Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Mikä on inhokki remonttikohteesi 2cv:ssä?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128821

    Vähän jutunjuurta foorumille: Kerro rehellisesti mitä remonttia inhoat yli kaiken 2cv-pohjaisten kulkimien ympärillä? Itsellä oli tuossa henkinen sirpaloituminen aika lähellä, kun vaihdoin takajarrujen spiraaliputkia tuttuni kulkimeen. En tietysti jaksanut irrotella bensatankkia, kun hommaa on muutenkin jonossa. Siinä sitten selällään pihamaalla hosuen ja vapaa-aikansa käyttöä syvästi miettien…ja tietty gynegolokin käsiä toivoen viimeistään siinä vaiheessa, kun kahdella sormella nitkuttaa tankin ja rungon välistä spiraalin mutteria paikalleen.. Edellisestä vastaavasta rempasta on nyt 8 vuotta, joten oli pahasti aika kullannut muistot. Top 1 inhokiksi menee tämä allekirjoittaneella. 🙄 😆

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #172557

    Voisin vaihtaa vaikka viisi spriraaliputkea siitä hyvästä että joku laittaittaisi mulle pakarin (kaikki) trumpettiliitokset tiiviisti ja pysyvästi kiinni,

    #172558

    Siihen spiraalijousen pultin asennukseen on ihan erikoistyökalu kehitetty. Paremman puutteessa ohut rautatanko jonka päässä haarukka jolla ohjata pultti oikeaan kohtaan. Takapyöränlaakereiden vaihto ei kamalasti houkuta Ei liioin olkatappi, etupyörän laakeri sekä tukivarren laakeri, puhumattakaan vaihdelaatikon laakeroinnista säätöineen. Jotenkin nuo pakoputkiliitokset menee ihan terapiahommana 🙂 .

    #172559

    @miki wrote:

    Siihen spiraalijousen pultin asennukseen on ihan erikoistyökalu kehitetty. Paremman puutteessa ohut rautatanko jonka päässä haarukka jolla ohjata pultti oikeaan kohtaan. Takapyöränlaakereiden vaihto ei kamalasti houkuta Ei liioin olkatappi, etupyörän laakeri sekä tukivarren laakeri, puhumattakaan vaihdelaatikon laakeroinnista säätöineen. Jotenkin nuo pakoputkiliitokset menee ihan terapiahommana 🙂 .

    Käytin T-kahvamallista erikoistyökalua, joka tulee siihen spiraaliputken pultin metalliosan reikään. Itse pultin saaminen akselin reikään helpottui sen jälkeen, kun ymmärsin, että putkea pitää työntää melkoisen paljon sisäänpäin ennenkö pultti alkaa olla kinkeripiireillä. Ts. spiraaliputki on jännitettynä akselin sisällä.

    Sama homma on edessä vielä Superiin ennen Puolan reissua, mutta siihen taidan kyllä asentaa ainakin toisen putken siten, että taka-akselisto on pois paikoiltaan… 😥 😥

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #172560

    Rumpujarrullisen etujarrujen remontit laatikon paikallaanollessa on minulle olleet tuskaisia, työskentelyasento ei oo kovinkaan ergonominen, eikä viihtisi aina lootaa ottaa pöydällekään…

    #172561

    1) Ohjausakselin helan ja matopyörän vaihto
    2) Noi puheena jo olleet spiraalijarruputket
    3) Imusarja-kansiliitokset > pakkaa tulemaan liian kireälle väännetyksi eli jenkat menee

    Pienellä huumorilla: Kaikkien muidenkuin omien rättärien remontit, kun omat on palasina samanaikaisesti 😀

    Niin ja lisäksi: kaikki metallintyöstöhommat, joissa syntyy melua…

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #172562

    Jimmiä komppaan ja lisäksi inhoan Dyanessa valonsäätövaijereiden irroittelua ja kiinnittelyä kabiinissa lokasuojien poiston ja asennuksen yhteydessä. Samoin jalkotilassa kontallaan on kytkinvaijerin suostuttelu hahloonsa vähemmän innostavaa.

    Lämmönvaihtajien pakariliitokset tosiaan jää aina ärsyttävästi vuotamaan, kun kaikki muu olisi jo kohillaan…

    #172563

    @Isoo-Jukka wrote:

    Jimmiä komppaan ja lisäksi inhoan Dyanessa valonsäätövaijereiden irroittelua ja kiinnittelyä kabiinissa lokasuojien poiston ja asennuksen yhteydessä. Samoin jalkotilassa kontallaan on kytkinvaijerin suostuttelu hahloonsa vähemmän innostavaa.

    Lämmönvaihtajien pakariliitokset tosiaan jää aina ärsyttävästi vuotamaan, kun kaikki muu olisi jo kohillaan…

    Tuohon dyanen valojensäätövaijeriin on hyvä niksi vaihtaa vaijerit niin pitkiksi, että loksut yltävät kulkimen vierelle huollon yhteydessä. Eli säästyy irroittamiselta…

    Miun inhokkini on nelkun katon sulkeminen 😆 .

    #172564

    Olen poistanut säätövaijerit ja säätimen n. 20 vuotta sitten. Ei ole katsastusmies perään huudellut. Tuskin huuteleekaan.

    #172565

    @Jalppis wrote:

    Miun inhokkini on nelkun katon sulkeminen 😆 .

    Mun mielestä nelkun katto on niin helppo avata ja sulkea (ei tarvitse juosta sisäpuolella salpoja avaamassa ja sulkemassa) että ihan harmittaa omissa oleva kutosen katto. Kutosen katossa parempaa on vain kiinni pysyminen.

    #172566

    @HENKKA wrote:

    Olen poistanut säätövaijerit ja säätimen n. 20 vuotta sitten. Ei ole katsastusmies perään huudellut. Tuskin huuteleekaan.

    Mulla on lampun kuuppien takana säätörenkaat, joita pyörittelemällä säätö tapahtuu kuin vaijereilla.

    Säätöpyörien askartelu ei ole hankalaa: Sopivaa ohutta kierretankoa, jonka toinen pää muotoillaan sopivaksi säätövaijerinpään koloon lampun kuuppaan ja toinen pää taivutetaan n. 10cm matkalta. Tangon kierteelle pyöritellään haluttu säätöpyörä, esim. siipimutteri käy myös. Paikalleen asennettuna tuo säätöpyörä asettuu lampun kuupan takaosaa vasten ja pyörittelemällä vetää tai vapauttaa säätömekanismia, kuten alkuperäinen vaijeri. Taivutetusta päästä voi pitää toisella kädellä kiinni, ettei tanko pyöri säätöpyörän mukana. 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #172567

    Mulla on acadieanen valot kiinteät. Ovat saaneet niin monta tälliä, että säätöjä ei juurikaan ole. Säätö tapahtuu lokaria vääntämällä. Viimeksi katsastusmies sanoi valojen osoittavan vastaantulijoiden kaistalle. Liekö jotkut englantilaiset umpiot tai jotain. Totesi, että eihän nuo kuitenkaan ketään häikäise ja päästi läpi :mrgreen: Mitenkähän tänä vuonna…

    Inhokki:
    1. ohjausakselin matopyörän jousen ja helojen vaihto (ja purku ja kasaus uudelleen, kun sokka unohtui 😆 )
    2. takajarruputkien vaihto
    3. liian isojen etujarrukenkien asennus (ensimmäistä kertaa vaihtamassa rumpujarruihin)
    4. jousipönttöjen irroitus

    Ei välttämättä tässä järjestyksessä. Tähän mennessä…

    edit. Ai niin
    5. poikittaisen äänenvaimentajan liitosten kiristys (tarvikepönttö)

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #172568

    @rustman wrote:

    4. jousipönttöjen irroitus

    Tähän äärimmäisen hyvä kikka, mikäli mutterit eivät aukea; mutterin levyisellä poralla poraa mutterin lähes läpi asti, mutta kuitenkin kierrettä varoen. Näitä reikiä kaksi, toistensa vastapuolelle ja jo lähtee, kun talttapäällä lyö vähän poratun reiän reunaan. Mutteri siis menee halki tällätavoin ja uudet joutuu hommaamaan tilalle, mutta säästyy monilta ärräpäiltä. 😉 Holkit säilyy (porarista riippuen) ehjinä.
    Riittää kun poraa sisemmät mutterit auki ja ulompia muttereita käyttää lyöntipintana, jotta holkki tulee ulospäin pöntöstä. Kiertäminen ulommasta (jumittuneesta) mutterista auttaa joskus holkin ulosvedossa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #172569

    Sätkän valot (ainakaan epähalogeenit) ei varmasti ketään häikäise joten voi ihan hyvin poistaa etäsäädön ja säädellä ne katsastusasentoon ja antaa ajossa keikkua kuorman mukaan vapaasti.

    Mites jousipöntön isoon mutteriin saa kahdelta puolelta porattua muuten kuin lattian läpi sen toisen porauksen?

    #172570

    @Wonderi wrote:

    Mites jousipöntön isoon mutteriin saa kahdelta puolelta porattua muuten kuin lattian läpi sen toisen porauksen?

    Totta..Muistelin liian vahvasti viimeisintä tuollaista projektia, jossa ei sitä koria ollut paikallaan. Korin ollessa paikallaan mutterin pystyy lohkomaan vaikkapa neljäsosasektorin verran, eli yksi reikä alhaalta ja toinen sivusta 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.