Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Mikä on mikäkin suutin

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #279374

    Pitäisi vissiin putsata tyhjäkäyntisuutin……
    Onko se kuvassa nro 1 pultin alla? vai missä….?
    …ja mitä on 2ja 3?

    #279386

    1 pultin alla on suodativerkko. Sen voi puhdistaa jos on likaa kertynyt.
    2 on tyhjäkäyntisuutin.
    3 on by pass suutin.

    #279408

    Kiitos!

    #279417

    Tuosta numero kolmosen viivan kohdalla olevasta ruuvista ei säädetä tyhjäkäyntiä.Tähän on tehty tehtaalla säätö ja siihen ei pidä yleensä koskea mutta jos tuntuu että kaasuläppä takertuu kiinni ollessa niin sitten säätö pitää tarkistaa.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #279441

    Löytyykö noiden kaasarin ruuvien säätelystä helposti vastausta siihen, että peli ei oikein kulje korkeaseosetanolilla? Kerhossa nimittäin sanoivat keltanokalle, että voi hyvin ajaa RE85:llä ilman mitään muutossarjoja, mutta nyt kun tankissa on sitä pelkästään, meno on todella hyhmäistä ja kuulostaa liikennevaloissa, että just sammuu….

    #279443

    Moro !!
    En kyllä lähtisi kokeilemaan ko. polttoaineella. Citroenin mukaan tuotantovuoteen 1987 asti sätkän koneet vaativat lyijyllisen bensan tai lyjynkorvike lisäaineen käytön ja 98 oktaanisen bensiinin. Re85 on olemassa muutossarjoja, joilla koneen voi tehdä tuolle sopivaksi.
    Mikä konetyyppi ja valmistenumero sinulla on ?
    Lasse

    #279451

    No minä ajan 98:lla…,,

    #279452

    Ja laitan lyijynkorviketta….

    #279453

    Lyijynkorvikkeesta ja 2CV:n tarvetta siitä on ulkomailla keskusteltu jonkin verran. Mm sivustolla kerrotaan näin:
    “Leaded or Unleaded Gas
    The other big question is if the 2CV can run on unleaded gas. When leaded gas was banned in Europe many years ago, a big discussion started. Especially in the UK 2CV owners were involved in heated discussions weather or not to use unleaded gas. Citroën went the easy way. They simply said that all their cars built after a certain year (Which I don’t remember) can be run on unleaded gas.
    To answer this question, we have to look into the function of lead. In the old days lead was added for two reasons. It boosted the octane level – which of course is accomplished today by other additives, and as a lubricant/buffer for the valves. Whenever a valve closes, it smashes back onto the valve seat. This requires a tempered valve and a tempered valve seat to make them last. In the old days engine blocks and cylinder heads were made from steel. The valve seat was just milled into the head, so the valve seat couldn’t be tempered. A buffer was needed to dampen the impact of the valve onto its seat. The lead additive performed this function. Without the lead the valve seat would suffer. That’s why old style engines need a lead additive.
    The 2CV however was always produced with an aluminum engine block and cylinder head. Aluminum could never withstand the impact of a tempered steel valve, that’s why Citroën always integrated tempered steel rings as valve seats into the cylinder head. Now both sides are tempered, so the lead became obsolete.”

    Itse ajan 98 ilman korviketta, ja kahvinikin juon aitona 😉 ilman maitoa.

    #287862

    Mikä tuon by pass suuttimen tehtävä on?mihin se vaikuttaa?

    #287870

    Silloin kun on erillinen by pass suutin kuten yllä olevassa kuvassa niin sen vaikutus alkaa heti kun kaasuläppää vähän aukaistaa. Tarkoitus antaa lisää polttoainetta läpän yläpuolella olevista pienistä reiistä ennen kuin kiihdytys pumppu kerkiää antamaan polttoainetta lisää. Jos se on tukossa ja painat kaasua esim. lähdet liikennevaloista auto meinaa sammua ja saman se tekee kun ajat tasakaasulla esim. 80 km/h niin auto tuppaa nykimään. En tiedä selvensikö tämä sinua yhtään.

    Toisen mallinen kaasutin missä on vain tuo kyseinen suutin niin myös tyhjäkäynti piiri saa polttoaineensa siitä mutta toiminta on samanlainen kuin tuossa selityksessä mutta tukkeutumisen huomaa helpommin kun tyhjäkäynti häviää.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
    #287871

    Jos haluaa sen suuttimen putsata, voiko vaan ruuvata pois, puhaltaa ja laittaa takaisin? Voiko sotkea jotain? Minulla nimenomaan vähän nykii kun tyhjäkäynniltä lähtee kaasuttamaan…,,

    #287872

    Voi huoletta ottaa irti ja putsata. Suuttimen reikä on noin 0,5mm niin voi ohuella langalla tai vastavalla rassata reikää koska välttämättä pelkällä puhalluksella ei aukea. Takaisin paikalleen ja kiristys koska sen pitää pohjata muuten suutin ei toimi oikein. Suuttimen kyljessä tai päässä on reiän koko. Jos 47 on vähän alle ja jos 55 niin vähän yli 0,5mm. Numero ilmoittaa suuttimen koon. Kysy lisää jos tämä jäi epäselväksi.

    Numero ei aina ilmoita oikeaa kokoa koska joku on saattanut porata suuremmaksi ja jättänyt vanhan lukeman suuttimeen.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #287875

    Hei,

    voi hyvin ajaa RE85:llä kunhan vaihtaa suuremmat suuttimet.
    Oletusarvo on +30% poikkieleikkauspinta-alaan, mutta ainakin itselläni vaati reilusti suuremmat.
    Ei varmasti toimi vakiosuuttimilla jos on pelkkää RE85:sta tankissa.

    #287877

    Olen samaa mieltä Lassen kanssa tuosta polttoaineesta, käyttäisin 98. Kaikessa muuttamisessa on omat riskinsä ainakin silloin kun ne tehdään moottoriin mihin sitä ei ole tarkoitettu. En väitä etteikö toimisi tai saisi toimimaan pelkillä suuttimien muutoksilla mutta kun ei muuta niin yleensä ei ole ongelmia kun pysyy tarkoitetussa polttoaineessa. Jokainen saa tehdä mitä muutoksia haluaa omaan kulkimeensa mutta tämä on minun mielipide.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.