Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Mitä lemmikistään kannattaisi pyytää?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128908

    Olen useana vuonna miettinyt, olisiko rättärilläni parempi olla jossain toisessa kodissa. Aika ja taidot eivät tahdo riittää. Olen kovin kiintynyt lemmikkiini, mutta olisikohan luopuminen järkevää ennen kuin siitä alkaa tulla riesa muiden harrastusten puristuksessa. Miten pystyisin arvioimaan sitä muuta kuin tunnearvoa? Ymmärrän että yksilöitä nämä on, mutta jotain haarukkaa.. Hankintahinta kuitenkin vuodelta 2000. Kyseessä ajossa oleva, talvisin nukkuva, vm.1979 2cv6. Huollettu osaavalla korjaamolla, kulkee hyvin. Minun aikana vaihdettu uusia osia, mutta vikojakin toki kuten ruttu konepellissä ja etulokasuojassa, pakoputki hiukan vuotaa, alkavaa ruostetta toki muttei niin paljon että katsastusmies ois huomauttanut. Nyt just tuulilasinpyyhkijät lakanneet toimimasta.mutta se pitänee käydä korjauttamassa. Jos joku jaksaa ottautua, kiitän. Myös myyntipohdintaan liittyvät näkökulmat yleisesti tervetulleita…

    #172916
    Pia

    Näppituntumahinta katsastetusta, kulkevasta ja suht-koht siististä sätkästä liikkuu kolmesta tonnista ylöspäin. Jos kone tai runko tms. pitää vaihtaa niin hinta putoaa näiden osien verran alaspäin, kahteen jopa yhteen tuhanteen. (Jos autosta ei oikeasti ole kuin varaosiksi, puhutaan satasista.) Jos rättäriä on korjattu radikaalisti väärin, esim kori hitsattu runkoon kiinni tms. on se toki arvoa pudottava asia. Nämä noin niinkuin yleisesti asiasta.

    Tässä tapauksessa jossa sätkääsi on huollettu korjaamolla (erikoista!) kannattaa sitä painottaa, jos työt on merkitty huoltokirjaan on se varmasti arvoa nostava detalji.

    Pakoputken vuoto ja muut kuluvat osat jotka vaativat vaihtoa eivät vaikuta auton arvoon sitä tai tätä – tietenkin se että jos ne on hoidettu juuri ennen myyntiä voi olla yksi kriteeri olla pudottamatta hintaa tinkijöille. Kaikkien sätkää myyvien kannattaa muistaa että 2cv on raakattu huipulle arvonsa säilyttävien autojen listassa. Se ei tarkoita tietenkään älytöntä pyyntiä vaan sitä että hintavertailu kannattaa tehdä huolella etukäteen – eikä myydä millä sattuu. Näissäkin on toki ostajan markkinat eikä ajamattomuus nosta hintaa muualla kuin museo-oloissa.

    Yli viittä tuhatta ei varmaankaan kovin usein Suomessa sätkästä makseta, vaikka toki pydetäänkin, ellei peli ole juuri entisöity… Luulisin näkemättä että yksilösi asettuu johonkin tuohon 3 – 5 tuhannen haarukkaan, muutama lommo ei näissä vaikuta puoleen tai toiseen jos ostaja on oikeasti ajopeliä hankkimassa – toisaalta tunnearvosta ei kukaan maksa koska se on ostajalla vasta edessäpäin.

    #172917

    Pia: Oivallisesti kirjattu. Näinhän tuo on. Myyntipalstat on täynnä yli viidentonnin hintaisia kulkimia, vaan kuka niitä ostaa. Muutama vuosi sitten jaoksemme kautta myytiin 2CV6, vuosimallia 1980, ajettuna alle 50.000 kilometriä, jos oikein muistan, ja alkuperäinen pyynti oli yli 8500 euroa – lopputulos oli, että ostaja ei maksanut edes puolta alkuperäisestä pyynnistä ja sai vastaavakuntoisen sätkän kuin oli killan Porista ostama museoitu nelkku.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #172918

    Kiitos! Olipas hienoja vastauksia. Niisk….

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.