Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Maalimerkeistä?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121546
    jan

    Millaisia kokemuksia teillä on erilaisten maalien kestävyydestä sätkän pelleissä tai alustassa? Mitä merkkejä olette käyttäneet? Tuolla keskusteluryhmissä esiintyi eräässä keskustelussa mm. Teknos Inerta-merkkinen 2-komponenttipohjamaali jonka voi olettaa kestävän kovaakin kulutusta – onko tuollaisen käyttäminen liioittelua vai ihan järkevää pidemmän päälle?

    Takakontin pohjasta varapyöräkotelon reunakaarteesta meni puukko läpi, samoin takapyöräkotelon yläosasta (sauman juuresta) ja kynnyskotelon takaosa on mätä siitä takapenkin alapuolen kotelon ja kynnyskotelon väliköstä. Kun nuo paikat on puhallettu, uusittu, hitsattu ja pohjamaalattu, niin mitä mössöä sinne väliin ja hitsaussaumoihin (varapyöräkotelon saumat) oikein laitetaan. Kannattaako yrittää tinata saumoja?

    Muita paikkoja mitä pitää uusia, on takalokarien päät ja ikkunakehys eteen. Pintamaalin pyydän varmaankin automaalaamosta sävytettynä, vai saako vm. -83 sätkänpunaista jostain valmiina? 🙂 Tarkoitus ei ole pintamaalilla maalata kuin uusitut pellit. Hyviä vinkkejä aiheeseen liittyen otetaan ilomielin vastaan.

    ja kiitokset taas vastaamaan vaivautuneille,

    t. jan

    #130430

    Varmaankin halvin tapa maalata sätkää on Kirjo tai Ferrex. Par kolme kerrosta mustaa Kirjoa kestää about kymmenen vuotta kesät talvet ajellen. Ruostesuojamassan käyttöä en suosittele varsinkaan koteloihin. Pohjapelleissäkin massa saattaa tuottaa tipan linssiin seuraavalla korjauskerralla: Massa kovettuu ja jos massa on huonosti levitetty tai pohjatyöt ovat olleet heikot niin kosteus pääsee muhimaan massan ja pellin väliin ja tämä saattaa jopa nopeuttaa lahoamisprosessia. Muutenkin massaa on ikävä raapia irti. Massattuja osia ei voi myöskään puhaltaa ilman massan irroitusta. Öljy tms. on parasta koteloille.

    Futura-maalia EI kannata käyttää:Kuivuu hitaasti, pinta on pehmeä pitkään ja kun maali on kovettunut alkaa se jo hilseillä pois. Päivettyy myös turhan helposti auringossa, vahauksesta huolimatta.

    Miranol tuntuu olevan ihan hyvää perusmaalia.(Kunnes toisin todistetaan)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130431

    Kyllä minä pysyisin erossa Miranoolista, ei kuivu voisi sanoa koskaan eikä yleensä ole automaaliksi tarkoitettu, laittaisin itse teollisuusmaalia siihen joutuu laittamaan kovitetta ja lanttaamaan tinnerillä mutta se kestää, minun auto maalattiin vuosia sitten eikä ole maalipinta haalistunut eikä korkannut mistään. Jos haluat hyvän niin älä välttämättä osta halvinta mahdollista vaan satsaa laatuun. Laita sinkkialustaasi sinkkimaalia tai vastaavaa sillä jos sinkki rikkoontuu se ruostuu aivan samoin kuin tavallinen pelti. Tinneri kannattaa ostaa 10 litran astiassa on halvenpi kuin litranastia. Teollisuusmaali kyllä tarttee kovan maalauspaineen 5-6baria, siksi suosittelen oikeaa automaalaria, moni maalaa konjakkipullosta kun osaa jututtaa oikein. Kysy maaleista kuka maalaa autoja heillä on yleensä paras tuntemus, jollei muuten käy autokorjaamoissa missä on automaalari. Täällä aika usein suositellaan halvinta mitä tiskiltä löytyy syytä en tiedä miksi koska auton maalaus on yleensä isohomma ettei kannata pilata heti halvalla maalilla sitä. Vesa

    #130432

    sORI! Tinneriä saa 5litran astiassa edullisemmin kuin litrasessa. Vesa

    #130433

    Sadolux on yksi vaihtoehto. Toisaalta sekään ei ole mitään halpaa. 1 l oikeaa automaalia on saman hintainen vaihtoehto kuin nämä em. vaihtoehdot.Ja oikea automaali on aina parempi vaihtoehto kuin esim. peltikattomaalit jne. Helpompi sitä paitsi löytää oikea sävy

    Inertialla voisi ajatella maalattavan puhtaan rungon. Kyllä, sillä maalataan jäänmurtajiakin. Ne sentään kulkee suolavedessä kesät talvet

    #130434

    Jos vaunun kerran kunnostaa, niin kannattaa ehdottomasti maalata kunnon kaksikomponenttisellä automaalilla ja unohtaa kaikki miranolit ja sadoluxit; ne ei pysy kiiltävänä kuin vuoden tai kaksi, ovat pehmeitä kuivuttuaankin. Jos maalissa säästää niin säästää kyllä väärässä paikassa. Sitten on tietysti vielä muistettava ettei mikään maali kestä hoitamatta, pesu tarpeen mukaan ja vahaus kerran pari vuodessa ei tee pahaa, pikemminkin päinvastoin. (Tietysti on niitäkin, joitten mielestä moinen on turhaa hienostelua… oma asiansa tietysti, mutta tyhmää se ainakin on!)

    Nimimerkki “Kokemusta on”

    #130435

    Sinun ekaksi pitäisi tietää vanha maalisi. Automaali ei meina pysyä tai päinvastoin pellissä kiinni vaan lohkeaa iosoina paloina pois. Mitä minä muistan Sadolux jaMiranol oli aikoinaan 80luvun maaleja juuri kun ne oli halpoja, siihen aikaan automaalit maksoivat tuplaten niihin verraten, että melkein joka toinen vanha auto maalattiin niillä. Inerta on erittäin hyvä maali myös tinneripohjainen alustaan käy varmasti, mutta muista älä maalaa missään tuulettamossa paikassa koska siitä irtoaa myrkkyä, ja yleensä käytä hyviä suojia. Mutta vieläkin minä kävisin kysymässä alanammattilaiselta, koska täälläpäin maalari ei suostunut edes puhumaan Miranoolista tai Sadolukxista, vaan nauraa hörötti mulle ja kysyi onko autosi puusta tehty kun pitää huonoimmat maalit valita.Vesa

    #130436

    Jos haluaa halvan maalin, ostaa 10 spraypurkkia paikallisesta halpatavaratalosta.

    Eri asia on, tulee siitä hyvän näköinen ja kestävä 😉

    #130437
    jan

    Taitaa tuo pohjamaali sitten olla väärä paikka tinkiä. Pitänee katsella noiden teollisuusmaalien suuntaan.

    @veera 1-2 wrote:

    Laita sinkkialustaasi sinkkimaalia tai vastaavaa sillä jos sinkki rikkoontuu se ruostuu aivan samoin kuin tavallinen pelti.

    Tuosta alustasta vielä, saako sitä sitten ollenkaan puhaltaa vai pilaanko sinkityksen puhaltamalla? Millä sen kätevimmin puhdistaisi hyvään maalauskuntoon?

    jan

    #130438

    Minä en ymmärrä miksi se pitäisi puhaltaa jos se kerran on sinkkiä, eihän sätkän alusta yleensä niin likanen ole ettei sitä saa kunnon painepesurilla pestyä. Jos jossain huoltsikalla on kuumapesuri ja siinä valmiiksi liotusaineet niin pese niillä käytä sientä tai jotain millä saat tarkenpaan . Mutta kyllä täällä kohta muutkin sanovat mielipiteensä, oota vaan. Tämäkin on oma mielipiteeni.Vesa

    #130439

    Joo ei halvin ole se paras vaihtoehto. Yleensä sätkäporukka on kulkenut siellä halvemmalla tiellä ja siksi höpötin halvoista maaleista. En itse maalaisi peltikattomaalilla auton ulkopintoja, mutta alustaan ferrex sopii kyllä. Tietenkin useita kerroksia saa olla. Ja miettikääpä kuinka ohuita kerroksia citroen käytti….

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130440

    Sinkitylle pellille riittää kaiken järjen mukaan pelkkä alustamassa suojaamaan kiveniskuilta ja vaimentamaan meteliä.

    Kun vaihdoin kutoseeni rungon (vaihdon syy selviää tuosta ruostesuojausviestiketjusta), ostin sinkityn rungon. Aluksi en suojannut sitä mitenkään, mutta meteli oli autossa niin kova että massautin rungon.

    #130441

    Omaksi suosikiksi on vuosien varrella kehkeytynyt pensselilevitteinen Maston Hammer. Siis ei näkyviin pintoihin.

    #130442

    Tuossa on linkki värimalleista, jos jota kuta kiinnostaa

    http://www.autocolorlibrary.com/scripts/depot.exe?pgm=aclgate.bbx

    Syystä tai toisesta hieman rajoittunut vuosimallien suhteen, mutta aika moni tälläkin pärjää

    #130443

    Tässä toinen linkki:
    http://citbug.free.fr/Nuancier/nuancier.html#403

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.