Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Mäntä hakusessa

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 61 - 75 (kaikkiaan 85)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #162878

    Yleensä mielestäni Visan koneilla ajetaan tai jopa nykään Bemarin 2-pyttyisillä. Vakiosarjassa ei kai periaatteessa saa muuttaa mitään.

    Mutta onnea yritykseen, on tehty aiemminkin ja joskus jopa onnistunutkin.

    #162879

    Kutosen lohko ja Visan kannet ja pytyt..sun muuta kivaa…niillä siellä Spa:n radalla..

    #162880

    Siis mun mielestä 652 pytyt,siihen visan kannet ja 602 imuventtiilit. Siihen sitte sopiva nokka (R-koneistus),megan ruisku ja sytkä.Sitte se solomu putkeen ni jo riittää teho.Kytkimeksi 180 mm ja siihen kevennetty vauhtipyörä.Laatikoksi 1220 Gs.Tietysti se pidempi(100km/h=3800 rpm), niin riittää tonne 170 km/h.Tällanen oli muuten tuolla Ranskassa ja mä näin sen siellä näyttelyssä lauantaina.

    #162881
    Jasu wrote:
    Sanoisin että tässä vaiheessa olis hyvä käydä vaikka kirjastossa/kirjakaupassa, ja hankkia käpäliin Virittäjän Käsikirja. Tutustua opukseen ihan ajatuksen kanssa, miettiä mitä on hakemassa, mikä vaikuttaa mihinkin jne…

    Niin ja toisilta se kirja on viety JOPA KÄSISTÄ 👿

    #162882

    @AK 5 wrote:

    @Jasu wrote:

    Sanoisin että tässä vaiheessa olis hyvä käydä vaikka kirjastossa/kirjakaupassa, ja hankkia käpäliin Virittäjän Käsikirja. Tutustua opukseen ihan ajatuksen kanssa, miettiä mitä on hakemassa, mikä vaikuttaa mihinkin jne…

    Niin ja toisilta se kirja on viety JOPA KÄSISTÄ 👿

    Jaa minäkö..? 😳

    #162883

    Kyseisen kirjan saa yleensä alfamerin tiskistä alennuksella esim. automessuilta. Avartaa virittämisen saloja sen verran tehokkaasti, että jokaisen euron väärti, mikäli tämä aihealue kiinnostaa vähääkään 😯

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162884

    Tuossa voisi olla sopivasti tavoitetta virittäjävelhoille 😀
    Mulla on kokemusta tuollaisesta 1100 koneesta kaksipyöräisessä. Ruiskupeli,
    lähes sata heppaa ja terävä bokserin pärinä.
    Tuo kuvan kone voi toki olla vain 850 kuutioinenkin.

    Huomaa myös säädettävät pyörän kallistukset tukivarsissa!

    #162885

    Anteex. Mutta henkilökohtasesti toi bemarin kone rättärissä ei oikeen kiihota mieltä.

    hurjan näkönen laitos silti…

    Noi tukivarret on ilmeisesti nimellä belgian/welsh arms. Eli siinä on yläpää tuettu olka-akselista jotta kaikki rasitus ei kävisi olka-akselin alaosaan ja olkatapin päälle.
    (heh heh, olen jostain syystä viime aikoina lueskellut noita kisa-säännöksiä 😉 )

    #162886

    Niin no joo. Onhan se neliventtiilikansilla, eikä lainkaan ranskalainen. Hieno laitos muuten kyllä.
    Ketjuvetoiset nokka-akselitkin on kannessa, vaikkeivat yläpuolella. Siitä sitten ihan pätkät työntötangot
    kannen yläpuolelle keinuvivuille. Ja ruuvi-mutteri säätöiset venttiilit ❗

    Näyttäis vähän, että noissa tukivarsissa olisi sekä ylä-, että alapallot. Alapäässä kiiltelee samannäköinen palikka
    kuin ylhäälläkin… mutta en ole varma ja tietoa ei ole. Jostain vaan bongasin kuvan.

    Huomionarvoista on myös aika pieni maavara koneen alla – miten mahtaa kipunoida jarrutuksissa???

    Menee vähän ohi “mäntä” aiheen, mutta löysin pari kuvaa vastaavan tyyppisistä tukivarsirakennelmista.
    Näissä on pallonivelet ja olkatappi on saanut poistua jonnekin takavasemmalle. Eivät taida olla ihan tieliikennekelpoiset???

    #162887

    Veikkaisin ettei pahemmin kallistele mutkissa, näkyyhän siinä keskellä sitä ylempää tukivartta todella massiivinen kallistuksenvakaaja.

    Englannin kisoissa kääntävät tuon ohjausvarren ylösalaisin koska jousitus on laskettu niin alas. Tai näin ainakin infosta luin.

    #162888

    Löytyykö wikipediasta moteurin kokoamisohjetta ? näin ensihätään auttaisi vauhtpyöräipulttien ja kansien kiristelijä-momentumeja.

    Kumpi kiristettiinkäään ensin imu/pako vai kansi ?

    #162889

    No tuota…tästä saa varmaan väittelyn aikaiseksi, mutta itse laittaisin eka kannet kiinni lohkoon ja momenttiin. Olen kyllä tältä foorumilta lukenut kasaustavan, jossa ensin kirrataan imupakosarja ja sitten vasta kannet. Tässä kuitenkin minulla ei otsalohkoon mahdu se, että näinpäin mentäessä jää mahdollisuus sylinterien vuodoille. Nimittäin jos imupakosarja on kiristetty kansiin ja sitten kannet vedetään momenttiin, niin yläpuolen jäykkyydestä johtuen alapää saattaa vielä antaa hieman periksi, jolloin kansi istuu aavistuksen vinottain sylinterin päällä…tai istuu toiselta puolen ok, mutta toiselta falskaa. Siispä väitän, että moottorin kasauksessa on jotain muuta pielessä, mikäli imupakosarja ei istu kansien päälle siinä vaiheessa, kun kannet on jo momentissa…!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162890

    Pulttijen kiristys taulukko 2cv-Wiki.

    https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Moottorin_pulttien_kiristys_tiukkuudet

    Imupakosarja kasataan paikoilleen ennen kansipulttien kiristystä,, (mieluummin kansien käsikiristys kaikki löysä pois)
    imupakosarja kiritään seuraavaksi,, näin kannet voivat kääntyä imusarjan mukaisesti jolloin tiivistepinnat kohdistuu suoraan kannen tiivistyspintojen kanssa ja saadaan pitävät liitokset… Kiristetään pultit pikkuhiljaa vuoronperään kiertäen…
    Eli lyhyesti — > imupakosarja kiristys ja kannet sitten.. Silloin imupakosarjan pultitkin menevät paremmin oikeille kierteille kun kansia voi hiukan liikuttaa pinnapulttien väljissä reijissä…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #162891

    Akaile pliis,,, väärin.. Kansilla on mahdollisuus pinnapulttien löysistä reijistä johtuen asettua toisiinsa nähden (aksiaalisesti) vinoon,, jolloin imupakosarjan tiivistepinnat jää väännytyksiin kannen vastaavien pintojen kanssa eivätkä tule koskaan pitämään tai liikaa kiristettäessä korkkaa kierteet,, suorat pinnat keskenään pitävät jo pienelläkin momentilla… 😯
    PS: Kun kannet on kiritty vaikka vain käsin löysät pois eli metalli metallia vasten niin eivät ne enää kirittettäessäkään liiku sisäänpäin yhtään,, eli ei kiristetty imupakosarja laita hanttiin kansien tiiviisti asettumiseen… 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #162892

    Ihmiset laittaa ruostuneita imupakosarjoja paikoilleen, niissä ei varmasti ole suorat pinnat, varsinkin kun pulttinurkista laippa vääntyy kaarevaksi. Plaanauksenkin jälkeen suoruudesta kannen suhteen ei voi olla varma. Väliin tulee painuva tiiviste. Kaikki nämä muuttuvat palikoiden asettuessa paikoilleen.

    Onko kasausjärjestys todellakin ollut tehtaalla ensin imupakosarja ja sitten vasta kansien kiristys? Miten voi toimia moitteettomasti esim. 6-kone johon vaihdetaan 1-kurkkuisen imupakosarja 2-kurkkuisen vastaavaan?

    Kolmannekseen, kansi asettuu sylinteriä vasten ja sylinteri asettuu lohkoa vasten, eihän sen ole tarkoituskaan maata pinnapulttien päällä?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 61 - 75 (kaikkiaan 85)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.