Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Metallinen kalkatus koneessa

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124702

    Aloin tänään selvittämään lähes uudessa koneessa yhä pahenevaa metallista naputusta. Kuulosti venttiiliongelmalta, mutta venttiilit säädetty pariin kertaan aivan lähiaikoina, ajoitusmerkkiohjetta, sekä tehtaan virallista ohjetta noudattaen. Silti vaan kolkutus paheni.
    Ääni oli rasituksesta riippumaton. Ainoastaan tietyillä kierroksilla katosi, palatakseen jälleen.
    Koska itseltä alkoi jo menemään sormi suuhun, soitin Keinäsen Hannulle jonka tiedän osaavaksi henkilöksi. Hannu epäili asennuksessa unohtuneen männäntapista toinen lukkorengas, ja tapin kolkuttelevan sylinterin seinään ääriliikkeissä.
    Näin yöllä painajaisia joissa mm. männäntappi tuli sylinterin kyljestä ulos tervehtimään minua. Aamulla olin valmis ostamaan teorian, koska kone on valmistettu kesäkuussa -89, samoihin aikoihin kun pohjoisafrikkalaiset maanviljelijät harjoittelivat autonvalmistusta sätkiä ja sätkän koneita kasaillen.
    Paikallistin äänen, tai ainakin niin kuvittelin, apukuskin puolelle, joten ei kun imusarja irti, tuulipellit sun muut esteet ja kansi pois. Näytti ihan hemmetin hyvältä. Tempaisin sitten sylinterinkin pois, ja sen nanosekunnin aikana kun tajusin öljyrenkaan pullahtavan urastaan, harmitti hieman. Näky sylinterissä oli suorastaan huikaiseva, virheetön hoonaus ilman naarmuakaan, eikä tietoakaan mistään männäntappiongelmasta. Nostajat ja työntötangot olivat myös virheettömät, kuten myös keinuvivut. Seuraavan tunnin kulutin lähinnä öljyrenkaan, sellaisen matomallisen modernin kanssa tapellessa. Luikahti lopulta kahden puutikun kanssa ujuttaessa ja samalla polvella sylinterä painaessa.
    Koska ihminen on erehtyväinen, päätin katsastaa toisenkin puolen. Ei mitään vikaa, kaikki kun uutta silläkin puolella.

    No, lopun voisin kijoittaa otsikon “venttiilinvälyksissä on eroja” alle, mutta en jaksa. Kirjoitan siis tähän että käyttäkää maalaisjärkeä venttiilinsäädöissä kuten itsekin tein ennen (ja akateemisten teoriakokeilujen jälkeen myös jatkossa). Kuten edellä mainitsin, säädin ensin ajoitusmerkkiteorian mukaan. Ilmeisesti on kuitenkin niin, että kun sylinteri on sytyskohdassa, imuventtiili on vasta ikään kuin sulkeutumassa, jolloin näin säädettynä tulee liian iso välys jos siinä kohtaa asettaa välyksen 0.2:een. Siitä ensimmäinen kalkatuksen voimakkuuden nousu.
    Jostakin syystä käyntiääni ilmeisesti vielä paheni kun säädin tehtaan ohjeen mukaan. Liekö jonkin muun malliselle nokka-akselille.
    Konetta kasatessa olin jo niin väsynyt ja vihainen että säätöohje tuli takaraivosta eli kun imuventtiili on täysin auki, pakoventtiiliin välys kohdalleen ja toisinpäin. Kone käyntiin ja perkele, sehän on korjannut itse itsensä. Tai sitten säädin venttiilinvälykset oikein, kuten aina ennen noita akateemis-toreettisia kokeiluja.
    Että vika ei AINA ola monimutkainen ja arkipyhän VOISI viettää esimerksi reipaasti ulkoilemalla eikä tallissa luuhaten.

    p.s. Kiitos Toppo tuosta sanafiltteristä, esti juuri voimasanan käytön. Pitäisikö sun vielä hienosäätää ja asettaa sanalle “kilta” vaihtoehtoisen sanan “Fraternitas Sankti Andreaksen Kilta”, ja sen tavutusmuodot? 😀
    Per*ele on sataprosenttisesti kotimainen, kirkkoa loukkaamaton voimasana jota mielestäni pitäisi saada käyttää asiallisessa yhteydessä.

    #148744

    Olikohan kilinä kuin olisi lasipurkissa laakerinkuulaa kilistellyt???
    Minulla oli semmoinen vaiva, kone kulki ja veti hyvin..venttiilit säädin n.10 kertaa..kilisi…kyllä se kilinä pois lähti…vaihdoin uuden koneen….
    kulkee yhtähyvin kuin vanhakin. Tutkin vanhan kunhan tarkenee..
    terv.Kari

    #148745

    Ei oikeastaan. Pikemminkin kuin pikku vasaralla naputtaisi metallia = keinuvipu hakkaa venttiiliin 😀 . Mutta se vaimeni, vaan ei ihan poistunut venttiiilien oikealla säädöllä. Saattoi joku vielä jäädä vähän väljäksi, mutta pääpointti vuodatuksessani oli venttiilien säätö järkeä käyttäen. Taidan ajaa tuon koneen ensin sisään ennen kun huolestun enempää. Nyt ei ole tehdasuudesta kun n. 7000 kilsaa takana.

    #148746

    Eihän keinuvipu hakkaa venttiilikoppaan..? Eli venttiilikoppaa olisi kiristetty turhan kireälle, jolloin keinuvipu pääsisi hipomaan koppaa…

    Osaa tehdä varsin jännän ja ikävän äänen… Jättää myös jäljen koppaan muistoksi…

    #148747

    @Jasu wrote:

    Eihän keinuvipu hakkaa venttiilikoppaan..?

    Tämä tuli mieleeni, mutta ei minkäänlaisia jälkiä. Kävin mielestäni kaikki mahdolliset vaihtoehdot läpi ennen kun soitin Hannulle. Voihan olla niin, että kone yksinkertaisesti on niin uusi että paikat vielä vähän ahdistaa. Ehkä esim työntötankojen kuulapäät eivät ole vielä keinuvipujen kuppien kanssa yhtä paria? Mene ja tiedä. Luulenpa että seuraavavn venttiilisäädön jälkeen tulee hiljaista.

    #148748

    Minulla oli samankalttaisia murheita sen vähän aikaa kiinni olleen visavirikoneen kanssa. Sittenhän äänilähteeksi paljastui (tai niin uskon, en ole vielä fiksannut) väljä kiertokangen alapää.

    Tämä ei liene sinun ongelmasi lähde, kun on tuollainen uuden karhea kone kyseessä.

    #148749

    mulla oli sama juttu vuosikausia. aina vaan kiliseeeee iha sama mitä korjaa! eilen vein sit hylsyt kauppaan ja ostin pullon grantsia ja ihme, kilinä loppu! opetus: juo viinaa älä läträä oluen kanssa!

    #148750

    Itselläni alkoi hyväkuntoinen kone kolisemaan öljynvaihdon jälkeen. Laitoin sisään Castrolin 0W50 täyssynteettiset, jonka jälkeen kilkutus alkoi. Kone levälleen ja moottorin tarkistus. Mitään ei löytynyt, ja kone takaisin kasaan. Kilikoli. Normaalit öljyt sisään ja tadaa- kilkatus oli poissa. Lähetin reklamaation Castrolin maahantuojalle öljynäytteen kera. He väittävät KIRJALLISESTI että öljyn seassa oli bensiiniä liikaa vaikka olin käyttänyt konetta vain muutaman tunnin. Ammattikorkeakoulun autoinsinööripuolella sanoivat että prosenttimäärä mitä bensaa oli öljyn joukossa oli täysin normaali. Todella outoa että tuollaisia amatöörejä on Castrolin palveluksessa. No eipä niitä öljyjä ole enää tullut ostettua yhtään desiä.

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.