Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Mistä runko

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126308

    mallia AK350 tahi AK400, uusi, mieluiten sinkitty?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #159166

    AK350:ssä on poljinmysteerion kiinnityskohta rungossa, ja vanhanmallinen kässärihärdelli. Oliko 400:ssa jo levyjarrut? Mulle jäi ylimääräiseksi Franzosen rungon kässäriadapteri rumpujarrulliselle, joten jos onnistut hankkimaan modernin mallisen sinkityn rungon franzoselta, saat minulta sen härpäkkeen.

    #159167

    Tässä on ollut pientä Franzose-runkojen yhteistilausajatusta viriämässä. Yksi runko taannoin Pohjanmaalle tuotiinkin, mutta rahtikulut olivat hypähtäneet pilviin, joku uusi lisämaksu yli 3 metrin tavaralle Suomeen. Ehkä useamman rungon tuominen olisi järkevämpää, mutta silloin ne tulevat yhteen osoitteeseen.

    AK400:ssa oli muuten aina rumpujarrut. Levyjarruvivuston saa helposti kiinnitettyä millaiseen runkoon vain läpipulteilla.

    #159168

    Eipä ole jarrut se suurin murhe, vaan isot jousipöntteröt…Kaiken muun saa kyllä mukavasti soviteltua, mutta nuo jousiasiat ovat kyselijällä etunenässä mielessä. Ts. ei ole tulossa minulle, vaan avitan miestä mäessä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #159169

    Eihän niissä jousipöntöissä ole pituudessa eroa, vaan paksuudessa. Ainakin pakuun sopi ilman väkivaltaa, eikä edes ota sivuista kiinni runkoon. Minulla on vähän sellainen aavistus että itse asiassa jousipönttöjen kiinnityksien suhteen rungoissa ei ole eroja. Korjatkaa mikäli aavistus on väärä.

    #159170

    Isot pöntöt on 80 mm pieniä pitemmät… Tai sitten on tullut mitattua ihan väärin..?

    Miulla on Tinskussa Ami8:n runko, pienillä pöntöillä, taaemman jousipöntön kiinnikkeen ja pöntön väliin piti tällätä “ylimääräinen” jousipöntön kiinnike jotta tämä ero korjaantuisi…


    Tuosta ehkä näkee mistä kyse on..?

    #159171

    No enpäs nyt tuohon sitten sano mitään. Tässä on käytetty huomattavasti normaaliholkkeja lyhyempiä kartiomallisia kiinnikkeitä. Ei tuota oikein silmämitta kerro, pitää varmaan kurkata auton alle ja mitata. Tuosta rungosta ja sen alkuperästä en tiedä, mutta jossakin vaiheessa kun oli roippeet irrallaan, vertasin nelkun runkoon, eikä ainakaan niissä ollut mainittavia eroja.

    Edit: etsi arkistosta tiedosto “OVERHAULING_SUSPENSION_UNIT.pdf”, siitä selviää ero normaalin kumikartiokiinnityksen ja kovan alumiinikartiokiinnityksen välillä. Jälkimmäinen tarvitsee huomattavasti pienemmän tilan. Valitettavasti tuolla on kaikki muu mahdollinen mittatieto, mutta varsinaiset pöntön ulkomitat puuttuu. Noista jousivarvan ja jousen kuormittamattomista mitoista voisi äkkiä päässä laskien todeta ettei kovin suuria eroja ole. Hämmentävää sinällään että noita jousen vahvuuksia ja mittoja on ollut noinkin monia yhdistelmiä.

    #159172

    Eikös tuo ole Ami6 runko Miki?

    Eli siis ymmärränkö nyt oikein, että ei ole väliä mitkä pöntöt tällää, kunhan etsii väliin mahtuvat palikat vaan?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #159173
    MoA

    Mulla on sätkän alla Ami8 runko ja en viittinyt laitella lisäpalikoita väliin, vaan siirsin jousipönttöjen takakinnikettä 70mm eteenpäin. Eli halusin pienet pöntöt siihen runkoon.

    Vain köyhillä on kiire.

    #159174

    Isot pöntöt on pidemmät ja kiinnityskorvien väli myös, mutta pienet pöntöt voi asentaa Amin runkoon, kuten Moa tekikin. Samoin isot pöntöt menee tavalliseen runkoon, jos kumitoppareista leikkaa reilut makkarasiivut pois. Lattiapelteihin olisi parasta tehdä kohouman, mutta menee ne tunkemalla ilmankin.

    Isot pöntöt antavat aivan mahtavan äärettömältä tuntuvan kantavuuden ja myös mukavuuden raskaalla kuormalla. Tyhjänä jousitus on tietysti “kova”, mutta ei sentään nykyautojen kivirekijousitukseen varrattava.

    #159175

    Isoja pönttöjä on sitten monia erillaisia. Esim. Ami6’sen pöntöt antavat todella pehmoisen jousituksen.

    -Olli

    #159176

    Onko kukaan kokeillut lisäjousien asentamista vakiojousipönttöjen sisälle?
    Esim. takajousien vahvistamiseksi.
    Gustaf

    #159177

    Tämä menee ihan off topiciksi, mutta silti. Mun acadianen isot jousipöntöt on mulle ihan mysteeri. Toisen kylkeen oli porattu reikä, johon oli ruuvattu paksu ruuvi. Jousien löysyyttä kompensoimaan? Eli varmaankin pitäis pöntöt käyttää auki, mutta entä kun isoissa pöntöissä on varmaan isommat hilutkin sisällä. Saako niitä mistään? Franzoselta? Ostopalstalla olen isoja pönttöjä kysellytkin, mutta vastaus on odotettu “ei vastausta”.

    Voiko/kannattaako acadianeen asentaa vakiopönttöjä?

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #159178

    Acadianen pönttöjen kiinnitystapa poikkea 2CV:stä, en tiedä voiko normaaleita isoja pönttöjä (Ami, AK) soveltaa tilalle. Kun Acadianea ei koskaan tuotu Suomeen, on tarjonta vähäistä. 2CV.n jousituksen kantavuus ei Acaan oikein piisaa.

    #159179

    Pöntöt auki ja tutkimaan onko osat kunnossa ja jouset mitoissaan.

    Tarvittavat osat varmaan löytyy täältä: http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/2CV6/Federung-Federbeine-Federtoepfe/ANR12048/

    Kuoret voi tehdä rosteriputkesta jos vain noille isommille pöntöille löytyy sopivaa kokoa.

    Normaali pöntöille löytyy rosteriputki 114,3 / 2mm

    Kestää isältä pojalle, ainakin kuoret!

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.