käydä illan viileydessä autoa roplaamassa..
13.5.2008, 18:17 #145564Oletko jo kokeillut ne imuvuodot? Se olisi tärkeää ennenkuin rupeat jälleen kaasarin vaihtoon
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]13.5.2008, 18:30 #145565En uskaltanut vielä yksikseni startti-spräytä suihkutella.
Aattelin laittaa sen alkuperäisen kaasarin paikoilleen, kun on tuntuma, että tämä uusi kaasari on sittenkin ainakin lievästi erilainen, kun se on mitä ilmeisemmin eritehoiselle koneelle (+2 hevosta) tarkoitettu.
Sitten jos ei tuolla alk.peräisellä pelaa, niin tutkin noita imuvuotoja.
*EDIT Järkeväähän se on kuitenkin ennen kaasarin vaihtoa testata tuon uuden kaasarin juuri, jottei sieltä falskaa.. eli sen teen vielä ennen vaihtoa, kiitos muistutuksesta.
13.5.2008, 19:09 #145566Joo ei se mitään niin vaarallista hommaa ole. Se on helppo ja yksinkertainen tapa testata ne vuodot. Kierrokset nousee heti jos falskaa. Kokeile molempien puolien imut ja kaasarin jalka. Monesti oikein väljä kaasarikin imaisee pääakselinsa välistä sitä spraytä ja vaikutus on sama.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]13.5.2008, 21:50 #145567Tein tänään sytytysrempan pakuun, nyt käy nätimmin eikä pätki. Puolan vaihto oli ilmeisen tarpeellinen toimenpide. En enää saanut konetta pätkimään, vaikka en tosin viileästä kelistä johtuen saanutkaan sitä kovin kuumaksi ajettua.
löysin kaapin perukoilta Colortune-sarjan, ja piruuttani tietenkin kokeilin. Ei ilmeisesti ihan turhaan, koska tyhjäkäyntiseos oli ainakin näppituntumalla liian laiha eli liekki oli hyvin vaaleansininen. Ruuvasin seosruuvia niin että nyt on terveen sininen liekki. Kiihdytyspumppu ilmeisesti toimii koska kun hiemankin läppää avasi, liekki muuttui hetkeksi oranssiksi.
Mielenkiintoisinta tuossa kokeilussa oli selitys aavistuksen huojuvaan tyhjäkäyntiin. Aina kun kierrokset hieman horjahtivat, välähti liekki oranssina. Bensapisaroita siis mitä ilmeisimmin silloin tällöin roiskahtaa imusarjaan. Ongelma on niin pieni että sillä ei liene käytännön merkitystä, mutta pitää vielä tsekata kaasarin nestepinta,, sekä kiihdytyspumpun kalvo.
Ei tämä turtl3:n ongelmaan vastannut, mutta sopii hyvin otsikon alle. -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.