Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Mistä erottaa vaihdeaskit

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123811

    Että miten erottaa nelkun ja kutosen vaihdelaatikon toisistaan purkamatta niitä ?
    Oon tuon kuullut, vaan ei vanha enää muista.

    #143048

    Jos nopeusmittarin ratas on paikallaan, niin kutosessa on yleensä 16-hampainen ja nelkussa 14-hampainen.

    Varma tehtaan tekemä tunniste on myös kytkinakselin päässä olevat urat, mutta miten ne menikään. Täytyy jostain kaivaa tieto esiin.

    Kuorien numeromerkinnöistä ei kannata piitata.

    Muista eroista in english:
    http://www.cats-citroen.net/citroen_atypes/gearboxrecognition.html

    Lukitsemalla toinen vetari, pystyy esim. 4-vaihteen välitystä tsekkaamaan pääakselista pyörittämällä eli vetarista kierroksia laskemalla ja eroa niissä on huomattavasti (2CV4/6).

    #143049

    http://www.suomen2cvkilta.fi/forum/viewtopic.php?t=1115&highlight=vaihteisto+tunnistus

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #143050

    Vanhassa muistiinpanossani luki 2CV6 ei uraa kytkinakselilla, 2CV4 2 uraa. Kertokaa täsmääkö käytännössä.

    #143051

    @Isoo-Jukka wrote:

    Vanhassa muistiinpanossani luki 2CV6 ei uraa kytkinakselilla, 2CV4 2 uraa. Kertokaa täsmääkö käytännössä.

    Täsmää. Lisäksi Ami8 yhdellä uralla…

    #143052

    No ne nyt kytkinakselin urat ne kummitteli mielessä. Ei vaan tullut sisämuistista että missä on uria ja missä ei.
    Kiitos avusta.

    #143053

    Kun nyt tuli vaihdelaatikoista juttua, niin osaisiko joku valaista mistä vuosimallista lähtien laatikon ulkonäkö muuttui? Ei oikein aukea varaosakirjasta tuo asia.
    Tuon ylemmän kuvan näköinen on mulla -56 mallisessa ja alemman kuvan näköinen -65 mallisessa. Molemmat ovat AZ malleja.

    Tämä kuva löytyy varaosakirjasta 1949-1959

    Tämä kuva löytyy varaosakirjoista 1949-1964 ja 1949-1968

    #143054

    Jos en ihan väärässä ole niin ylempi on 12-kaakkisen ja alempi olisi 18-kaakkisen kuvatus. Paras tunnistus näissä on tuo kansi, 12-kaakkisessa se on suorakaiteen muotoinen kun taas 18-kaakkisessa siinä on “erkkeri”…

    Vanhemmassa ei myöskään noita jäähdytysripoja ole…

    Vuosimallirajat on sitten ymmärtääkseni enempi häilyviä, kun eri moottoreita on ollut tuotannossa samoihin aikoihin. Jos ihan väärin muista en, niin 9-kaakkista sai melkein 50-luvun loppuun, ja 12-kaakkista olisi valmistettu 18-kaakkisen rinnalla vielä 60-luvun puolivälin jälkeen hyvän matkaa. Joskus Eloilla jossain opuksessa tällaista infoa ihmeteltiin…

    #143055

    Jossain välissä tehtaalla on varmasti todettu vaihdelaatikon ylikuumenevan, kun on lisätty jäähdytysrivat. Usakoisin, että muotit ovat vaihtuneet tietyssä vaiheessa kaikkiin sillä hetkellä valmistettaviin lootiin (välityksiähän oli erilaisia eri malleihin). Ajankohta saattaa olla juuri tuo 12/18 hp kynnys vuonna 1963.

    Muistaakseni suomeen ei tuotu 1963 yhtään 2CV:tä vaan myytiin 1962 tehtaallta ostettu loppuerä 12-kaakkisia pois.

    #143056

    Moro !!
    Varaosakirjassahan on yleensä mainittu kk ja vuosi, mihin asti/mistä asti ko. osa on käytössä. Ranskaksi asti = jusque ja alkaen = depuis.
    Ylemmän kuvan kohdalla viitataan taulukkoon sivuilla 40-41 alemman kohdalla sivuun 34, liekö siellä tarkempi kuvaus missä malleissa on ko. lootia käytetty.
    Kannattaa pitää mielessä, että 50 luvulta alkaen suomessakin tehtiin “kutoset”, eli vaihdettiin vanhempaan kärryyn uudempaa/tehokkaampaa tekniikkaa kuten nelkkuja on kutoistettu.
    8)
    Lasse

    #143057

    “Jossain välissä tehtaalla on varmasti todettu vaihdelaatikon ylikuumenevan, kun on lisätty jäähdytysrivat.” Myöskin jo pelkästään jäähdytysrivaston valutekninen puolikin on saattanut vaikuttaa asiaan. Jäähdytysrivaston valaminen on huomattavasti hankalampaa ja näin ollen kalliimpaa. 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #143058

    En suoraan löytänyt varaosanumeroa tuolle laatikon rungolle.
    Se peltinen kansilevy A331-4a on vaihtunut uudempaan syyskuussa -64.
    Pääty A331-02 on vaihtunut tuohon uudempaan kesäkuussa -65.
    Näyttäisi kuvista, että ne eivät olisi ristiin yhteensopivia. Miksiköhän sitten eri vuonna ovat komponentit vaihtuneet?
    Tuo vanhempi laatikko on kylläkin 12- kaakkisen jatkeena. Uudempi sitten 18-kaakkisessa.

    #143059

    Ettei olisi liian selvää, vahdelootista löytyy myös “välimalli”. Eli vanhanmallinen kuori, mutta jarrukilvet kiinni kuudella pultilla. 12hepoisessa on neljällä. Jostain muistelisin löytäneeni tiedon, että moista olisi tehty osan vuotta -64.
    Minulla sellainen loota on tuolla tallin lattialla, pitäisi sen ympärille rakentaa loputkin.

    #143060

    Ja juu, löytyy sitten ihan käsittämättömiäkin versioita. Mm. AMI6 vaihteisto, jossa siis “pitäisi” olla isot rummut, mutta onkin levyjarrut, käsittämättömällä telineellä, levyt kiinni kuudella pultilla (kuten olisi uudempien vetoakseleiden kanssa), mutta silti tuplaristivetarit…

    Ja ihan tehtaan tekemän näköinen/oloinen. Piti kuva ottaa, mutta eipä tietenkään kameraa silloin mukana ollut… Mutta jospa ensi kesänä..?

    Yksi mikä on varmaa niin se, ettei absoluuttista totuutta eri versioista ja niiden ajankohdista ole. Sekaisin ovat, ajankohdat, versiot, niiden suunnittelijat ja taitaapa olla myös niiden nykyiset harrastajat..! 😉

    #143061

    Tässä nelkussa on vanhanmallinen vetarisysteemi, uudemmilla rummuilla…
    http://kuvablogi.com/nayta/iso/img580856.jpg

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.