Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Mihin puhaltaa
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
15.3.2009, 17:59 #124898
Mulla on semmonen kone pöydällä jonka puhaltimen kotelossa on ylhäällä vasemmalla
aukko. Muissa kutosen koneen koteloissa joita mulla on kaksi, ei sillä kohtaa tämmöistä
reikää ole. Minkähän koneen puhaltimen kuoret on kyseessä. Tarkoitus on huomenissa
laittaa tämä kone nokalle ja tukkia tuo aukko. Ei kai se mikään ongelma ole, aukko meinaanHausjärvi / Hy-Ri
15.3.2009, 18:09 #150009Pistä putki ilmanputsarille niin johan tulee muutama heppa lisää tehoa. Eli kyseessä Dyanen kone tahi vain koneen pellit, alkeellinen turbo.
15.3.2009, 18:25 #150010Ami 8, dyane 6, Acadiane, kaikki missä oli 9.0:1 männät oli tuo turboputkituulipelti.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]16.3.2009, 07:31 #150011Kiitos tiedosta. pitääkin sitten painaa kaasua varovasti ettei lähde pinta kumista 😀
Hausjärvi / Hy-Ri
16.3.2009, 08:50 #150012Tässäpä linkki aiheeseen “turboputki”,, taannoin on tästä käyty keskustelua pyös täällä palstalla…
http://www.pp-2cv.be/FR/News/Soufflante.htm 💡
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂16.3.2009, 16:24 #150013Kone paikallaan, käy ja kukkuu. Valopukin kanssa putki menee ahtaaksi.
Manun linkissä oli siistit kuvat.Hausjärvi / Hy-Ri
16.3.2009, 18:09 #150014Kyllähän siinä hiukan ahdas väli kieltämättä on…. Mulla itselläni on vastaava omavalmiste peltinen putki
mittatyönä ajankanssa tehty,, on suuritöinen,, mutta eikös tuon jostain voisi tilata??PS: Tuollapa noita näkyy olevan myynnissä:
http://www.pp-2cv.be/FR/News/News.htm
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂17.3.2009, 09:34 #150015Muistaakseni Tiinoissa ja Ameissa tuon “turbon” olemassaolo on huomioitu myös kaasarin suuttimissa.
Talvella kovassa lumipyryssä saattaa systeemi lykätä turhan paljon kosteutta kurkkuun.
17.3.2009, 09:50 #150016@Isoo-Jukka wrote:
Talvella kovassa lumipyryssä saattaa systeemi lykätä turhan paljon kosteutta kurkkuun.
Kyllähän se sen tekee,, vaatii toimenpiteenä että puskurin ja rungom väli tukkoon sekä öljypohjan alus täysin tukkoon..
Lisäksi keularitilä tukkoon.. Vaatii koneen lämpömittarin moneen lämmön seurantaan… Näillä eväillä toimii myös talvisissa
vaihtelevissa olosuhteissa,, jopa -30 asteessa…. Ainakin mulla on toiminut silloin kun ajelin joka kelit kesät talvet turboputkella
vuodesta -87 vuoteen -99… Senjälkeen vain kesäisin enää,, jotain täytyy säästääkkin suolakeleiltä….Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂25.4.2011, 12:57 #150017Piti kaivaa vanhaa keskustelua esiin, kun tuli tutustuttua aiheeseen “tieteellisemmältä” kannalta… 😆
Siis, tuossa männäkesänä kun käyttöDyanen pellin alle sujahti moottori jossa on tuollainen putken lähtö puhallinkotelossa, niin kävi sitten mielessä tutkia että mitä se oikeasti vaikuttaa. Tutkiminen on sitten varsin kätevää tällä nykykokoonpanolla, kun moottorinohjaus sisältää varsin tarkan imuilman lämpömittarin sekä MAP-anturin…
Kävin heittämässä pikku lenkin ensin ilman putkea, sitten putken kanssa, dataloggerin kanssa, ja siitäpä sitten ihmettelemään tuloksia. Ulkolämpöä reipas parikymppiä, aurinkoista, testin mukaan imuilman lämpö ilman putkea liki 50°C, putken kanssa vähän yli 30°C.
Ja sitten se mikä saattaa joitakin kiinnostaa. Eli ahtaako se oikeasti..?
Tulos kyllä yllätti ihteni aika hurjasti, ja puhelimessa kuultu kommentti oikean ahtimen asentaneelta oli myös varsin yllättyneen oloista..? 😯
Kyllä, ahtaa se..! Puhallinkotelosta jäähdytyspuhaltimen tuottamana, imusarjan paine oli enimmillään 102kPa, kun ennen käynnistystä samainen mittari näytti 92kPa, eikä ilman tuota putkea edes kaasu täysin auki matalilla kierroksilla ajaessa ollut koskaan kuin korkeintaan 90kPa…
Tämä tarkoittaa siis sitä että tuon “turboputken” kanssa moottoriin menee hitusen enempi ilmaa, joka on myös viileämpää, kummankin asian ollessa woimantuoton kannalta positiivinen asia. Tietenkin sitten muistaa pitää että muut säädöt pitää olla myös kohdillaan eli pelkästään putken lisäämällä ei etua saa, vaan käynti saattaa jopa huonontua, mutta suutinleikillä tuosta selviää (tai ruiskun säätöläppäriä naputtelemalla, ellei korjausparametreissa riitä säätöalue)…
Tämmöistä tänään, kahtellaan vielä pitemmällä jaksolla vaikuttaako tämä sitten millään tavalla kulutukseen… 🙄
PS. Aika mitätön tuo lukema silti on, “oikeisiin” ahtolukemiin verrattuna. Menneenä kesänä katseltiin sellaisia lähempänä 200kPa arvojakin, eli ei tuolla vielä kuuhun mennä… 8)
25.4.2011, 14:38 #150018Lisää tutkittua tietoa turboputkesta löytyy näiltä Belgialais-sivuilta
Kannattaa muutenkin tutustua firman sivuihin, ihan mielenkiintoisia asioita heillä esillä. 😆25.4.2011, 18:14 #150019Talvella kovassa lumipyryssä saattaa systeemi lykätä turhan paljon kosteutta kurkkuun.
Jep jep,
meillä ainakin Ami ja Acadiane tahtoi tuossa nollakelin tietämillä jäätää kaasuttimen kurkkua, ilmeisestikin juuri tuon kylmän ja kostean ylipaineilman ansiosta. Joutui antamaan ryypin masinolia silloin tällöin…
25.4.2011, 18:53 #150020Jasu mainitsi noista suuttimista. Muistelen, että ami 8 koneessa pääsuutin on kokoa 125, kun se “normi”kutosessa on yleensä 120. 😯
25.4.2011, 19:20 #150021Ja 18/26 kaasareissa 107…
Nm. juuri vaihdoin pienempään ja uusia kulutuslukemia odotellessa 👿
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.