Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Yleinen keskustelu › Mitä teet?
- Tämä aihe sisältää 284 vastaukset, 48 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 6.12.2024 at 11:55 Jasu toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
7.9.2019, 18:59 #264485
[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/09/07/20190907190111-453ad2fe-me.jpg[/img]
[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/09/07/20190907190113-81f2c831-me.jpg[/img]
Tämmösiä tänään…Uutta laakeria perään, uusia stefoja vetarien lähtöön, laakereiden kiristyksien mittailua ja säätöä, pyörittelyä akkuporalla kaikilla vaihteilla -ei pidä kummallisia ääniä, kytkinkopan, vetarien lähtöjen, takalaipan ja kannen liimailua, siinäpä nuo tämän päivän joutilaat menikin…
[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/09/07/20190907203425-463f6780-me.jpg[/img]
Valmiina uusiin koitoksiin siis..!12.9.2019, 15:14 #264627Pilkkomista ja romujen etsintää..:
[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/09/12/20190912143920-46e228d8-me.jpg[/img]
[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/09/12/20190912143922-8dec49ca-me.jpg[/img]
[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/09/12/20190912143923-eb7c85fb-me.jpg[/img]
[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/09/12/20190912143925-6b589c80-me.jpg[/img]
[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/09/12/20190912143926-3bd29483-me.jpg[/img]
Kasasin kaikenlaista hylättyä, laakereita, huonoja rattaita, muuten kuluneita osia, ja tuloksena ihan kelpo aski esim opetuskäyttöön. Jonkinlaisen telineen vielä vaatii, ja ehkä perän laakereille jotain pesänalkua..?
Aika paljon helpompaa tuolla sitten näyttää mitä askissa tapahtuu, mikä vaikuttaa mihinkin, mitä lisääntyneet välykset aiheuttaa ja myös mitä siirtohaarukoiden paikan muutos aiheuttaa…
Ja joo, pitää sujuvasti meteliä, kun pyörittää, vanhat ja osaksi eriparia olevat laakerit, ruosterokkoisten hammaspyörien kanssa tekee hurjasti ääntä verrattuna siististi pyörivään…
12.9.2019, 16:39 #264631Haluan oppitunnille mukaan! 🙂
12.9.2019, 18:34 #264638Killan koulutustapahtumia on jokunen ollut, ja mikäli en väärin muista, niin suosio on niille ollut vallan hyvää, sijainnista riippumatta. Milloin sitten seuraava, ja missä, ei mitään havaintoa…
Meinasin vielä uhrata yhden kannen tuohon, niin olisi vaihteita helpompi käyttää, ja tarpeeksi kun reikiä tekee niin näkee silti mitä missäkin on. Jää sitten tuo kakkos-kolmosvaihteen lukintakuulan jousenpidintyökalu vapaaksi. Ja takapään laipankin voisi silputa, siten että jää nopeusmittarin käyttöratas paikalleen, ja pystyy helpommin senkin selvittämään miksi se nylon-holkki on hyvä jättää paikalleen, vaijeria irrotellessa…
Tänään sitten tuli tutustuttua tuommoisiin. Vähän vanhempaa tekniikkaa, ja puhutaan nykykonkkien kestävyydestä mitä tahansa, niin ihan ei noille pärjää mitä noissa on sisällä. Vasta reilussa sadan vuoden iässä, ja edelleen roiskii kipinöitä pikkusäädön jälkeen…19.9.2019, 21:03 #264795Aamupäivästä saapui vaihteeksi vaihteisto talliin. Oletettavasti Acadianen aski, vähän ajettu ja paljon pitempään tallissa säilötty. Siisti päältä, mitä nyt hitusen kaikkea säilytyksenaikaista päälle kertynyt, muttei tosiaan semmoinen vuosikymmenet konehuoneessa siellä lentäneellä öljytahmalla kyllästetty…
Kiinnitin “ihmettelytelineeseen” tuossa illan kotvassa, avasin pohjapropun, sieltä tuli vähän todella pahalle haisevaa mustaa öljyä, ja liraus vettä. Tässä kohtaa uteliaisuus voitti, eli kansi auki. Nopeasti katsottuna, pientä lentoruostetta siirtäjien tangoissa, ja hitunen ruostetta kakkosen rattaassa. Pikaisesti bräkleeniä sekaan, pyörittelyä, ja WD40 suihkuttelua pyöritellen taas. Hienosti kyllä rullaa, ilman ylimääräisiä ääniä, mitenkään jumittelematta. Jännityksellä sitten jonakin hetkenä tutkimaan tarkemmin mitä sieltä löytyy…
Tässä vaiheessa veikkaan kyllä että tästä saattaa tulla aika hienokäytöksinen vaihteisto. Aika näyttää miten ensivaikutelma toteutuu…
20.9.2019, 10:38 #264799Olen muuten alkanut hieman ihmettelemään, minkä verran tässä maassa on ns. pitkävälitteisiä lootia, sillä suhteessa niitä kulkimia, joissa tämä on tehdastekoisena, on melko vähäinen määrä maamme kuljinkannassa.
Osatekijä voi tietysti olla, että kun Acadianen/Ami8/Dyane6 looda on alkanut ääntelemään niin tilalle on nostettu vähemmän ajettu kutosen loota. Sen jälkeen nämä irtolootat ovat jääneet pyörimään markkinoille irtonaisina.
Sitten on vielä erikseen modernikoppainen Ami6 loota pitkällä perävälityksellä, joita tiedän tällä hetkellä 2 kpl irrallaan.
Veikkaan osatekijäksi, että meistä edellinen harrastajapolvi tiedosti tämän paketin kulkupuolen aikakautena, jolloin ns. kutospaketteja uitettiin Suomeen yksityistuonteina. Toisekseen, esim. Dyane6 on saattanut päätyä romikselle helpommin vaikeamman keulansa vuoksi ja ihan yksinkertainen huoltamattomuus on saattanut “säilöä” vähän ajettuja paketteja uusiokäyttöön. Acadianen ruostuvaisuus yhdistettynä tähän keulaan myös ehkä yksi osatekijä.
Spekulaatiota, yhtäkaikki, kun ei silloin vielä kirjoiteltu muualla kuin Nyytisissä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]20.9.2019, 17:03 #264804Vähän jäi aikanaan harmittamaan, kun tuli ajeltua joku vuosi pitkällä isorumpuisella askilla. Yhtään en tiedä, mikä se oli, tietämystä ei tuolloin ollut. Ilmeisesti kuitenkin kutos-Dyanen oli se, ja havaitsin sen olleen harva välityksiltään kun vaihdoin tilalle levyjarrullisen paketin…
Paljonko sitten kutos-Tiinoja tuli maahan, käsittääkseni aika vähän? Ja entäs Ami:t, ei kai niitäkään ihan mahdottomasti tuotu, ja sekä Tiinaa että Amia taidettiin laittaa surutta osiksi peltien pehmentyessä, eli niistä on lie jokunen aski jäänyt Sätkään soviteltavaksi..?
Vähän hissukseen toistaiseksi taas etenee oikein mikään, kun meidän astmaatikko päätti sitten ottaa taas flunssan vähän turhan tosissaan. Ensin viikko kolmekasin kuumeessa kotona, sit aste lisää ja henki ahtaalle, joten sielläpä sitten onkin tullut sairaalassa käytyä tiistaista lähtien, eka yökin meni siellä yrittäen nukkua. Isompi veljensä selätti tuon flunssan parissa päivässä, tekee vähän kerrointa tuo astma tuohon potemiseen… Tällä kertaa sentään selvittiin ilman teho-osastoa, kuten edellisellä kerralla, ja sen verran näytti toipuminen etenevän ettei montaa päivää enää pitäisi siellä mennä…
Kovasti tosin kiinnostaa selvittää nyt kohteena olevan askin sisältö, mutta ehkä se ehtii odotella tovin. Ehkä jo tulevalla viikolla saa tutkinnan aloitettua…
29.10.2019, 23:41 #265117Kesärättäri meni viikonloppuna talvilepoon latoon, koska talvi on nyt väistämättä tulossa.
Talvirättärin syyshuolto oli odotettua pitempi. Vaihtoon menivät puhkiruostuneet valopukki, valonsäätötanko ja öljyputki. Tuulilasi, tuuletusluukku hyttysverkkoineen ja kehyksineen meni vaihtoon joka on nyt tässä vaiheessa. Onnyt edessä parin viikon tauko sätkäharrastuksesta, kunnes taas talvikuljin on liikenteessä.12.11.2019, 12:01 #265282Moi, vuodesta 2008 on meidän rättäri “huilannut” tallissa, kannoin uuden rungon talliin joskus 2009, nyt armon vuonna 2019 alkaa kuljin olla maalauskunnossa, oli muuten aika paljon työtä korin kanssa , vähän kaduin kun aloitin edes sitä kunnostamaan, mutta koska laite on vaimoni 25v häälahja en antanut periksi, uusia pelti-osia joitakin ja sitten vaan pellistä migillä sopvia paloja kiinni, ovet sain hankittua käytetyt, osiin on mennyt nyt jo yli sätkän hankintahinnan mutta sehän on vain rahaa joka muuttuu nautinnoksi ehkä jo ensi kesänä
ei muuta kuin kaikille rättäristeille mukavia uuden ajokauden alkamisen odotusta ehkä mekin hurjastellaan joihinkin tapaamisiin ensikesänä !!!21.11.2019, 16:48 #265368Hilijalleen alkaa talli ja sen varusteet vaan parantua. Tilaa toki saisi olla aina enemmän, mutta kummasti järjestelemälläkin vaan tilaa aina jostain löytyy…
[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/11/21/20191121162216-bb90b50c-me.jpg[/img]
Rengaskoneet kulkeutui erinäisten sattumusten jälkeen talliin, ja jonnin aikaa on tullut pohdittua miten saisi näppärästi Rättärin vanteen tasapainokoneeseen kiinni.[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/11/21/20191121162225-456e6850-me.jpg[/img]
Takajarrurumpu paikalleen, sopivasti vajaan millin isompi mitä laippa mihin “tavallisempi” vanne tukeutuu. Laakeria ensin meinasin, mutta tappi on 36 millinen laakerin sisäreiän ollessa 35mm eikä yhtään Pakun, Amin tms rumpua ollut tallissa…[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/11/21/20191121162223-06b73b5f-me.jpg[/img]
Vaan hienosti keskittyy tuommoisella keskityskartiollakin. Suora ja kolhuton vanne silmämäärin pyörii suoraan, ja nollapainoihin näkyy menevän. Kolhuista vannetta kokeilin, johon olisi isoimman kolhun kohdalle vaatinut 15 grammaa. Pitää vielä kellottaa kiinnityslaipan suoruus, kunhan taas saa kaivettua mittakellon esille…Onpahan sit Keski-Suomessa yksi paikka lisää missä nuo onnistuu…
27.11.2019, 21:31 #265437Näkyy “tehoa sataneen tielle” vuorokauden verran, ainakin mitä paikallisten takavetohöpelöiden liikennekäytöstä on uskominen. Pitkää luisua vetävät…
Niinpä sitten piti käydä kokeilemassa miten Tiina etenee ovi edellä, ja eteneehän se. Ihan hoopoa, mutta hauskaa. Ja tuli selvittyä tilanteesta itse luisun oikaisemalla, ettei tarvittu peltiseppää oikomaan luisun jälkiä…
Muuten taas mennyt aika lähinnä tallia järjestellen, pikku pömpeliä pihaan askarrellen (lastenvaunuja ja kelkka-pulkkavermeitä varten), ja Sm:ää valmistellen mahdollista myyntipisteeseen siirtymistä varten…
Jostain tarviis saada lisää tunteja vuorokausiin, etenkin niitä valoisampia, ja jaksamista jotta saa paremmin tunnit täytettyä. Kukahan keksisi miten noita saisi edes vähän parannettua..?
28.11.2019, 08:32 #265439Jostain tarviis saada lisää tunteja vuorokausiin, etenkin niitä valoisampia, ja jaksamista jotta saa paremmin tunnit täytettyä. Kukahan keksisi miten noita saisi edes vähän parannettua..?
[/quote]
..osta Jasu Amerikkalainen kello, siinä on kuulemma 25 tuntia..12.1.2020, 23:10 #266110[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2020/01/12/20200112221505-a410b9b6-me.jpg[/img]
Tämmönen päivä tänään. Löytyi vähän ylläreitä vähän ajetusta, pitempään tallissa olleesta vaihteistosta…[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2020/01/12/20200112221509-cd11f620-me.jpg[/img]
“Vesi vanhin voitehista”, on vaan tainnut hieman kehitystä tapahtua voiteluaineissa tuon toteamuksen jälkeen..?[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2020/01/12/20200112221510-19c88b49-me.jpg[/img]
[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2020/01/12/20200112221511-1b37da52-me.jpg[/img]
Messinkiharjalla akkuporassa sai pahimmat pois, vähäisellä käytöllä kestänee sen mitä tarvitsee, vähänniinkö varavaihteistona…[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2020/01/12/20200112221513-5d90722b-me.jpg[/img]
Nestepinnan tason raja näkyy hyvin, vaan jotenkin tuntui noelta tuo pinnan ylempi osuus eli tuo musta. Onkohan peräisin palaneesta kulkimesta, vai onko joku säilytystiloista kärähtänyt joskus..? Pakki-ykkös -lukintamysteeriosta sisältä löytyi noen oloista kamaa myös…Tallissa muutenkin tusattu kaikenlaista… Askartelun helpotusta ehkä..?
[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2020/01/12/20200112222653-72149d36-me.jpg[/img]
Lattiaankin louhittu syvennyksiä, uria yms…[img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2020/01/12/20200112222651-c60d53c8-me.jpg[/img]
Jotta saatiin tuommoinen pystytettyä. Kumma kyllä, kerrasta tiivis liitosten osalta, ja toimii kuten pitääkin…Saapahan ajatuksen katkottua, isällä on elonpäivät vähissä, syöpä uusiutui ja tällä kertaa varsin aggressiivisena versiona, muutamassa viikossa katosi reilu 30 kiloa painoa, kuihtuu silmissä, viikko sitten oli vielä suunnitelma leikkauksesta mutta kuvatessa selvisi ettei mitään ole tehtävissä. Onneksi on näitä harrasteista, missä saa muuta ajateltavaa edes vähän…
20.1.2020, 23:49 #266233Näköjään tuo viesti olikin osannut perille. No, hyvä niin…
Tuota vaihteistoa on tässä tullut putsailtua, laakereita odotellessa, kun muut valmistelut kasausta ajatellen on tullut tehtyä. Ja oli isompi vahinkokin vissiin lähellä, kun putsasin palikoita teräsharjalaikalla akkuporalla, tarttui mokoma hanskan hihansuuhun, pyöräytti hienosti hanskan kireälle, onneksi oli akkupora eikä seinäsähköllä, tuo kun pysähtyy heti kun liipasimesta hellittää. On rannekin aika hieno, raapaisi varmaan kämmenenkokoisen alueen verille, vaan onneksi oli “myötäkarvaan” pyörimässä niin ei kaivautunut pintaa syvemmälle…
Huomenna sit jatkuu kasaaminen. Hauska löytää patinoituneen pinnan alta merkkejä aiemmasta elämästä. Tuokin aski on ollut jo aiemmin auki, edellinen seppä on meistänyt nimikirjaimet, numerosarjan ja oletettavasti päiväyksen kytkinkoppaan. Oli siellä muutakin jälkeä sisälläkäynnistä, pääasiassa positiivisessa mielessä…
Nosturia on koekäytetty, ainakin C5 V6:n alta ei kaatunut, vaan pysyi tolpat siinä missä pitikin. Toivottavasti jatkossakin…
Edellisessä mainittu isän tilanne koki päätöksen keskiviikkona, toisaalta onneksi että loppui kituminen, mutta aina se vaan on tänne jääneille ikävää. Vähän on sumussa menty siitä asti, mutta ehkä vähän tietyllä tapaa helpompaa käydä läpi kun tuota osattiin odottaa. Ja se että saatiin puhuttua asiat läpi, ei jäänyt mitään kalvamaan, se kyllä henkisesti helpottaa…
Mutta silti sitä aina vaan jää vielä jotain, kuten viimeisimmän hankinnan suhteen, tuli viimein haalittua Series 2a Lantikka, semmoinen millä isä oli paljon ajellut sen 15 kuukauden aikana mitä YK-joukoissa vietti, ja niistä riitti juttua niin pitkään kun muistan lapsuutta, ja se haave että “vielä joskus hankin Lantikan” ei laantunut milloinkaan, vielä syksyllä hauskuutti itseään ajatuksella. Ihan ei ehtinyt kokemaan uudelleen 50 vuoden jälkeen, olisiko aika kullannut muistoja vai mitä. Mutta aika pientä tuo kuitenkin onneksi on, mikä harmittamaan jäi, sen lisäksi että manasi vielä että “jäi vähän puuhommat kesken”. Hyvä jos noin vähillä murheilla saa täältä lähteä, etenkin kun tuo oli sitä hänen omaa huumoriaan myös…21.1.2020, 22:52 #266243Laitetaas vielä pikkuraapasusta kuva, kokeillaan suostuisiko se esiintymään..?
Olis voinu sattua enemmänkin, jos ei olisi pora pysähtynyt heti kun ote heltisi. Kerrankin jarrutoiminnosta jotain iloa…
Saas muuten nähdä mitä käy, kun kolmas aski tulee samalle henkilölle aikanaan työn alle. Ekan kanssa onnistuin pudottamaan tasauspyörästön sormille, ja tottakai tukevan pöydän päällä. Vaistomainen reaktio, “ota kiinni, ettei putoa lattialle”, pelasti perän mutta sormiin jäi pitemmäksi aikaa muistot. Nyt sitten tämä pikku lipsahdus. Vai osaisiko sitä jo olla varovaisempi näiden kanssa..?
No, sattuuhan näitä, kun touhuaa…
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.