Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Merkillistä k*kkaa jarrusatuloissa.

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125825


    Mitä hittoa tämä moska on? Niin kuin muovista raemaista ainetta jota löytyi enemmänkin toisesta jarrusatulasta, männän alta. Jos tämä on seurausta DOT-nesteen käytöstä LHM-systeemissä, perun kaikki aikaisemmat hyvät puheeni asian tiimoilta. Nämä osaset on seisseet DOT-marinoituna vähintään 15 vuotta hyvinkin vaihtelevissa olosuhteissa.
    Ensimmäisessä satulassa jonka purin ei tuota ollut. Männät lähtivät hyvin rasvaprässillä, ja vanhat kumitkin tuntuivat kimmoisilta ja terveiltä. Toisessa satulassa tuota oli, ja toinen mäntä varmaan juuri tuon materiaalin ansiosta hieman jumissa. Tämä oli siis kuskinpuoleisessa. Muutenkin vaikutti siltä että alemmat tiivisteet oli jollakin liimattu paikoilleen. Ei kai siinä sentään liisteriä kuulu olla?
    Kuvassa mittakaavan vuoksi satulan mäntä alustana.

    #156442

    Jos on vähääkään epäselvyyttä mitä nestettä järjestelmässä on aiemmin käytetty ja meinaat nyt laittaa lhm:t niin teet palveluksen itsellesi kun vaihdat kaikki tiivisteet uusiin… Siskolle kun tehtiin lhm-jarrut dottien tilalle, tiivisteet vaihdettiin, järjestelmä huuhdottiin, mutta yksi letku vaihteiston kohdalta jätettiin alkuperäiseksi ja ei mennyt kuin viikko niin letku oli turvoksissa ja koko järjestelmä täynnä pientä kumimurua..varmaan melko samanlaista kuin kuvassasi. Jäi siis jarrut päälle.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #156443

    Voisiko DOT- ja LHM-neste jotenkin reagoida keskenään ja aikaansaada tuollaista kiinteää tavaraa. Minulla oli aikoinaan normaalit nesteet LHM-satuloissa ja jumiin menivät muutaman vuoden käytön jälkeen. Olisikin mielenkiintoista purkaa ne ja katsoa onko sisällä samanlaista hilettä.

    #156444

    Kyllä nuo on selvästi kuivia liima paloja. Joku on laittanut todella varmasti kumin kiinni.

    #156445

    Siellä oli DOT-4 nesteet ollu, kuvasta arvelin jotta voisi olla hyvinkin kiteytynyttä glykolia, ainakin hyvin samannäköistä oli tuo kuin mitä Maseratin kannesta pois kaivettiin.

    Piti sitten hieman kaivaa jotta mitäs se DOT-4 sisältää..:

    One particular brand of DOT 4 brake fluid lists the following ingredients on its MSDS:


    Chemical CAS no Percent
    Triethylene glycol 112-27-6 5-25
    Tetraethylene glycol 112-60-7 5-25
    Dibutoxy tetraglycol 112-98-1 10-50
    Tetraethylene glycol diethyl ether 4353-28-0 10-50
    Propane, 2-methoxy-1-(2-methoxy-1-methylethoxy)- 89399-28-0 10-50

    Aika paljon näyttää kummittelevan tuo Glykoli tuossa DOT-4 nesteessä, ja se osaa kyllä kiteytyä varsin jännäksi…


    Kuvassa näkyvä keltainen töhnä on kiteytynyttä glykolia, tuota painellessa kiteet meni jauhemaiseksi… Kovasti kyllä samanlaiselta miun silmiini tuo näyttää, kuvasta katseltuna…

    #156446

    No jopas on töhnää! Toisaalta, ei tuolla taida mitään tekemistä kumin tai LHM:n kanssa olla. Ilmeisesti glykoli kuitenkin tarvitsee happea muuttuakseen tuollaiseksi. Ehkä joku kemiaan perehtynyt kertoo? Kiitos vielä Jasu siitä pääsylinterin lukitustappivinkistä. Muillekin lahopäille tiedoksi että ei kannata pihdeillä yrittää kiskoa, vaan joko vastakierreulosvetäjällä tai pienellä kierretapilla pikkuisen matkaa ja lähtee kun korkki viinipullosta :D.

    Edit: Muistin että aikoinaan Triumph Stagin alumiini-V8:n syövytti helposti piloille joku pakkasneste, mutta nyt en muista oliko se glykolipohjainen vai joku muu… Niin, ja eihän sätkän DOT-jarrusysteemeissä ole alumiiniosia. Kanattaa kovakattoisilla kulkevien ehkä miettiä mitä pakkasnestettä alumiinikoneissa käyttää.

    Edit2:
    Tuossa se pahemmin jumittunut sylinteri kun vanhaa kumia vähän raotti. Aika paljon sai hapettumaa kaapia urasta ennen kun viitsi uuden kumin sinne pujottaa.

    #156447

    Täytyy myöntää olin aivan pihalla, mutta jasun kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. En ole ikuna tuommoseen törmännyt, mutta töissä liima saa samanlaisia paakkuja raudan päälle. Mutta minun luulo ei ollu tietoa, sorry.

    #156448

    Juu, eipä tuossa mittää, eihän kaikkea kukaan tietää voi…

    Uskotteko muuten että oli aika yllättynyt olo kun tuosta moottorista kansia irroiteltiin, ei olisi ikinä uskonut että glykoli saa tuollaista jälkeä aikaan..? Jännää vieläpä on tuossa se, että syöpymää on ainoastaan kannessa, ei missään muualla lohkosta ole syöpymiä löytynyt…

    Tuli kyllä ittellenikin täytenä yllärinä tuo glykolin syövyttävä vaikutus, joskus jotain muistan kuulleeni, mutta nyt kun sitten vahingon näki tapahtuneen niin ei meinannu silmiään uskoa…

    Onneksi näissä “meidän laitteissa” ei tuota ongelmaa ole… 🙄

    #156449

    Vinkkinä vaan että kun käytte seuraavan kerran hammaslääkärissä, pyytäkää käytöstä poistettu sellainen kaksipäinen hampaiden ronkkimiskalu. Saa nuo tiivisteurat ja muut hankalat paikat helposti puhhtaaksi ja monasti helpottaa itse ttiiivisteen poisottoa, joskus takaisinlaittoa riippuen tiivisteestä tietysti.

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.