Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Mikä polttaa laturin sulakkeen?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 16 - 28 (kaikkiaan 28)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #148524

    Vielä -85 mallin alkuperäinen säätäjäkin vaihtelee jännitettä noin pari kertaa sekunnissa,,
    näkee ajo valoista kun on valot päällä..
    Mutta säätäjä ei ääntele mitenkään…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #148525

    @Akaile wrote:

    Ok. Minulla vain sitten sattuu olemaan sellainen, jossa se heittelehtiminen on astetta rajumpaa. Säätäjä piti jopa sellaista ininää tuon vaihtelun tahdissa 😀

    Säätäjän “pienemmän latauksen” kärjet on tainneet tulla ikänsä päähän, eli lataustehoon tulee turhan suuret pykälät täyden ja pienemmän lataustehon välille. Se selittäisi tuollaisen käytöksen, ja tuollaiseen olen itsekin joskus vanhan säätäjän kanssa törmännyt…

    Voi sieltä olla kärvähtänyt myös latausvirtaa rajoittava vastus, joka sijaitsee säätäjän pohjapuolella, jolloin käytös olisi hyvinkin vastaavaa.

    Lataa siis “täysillä tai ei ollenkaan”, joten latausjännitteet ja virrat heiluu reippaasti. Kohdalleni sattuneen säätäjän kanssa ei voinut edes kuvitella lukevansa mitään ampeerimittarista, heitteli tyhmäkäynnillä viisaria laidasta laitaan sujuvasti…

    #148526

    Saakos noita vastuslankoja vaihdettua – tai siis saa tottakai, koska ei ole mitään ihmisen rakentamaa, mitä ei toinen ihminen saa rikotuksi… vaan mitkä on vastuksen ohmiarvot ja mistä moista lankaa???

    Itsellä on noita releitä yllinkyllin rikkonaisena eli jos joku joskus, niin tallessa olisi tieto tuo ja ehkä tekijäkin…

    Ohvtopiikki:
    Voitin muuten äsken 4½-kiloisen harmaa suolatun kinkun tuolla keilahallilla – ylitin itseni ja reilusti – ja hyvältä tuntuu! Aivan ohi aiheen, mutta ilman surua ja ahristusta – vaikka ei meillä vieläkään hiihretä kuin nurmella. (korjaan ärrät … ahdistusta… hiihdetä kuin nudmella ;-))

    Niin ja Madeiralla ei taida olla yhtään sätkää – tuli etsityksi viime viikolla, eikä muuten muitakaan citikka-Wanhuksia, liekö ruotsinmallisesti upotettu mereen. Hieno saari, yliarvostettu “espada” eli musta kala.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #148527

    -mutta mehareita on ainaskin ollut ! 😆

    #148528

    @Jasu wrote:

    Liika kuorma näitä yleensä polttanut on. Kuten myös jäähdytyksen puute, eli jos on unehtunut vaikka laturin hihnansuojus pois niin seurauksena on monasti sulakelevyn palamisia. Kuin myös keulan “liiallisella” tukkimisella kabiinin nopeampaa lämpiämistä tavoitellessa…

    @Masa wrote:

    Jos olis muuten liikaa kuormittunut, niin olisi palanut noista ohuista kohdista.

    No niin, mulla paloi nyt sitten noista ohuista kohdista, katso kuva >>. Jäähdytys on ollut kunnossa eli syynä palamiseen on ollut liika kuorma? Mikä tämän kuorman aiheuttaa ja mitä voin asialle tehdä? Mitään oheislaitteita (ratio, yms.) ei ole ollut päällä, kun lataus loppui. Sähkömittarikin löytyy, mutta ei mittaustaitoa joten ohjeita kaivataan. 🙂 Sen toki mittasin, että ei lataa.

    Milloin hiilet alkaa olla loppu, onks tollaiset 3-4-milliset jo finaalissa?

    Yksipuolaisen ratin takaa,

    Visa-mies

    [url url=http://visamies.wordpress.com]visamies.wordpress.com[/url]
    [url url=http://instagram.com/visamies]instagram.com/visamies[/url]
    [url url=http://facebook.com/visamies]facebook.com/visamies[/url]
    [url url=http://youtube.com/visamies]youtube.com/visamies[/url]
    [url url=http://twitter.com/visamies]twitter.com/visamies[/url]
    [url url=http://visamies.galleria.fi]visamies.galleria.fi[/url]
    [url url=http://sitruunapatonki.fi]sitruunapatonki.fi[/url]

    #148529

    Löysin toisen Ducellierin ja hiilet näyttäisivät olevan samanmittaiset, joten vielä noilla siis ajelee. Toisessa laturissa oli korjailtu poikkipalaneet pätkät tinaamalla, katso kuva >>.

    Laitoin laturin paikalleen ja ilman valoja yms. näyttää syöttävän kierroksilla max. karvan päälle 15 V. Kulkimen oma latausmittari nousi myös hetkellisesti valkoiselle kun nostin kierroksia. Ruuvilenkillä viisari pysyi aika tarkalleen alarajapunaisen ja valkoisen rajalla. Lienee siis latauksen säätökin kunnossa?

    Mikähän langat sitten poltti? Vanhuus vai jokin muu? Ajattelin vain, että nyt jos tuo on paikattu tinaamalla siirtyykö oletettu ylikuormitus vaurioittamaan jotain toista paikkaa… 😯

    Yksipuolaisen ratin takaa,

    Visa-mies

    [url url=http://visamies.wordpress.com]visamies.wordpress.com[/url]
    [url url=http://instagram.com/visamies]instagram.com/visamies[/url]
    [url url=http://facebook.com/visamies]facebook.com/visamies[/url]
    [url url=http://youtube.com/visamies]youtube.com/visamies[/url]
    [url url=http://twitter.com/visamies]twitter.com/visamies[/url]
    [url url=http://visamies.galleria.fi]visamies.galleria.fi[/url]
    [url url=http://sitruunapatonki.fi]sitruunapatonki.fi[/url]

    #148530

    Kyllä melekeinpä varmaks vois väitellä että kovin lopuillaan on nuo hiilet…

    #148531

    Eipä tule muuta mieleen kun lataus tai käynti virtapiirissä on johdon eriste rikki ja siitä maa vuoto aiheuttaa oikosulun..
    Tai sitten joku laturin dioti rikki ja virta pääsee sitä kautta kenttäkäämin läpi maihin…
    Pelkkiä arvauksia nämä….

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #148532

    Tänään kävi näin että ajaessa huomasin latausmittarin olevan punaisen ylärajalla, valot sammutin ja ajoa jatkoin, osoitin nousi normaali alueelle. Kotona mittailin latausta ja huomasin että ilman kuormaa kierroksilla lataa 14,5 V ja valot päällä alle 13.
    Tässä ketjussa on jo paljon asiaa mutta näihin oireisiin sopivaa pohdintaa en oikein löytänyt.

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #148533

    Jos sulla on akku päässyt purkautumaan, ja lisäksi keulalla H4:set, niin laturi ei välttämättä jaksa pysyä mukana. On aika naftisti mitoitettu, ja ne parikymmentä lisäwattia mikä halogeenivaloista tulee, ei ainakaan paranna tilannetta. Laturin hihna saattaa myös pohjata ja luistaa kuormittaessa, huono liitos jossakin ym. ym. Mahdollisia vikapaikkoja on melko paljon, mutta kokeilemalla selviää kyllä (yleensä 😆 ).

    #148534

    Vaihdoin laturin, toimii taas.
    Uusi kysymys, katsoin sitroselta laturin hiiliä ja törmäsin tämmöiseen tietoon, hiiliä myydään DUC ja PRH latureihin ja mulla laturi on ISKRA AAG0732. Onko tää mun laturi jompikumpi noista vai joku muu? 😯

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #148535

    Joku muu, Iskra on ko. laturi valmistaja, kuten myös ovat Ducellier sekä Parris-Rhone…

    #148536

    Kiitos 8)

    Hausjärvi / Hy-Ri

Esillä 13 viestiä, 16 - 28 (kaikkiaan 28)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.