Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Maalauksenpohjustustyö kurssi

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 26)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127750

    Maalauksenpohjustustyökurssi pidetän Vääksyssä Remieren tallilla 08-09 syyskuuta.
    Alansa parhaat tietäjät näyttävät siellä mitä siihen pellin pintaa tulee laiittaa ja miten.
    Samalla saatetaan Remiere maalaamoon vietävään kuntoon.

    Vääksyyn kannattaa tulla silloin kauenpaakin isommallakin porukalla vaikka kimppakyydillä.

    Ilmoittaudu sepolle 0445058575 niin osaan varata evästä.

    #166732

    Moi Seppo !

    Vedättekö kenties soodapuhalluksella metallipuhtaaksi pinnat vai miten ?

    psps. Saako tullla paikalle ja olla asioista eri mieltä ? 😀
    ts. teettekö perus-maalaushommia vai sellaisia jotka kestää isältä pojan-pojan-pojalle ? ja sen tyttärelle…

    Ei vaan, loistava idea pitää tämänlainen kurssi jotta kulkimet jatkavat kulkemistaan !

    Eikös sulla ollut se Burton mikä oli suomen kilvissä…?

    #166733

    Meneppä Mika paikalle, sinähän muistaakseni olet ammattilainen ja varmaan kaikki vinkit kiinnostavat. Remiere on jo kerran saanut soodapuhalluksen Antin tekemänä ja auto jota ei ajanut Seppo oli Lomax 🙂

    #166734

    Tule vaan Mika.Erimieltä saa ja pitääkin olla jos on aihetta.Soodapuhallusta kokeiltiin Remiin,mutta suurin osa on hiottu peltipinnalle ns.neekerintukalla.
    Työlästä mutta pölyistä,mutta tulipahan tehtyä.Pohjamaali spies heckerin tummanpunainen olikohan primier.Sen päälle tullee ruiskukittiä? ja hiontapohjamaalia.Näkyypähän sitten.

    Lomaxia ajelee Hintsasen Taisto.Minä ajelin Säpinöissä mönkijällä roska ja muita keikkoja.Tavattiin kyllä.

    #166735

    @SEPPON wrote:

    Tule vaan Mika.Erimieltä saa ja pitääkin olla jos on aihetta.Soodapuhallusta kokeiltiin Remiin,mutta suurin osa on hiottu peltipinnalle ns.neekerintukalla.
    Työlästä mutta pölyistä,mutta tulipahan tehtyä.Pohjamaali spies heckerin tummanpunainen olikohan primier.Sen päälle tullee ruiskukittiä? ja hiontapohjamaalia.

    Eli ruosteen esto maali on Spies heckerin Priomat joka typpihappoa sisältää. Tämän päälle aletaan sitten lätkimään vasta kitit ja pohjamaalit ja pintamaalit.

    Mutta hommaa riittäää tuolla tallilla ennen tuota koulutustakin niin että tärisee. Ja kaikki auttajat ovat tervetulleita paikalle.

    Kiltakapteeni

    #166736

    Olen hyvä sekoittamaan ihmisiä ja työkalujani 😉

    Jeep, Priomat on ihan hyvä pohjaväri, tarttuu myös kuumasinkitylle pinnalle kunhan ne ensin kastelee ja hieraisee hiekkapaprulla.

    Ruiskuksi käy vallan mainiosti biilteeman 15€ ruisku, mutta vedenerottimen on oltava pätevä…ja kompurasta pitää saada vähän ilma-tuotostakin ulos. Mielestäni paras maalauspaine on siinä 3 barin paikkeilla.

    Mutta eikö nyt jos pelti kaivetaan esiin, kanntattaisi kokeilla jotain uutta ja tehdä siitä samantien 50 vuotta kestävä maalaus eikä 5 vain vuotta ? Jos ei koko kulkimeen niin vaikkapa takalokasuojiin…

    Esim puhtaan metallin päälle Zingaa ruiskulla 3 x ja sen jälkeen esim. 2 x hiontakittiä (hiontakitti jota minäkin käytin..oli priomat hiontaväri, heh..tuolta:

    https://picasaweb.google.com/valimaa.mika/NeverRusting_story#5348353083862518882″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    tarttui todella hyvin zingaan ja kävi samalla pohjamaalista. Sen jälkeen vesihiontaa ja valon kautta märän pinnan tiiristelyä, lyijykynällä epätasaiset kohdat merkaten. Ja eikun lisää hiontaa. Sitten joku halpa/hyvä teollisuusmaali 2-4 kierrosta, väristä yms riippuen. Jos haluaa niin pari kierrosta lakkaa mutta käytännössä olen huomannut että kunnon vahakerrokset ajavat saman asian (Siis kunnon vahoilla, esim Autoglym punainen ja sen päälle kulta)

    (melkeimpä paremmin…en ole Punkkua 4 vuoteen samppoolla pessyt, minuutin kevyt painepesuri-kierros..eli ötökät pois keulausta ja kuivaus bilteman halvalla mikrokuitu-liinalla päälle). Maalipinta ei kulu kun sitä ei hieroskele kaikenlaisilla pesureilla eikä aurinkokaan sitä polta mataksi kun vahakerrroset on riittäviä ja niitä tehdään tarpeeksi usein.
    Tässä on siis esimerkkinä Punkkuni, halpaa teollisuuusmaalia, monellla vaha-kerroksella kyllästettyinä:

    https://picasaweb.google.com/valimaa.mika/PUNKKU#5379970906979622674″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    Enkä TODELLAKAAN ole ammattilainen, ammattilaiset tekevät kauniin pinnan joka säilyy pari vuotta.

    Jos teillä on tarkoitus opettaa maalailua parissa päivässä, niin siihen aikatauluun ei mielestäni sovi kittailu mitenkään..eli ilmeisesti teillä on tehdas-suorat pellit.

    Ja jos/kun en sattumalta saavu paikalle niin tärkein asia minkä voin kenelllekkään opettaa on se että mikään ei tartu p*skaan. Eli jos hitsaat, kolvaat, maalaat, kittaat tai liität mitä vaan kaksi komponenttia yhteen, tärkein opetus on se että MOLEMMMAT yhdistettävät pinnat pitää puhdistaa ennen yhdistämistä.

    #166737

    Remiere esiintyi Classic motor showssa liki kokonaan peltipintaan hiottuna.Erkki toi sinne paikalle takalokasuojat,jotka olivat valmiit jo pintamaalaukseen.Niistä ja niiden tekemisestä kertomus Nyytisissä.
    Yleensä kun minä tai joku muu on jonkun osan tai osakokonaisuuden kirkkaaksi hionut,on Joel tai Masa sen maalannut priomaatilla.
    Sätkälässä Remi oli pohjamaalissa,paitsi kolme ovea ja takalokasuojat ,jotka olivat enää pintaväriä vailla.
    Remi yritetään tehdä niin hyvin,että Killan satavuotisjuhlilla se on vielä maalipinnaltaan edustava.
    Vääksyssä silloin 8-9 syyskuuta se valmistetaan maalauskuntoon kokonaan.Priomaattia,ruiskukittiä,ja pohjamaalia.ehkä muutaki.Minulle ei vielä ole kerrottu.

    Päinvastoin kuin Mika V:n Punkku,ei Remi tule koskaan niin hirveästi kiiltämään.
    Ei se kiiltänyt 60 vuotta sittenkään kun sen J Korpivaara Pariisin autonäyttelystä haki.
    Väri on siniharmaa metallihohto,ja kiiltoaste semmoinen puolihimmeä.Maaliksi päätetty käyttää liuotinpohjaista laatua.
    Sen tulee maalaamaan paikallinen automaalari,joka on jo käynyt tutustumassa Remiin.
    Ja Auto Bonn on luvannut maksaa sen maalauksen.

    #166738

    Niin, Remieren koppahan on lasikuitua joten unohtakaa kaikki mitä olen paasannnut sinkkimaalista 😀

    jk: erehdyin, sorry. Tarkoitus ei ollut irvailla eikä vitsailla.
    Kuulostaa siltä että Remieren pintaväri täytynee siis maalata jollain teollisuusmaalilla, ne ovat hyviä, liuotin-ohenteisia maaleja. Automaaleja kun enää ei saa liuotin-ohenteisina.

    #166739
    MoA

    Niin, Remieren koppahan on lasikuitua joten unohtakaa kaikki mitä olen paasannnut sinkkimaalista

    En tiedä mistä nyt kiikastaa, mutta kyse oli mielestäni maalauksenpohjustustyökurssista, eikä varmaan etsimällä etsiä vinoilun aiheita?

    He kaikki, jotka ovat Remieren kanssa taistelleet ja tehneet pyyteentöntä työtä, ovat ISON KIITOKSEN ja KUMARRUKSEN ansainneet, mielestäni kannattaisi Mika keskittyä nyt olennaiseen, eikä epäolennaiseen?

    Marko Aronen, Parikkala

    Vain köyhillä on kiire.

    #166740

    Korjaan edellisen kirjoitukseni. En tiennyt mikä kuljin Remiere
    oikeastaan on, ja välillä kuvittelin jo että se on lasikuitu-koppainen kulketin.

    Jatketaan tästä ja anteeksi aiheuttamani häiriö 😀

    #166741

    Remiere.. Luulempa että kaikki jo tietävät mistä rojektista on kyse.

    Kuva alla….. 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #166742

    Hienoa MHM !

    Tämä on ensi kerta kun nään Remierestä kuvan ja yleensäkään tiedän mistä on kysymys.

    Kiitoksia MHM:lle informaation jaosta, nyt meikkukin tietää mistä on kysymys…

    Ja muillekin vinkiksi että pistäkää informaatiota liikenteeseen, sitä ei koskaan voi olla liikaa 😀

    #166743

    @MikaVeee wrote:

    Tämä on ensi kerta kun nään Remierestä kuvan ja yleensäkään tiedän mistä on kysymys.

    …tiätty ku sää nukkusit kun muut taputti ja sai kakkua… 😀

    (tämäkään nyt liity maalaamiseen mitenkään…) 😳

    [size size=10][color color=#000040]2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Projekti: Dyane '68[/color][/size]
    [b][color color=#BF0000]Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
    kuin missä tahansa loistoluokan autossa. [size size=12](2CV-esite,1956)[/size] [/color][/b]

    #166744

    Niin paljon on täällä Killan sivuillakin ollut juttua Remierestä, että ihmetellä täytyy, että jollekkin se on vielä jäänyt epäselväksi mikä on Remiere. Ehkä kannattaisi välillä lukeakin tätä fooromia.
    viewtopic.php?f=15&t=3423

    #166745

    No höh, en mä syö sokeria ja taputtamisenkin kanssa on vähän niin ja näin 😉

    @2cvkimmo wrote:

    @MikaVeee wrote:

    Tämä on ensi kerta kun nään Remierestä kuvan ja yleensäkään tiedän mistä on kysymys.

    …tiätty ku sää nukkusit kun muut taputti ja sai kakkua… 😀

    (tämäkään nyt liity maalaamiseen mitenkään…) 😳

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 26)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.