Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Yleinen keskustelu › Mitä teet?
- Tämä aihe sisältää 284 vastaukset, 48 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 6.12.2024 at 11:55 Jasu toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
3.3.2019, 00:14 #261515
Jäin toissapäivänä tikkurilassa parkkipaikalla jumiin, takapyörän edessä jäätynyt polanne, eikä nastoitusvalmiilla nastattomilla talvirenkailla ollut pitoa, eikä mukana ollut sepeli (eturenkaille) auttanut. Takana betoniseinä.
Onneksi takakontista löytyi bilteman tms kenttälapio, jolla jään sai murrettua.3.3.2019, 00:45 #261520Tammikuun aamu. Lumi ei aseta esteitä sätkälle, kuten tiedämme.
20.3.2019, 08:22 #261683Sätkä ollut liikenteessä. Vielä on talvea jäljellä, tänä aamuna vähän räntää satoi.
28.3.2019, 22:01 #261777Aloitinpa sitten ropelin vaihtamisen. Eli vahinkojen korjaamisen mitä sai aikaan Joutsassa 3.3. Acry:n talviratapäivillä… Vähän tosin huonosti meinaa jaksaa touhuta, kun tuli kaaduttua takaraivolleen 2.3. ja vähän vaikuttais että entiset vammat sai vaan jatkoa…
[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/03/28/20190328215207-f0d3451f-me.jpg[/img]
[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/03/28/20190328215209-99158c57-me.jpg[/img]
Vanha oli hiemann pieninä osina… Mikä lie pistäny repeilemään tuommoiseksi, plastic is fantastic..?[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/03/28/20190328215210-58274cd7-me.jpg[/img]
[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/03/28/20190328215211-a2babeee-me.jpg[/img]
Pitää vissiin vielä irroitella ainakin nuo alemmat jäähdytyspellit, jotta saa loput rippeet noiden näkyvien lisäksi kaivettua pois…[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/03/28/20190328215212-f0d65792-me.jpg[/img]
Uuden sain ruuvattua pohjaan kiinni. Silmämääräisesti yritin katsella pohjan kuntoa, semmoisiakin on revennyt pari, molemmat ropelin räjähdyksessä. Nyt näytti edelleen suoralta, enkä löytänyt edes repeämisen alkuja…Vaan kun kävin mallaamassa paikalleen, niin lavat hankaa koteloon. Mehari Clubilta tullut ropeli, mahtaisiko olla vähän ylikokoinen, vai ottiko puhallinkotelo jostain itteensä ratapäivillä..? Onneksi on toinen puhallin, remmiahdetussa moottorissa, niin pääsee mittaamaan halkaisijan. Vaan otattaa siis naamapellin edestä pois, että pääsee paremmin näkemään puhallinkotelon. Ja siinä samalla saa kyllä paremmin kaivettua sitten jämät poiskin…
On kyllä hämmentävän paljon pientä silppua vähän joka paikassa, konepellin etureunastakin putoili palasia kun pellin avasi…
29.3.2019, 06:15 #261779Ompa ikävä takaisku.. kirjaimellisesti 🙁
Muistelen, että eikös Ami6/Dyane6/AK350 M4 koneineen omannut isomman propellin? Siispä voisin vaihtaa tai lunastaa tuon, jos se on kaupan?
Ja noissa tapauksissa, joissa siivapyörä hajoaa; kumpi on ensin, muovin pirstaloituminen vai siivapyörän hajoaminen, kas siinäpä pulma!
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]30.3.2019, 17:09 #261804Tänään otettu Dyane taas liikenteeseen. Aika kuivaksi oli kaasari päässyt talven aikana, mutta kun sopivasti ”juotti” ja jaksoi ladatulla akulla hangata niin lähtihän se. Onneksi on mahdollisuus säilyttää lämpimässä tallissa, helpottaa kovasti käyttöönottoa. Nyt ajeltu muutama kymmenen kilometriä, jarrut ottaa tasaiseen ja aurinko paistaa. Vielä kun saisi tuon öljyn tippumisen haltuun joku päivä.
-Hannu-
30.3.2019, 17:29 #261806Muistelen, että eikös Ami6/Dyane6/AK350 M4 koneineen omannut isomman propellin? Siispä voisin vaihtaa tai lunastaa tuon, jos se on kaupan?
Samaa muistelisin, mutta oliko mittaero minkä verran..?
Sain irrotettua ahdetusta koneesta vertailua varten ropelin, ja pientä ihmettelyä aiheesta..:
[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/03/30/20190330171949-8992f25f-me.jpg[/img]
Uusi ropeli, huipputeknisen ja tarkan mittalaitteen syleilyssä…[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/03/30/20190330171951-18367c91-me.jpg[/img]
Ahdetusta koneesta irrotettu vanha ropeli…[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/03/30/20190330171952-acbe0e4a-me.jpg[/img]
Ja lukemat rullamitalla. Lavasta keskiöön sain mitattua noin neljän millin pituuseron, ja tuo halkasijaero kertos suunnilleen saman eli noin kahdeksan milliä…Mielenkiintoista…
Ja jos tuo on semmoinen Ami/AK eli isompi, niin kyllä tuosta osaan luopua, kunhan saa toisen tilalle. Mutta etäinen mielikuva kertoisi halkaisijaeron olevan isompi kuin tuo kahdeksan milliä, pari-kolme senttiä jopa. Selvinnee sekin jossain vaiheessa, jos on tietoa niin sen saa ilmaista..?
[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/03/30/20190330173145-7871e772-me.jpg[/img]
Tuommoista eilen, lähti yksi varsin siisti Dyane Suolahdesta uuteen kotiin. Melkein ilman murheita meni matka, mitä nyt alkumatkasta akun pluskaapeli suli pakoputkeen, jonka seurauksena maakaapelin kenkä päätti sulaa. Tuosta onneksi selvittiin lyhyellä pysähdyksellä, ilman muita vaurioita…1.4.2019, 22:07 #261824Mun tietämykseni 2cv:n jarrulevyjen ja -palojen kestävyydestä on pyöreä nolla.
Kuinka paljon tuolla kuvan vasemman puoleisella Herlevin alkuperäisellä jarrupalalla on suunnilleen kilometrejä takanaan ?
– Jukka –
Jukka Prinkkilä, HyRi.
2.4.2019, 09:08 #261831Ei pysty sanomaan tuosta…koska jos tuo toinen on sen pari niin erittäin suurella todennäköisyydellä tämän kuluneemman jarrumäntä on syystä tai toisesta ollut jummissa ja laahannut tuon palan noin kuluneeksi. Ottaisin tuossa tilanteessa jarrumännät käteen ja vaihtaisin sinne uudet tiivistekumit, kun eivät edes maksa juuri mitään. Toisekseen, levyjarrut ovat erittäin mukavat herkisteltyinä ja balanssissa.
Jos levyissä on merkittävä kynnys ulkoreunassa niin nekin olisi syytä sorvata/vaihtaa ennen uusia paloja.
Edit.
Uudelleen viestiäsi luettuani havaitsen, että verrokkipala on todennäköisesti uusi pala?
Siinäkään tapauksessa ei voi suoraa kilometrimäärää antaa, sillä se riippuu niin paljon siitä miten ja missä kulkimella on ajettu; paljon kaupunkia vai paljon maantietä. Levyjarrupaloilla olen nähnyt päästävän jopa 100tkm, jolloin kuvasi pala olisi siellä 80tkm paikkeilla. Tämä ei kuitenkaan ilmeisesti täsmää tuon Herlevin historian kanssa?Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]2.4.2019, 11:25 #261833Joo, oikeanpuoleinen on vertailun helpottamiseksi käyttämätön yksilö.
Herlevin konetta + lootaa on vuoden -88 jälkeen hyödynnetty
edellisen omistajan toisessa rättärissä ja siksi koitan
haarukoida ajettuja kilometrejä.
– Jukka –Jukka Prinkkilä, HyRi.
2.4.2019, 11:57 #261835Kokeileppas kaasuttimen pääakselin välystä. Jos ei ole lainkaan niin se on alta 100tkm. Jos taasen pieni orastava välys niin menee vielä alle 150tkm. Selkeä klappi ja heilunta kuin hullun sanonko mikä, niin 200tkm alkaa olla plakkarissa. Kaasarin muttereista pitää myös katsoa, onko niitä nuljattu minkä verran, eli jotta tuo klappiarvio pitää paikkansa koko koneelle niin kaasarin pitäisi aikalailla olla alkuperäisillä sijoillaan.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]2.4.2019, 12:58 #261837Osaa nuo palat kulua nopeastikin, jos mäntä yhtään jumittaa. Ruotsin maailmankokousreissulla katosi lähes uusista paloista pinnat, yksi hipaisi metallille asti, kun oli tullut seisotuksen aikaista jumitusta. Eikä varmasti yhtään auttanut levyissä ollut ruostepinnoite, varmaan ainakin alkumatkasta suorastaan leikkasi palaa ennenkuin levyt kiillottui…
[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/04/01/20190401203608-1fa9d8f6-me.jpg[/img]
[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/04/01/20190401203610-dec803dc-me.jpg[/img]
[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/04/01/20190401203611-76da1576-me.jpg[/img]
Yllättävän paljon on tuota pientä silppua pytyn ripojenkin välissä, ilmanputsarissa, ja kiva pöllähdys kävi kun ehjällä ropelilla laittoi käyntiin. Moottorin ulkopuoleltakin näkyy vielä löytyvän vähän joka puolelta lisää…3.4.2019, 22:30 #261864Hei! Moottoriremppa menossa ja ollaan jo venttiilien hionnassa ja uusi kytkinlevypakettikin hommattu, Osaisiko joku kertoa millä konstilla ootte kytkilevyt keskittäny, ei ollu mitään apuvälinettä mukana.
4.4.2019, 07:50 #261866Osaisiko joku kertoa millä konstilla ootte kytkilevyt keskittäny, ei ollu mitään apuvälinettä mukana.
Osassa kytkin paketeissa tulee muovinen kohdistusholkki mukana, mutta se on niin väljä että siitä ei ole paljoakaan iloa. Onneksi täällä Hy-Rin vaikutusalueella löytyy parilta henkilöltö irrallinen kytkinakseli. Tuolla kytkin akselilla kun tekee keskityksen “lumpsahtaa” kone paikalleen vaikka yksin nostaen.
4.4.2019, 22:31 #261896Ennenkuin yhden kytkinsetin mukana tuli tuo Mikan mainitsema työkalu, keskitin eri ajoneuvoja korjatessa ihan räikkävääntimen jatkovarrella ja/tai sopivalla hylsyllä tai silmällä katsomalla ja sitten naputtelemalla levyä keskelle.. Jotkut ovat keskittäneet vaihdelaatikollakin, eli jätetään paineasetelman pultit sopivasti löysälle ja tuupataan loota paikalleen ja poistetaan. Myös puutappia voi veistotaitoinen muokata käyttötarkoitukseen sopivaksi.
Rahamiehille myydään sitten niitä metallisia keskitystyökaluja biltemoissa sun muissa motoneteissä. -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.