Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Mitä teet?

  • Tämä aihe sisältää 283 vastaukset, 48 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 22.2.2023 at 21:34 Jasu toimesta.
Esillä 15 viestiä, 256 - 270 (kaikkiaan 285)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #276943

    Onnea Jasulle perheenlisäyksen johdosta!

    Itsellä on mennyt pari viikkoa firman uuden toimipisteen remontoinnissa ja muuttaessa, niin että muu elämä on jäänyt totaalisesti taka-alalle. Nyt alkaa pikkuhiljaa paikat olemaan jonkinlaisessa kuosissa tosin pientä säätöä vielä on monessa kohtaa.

    #276955

    Kentso’lta löytyy kytkinakselin laakeri. Onko Jasulla antaa lootan muiden laakereiden numeroita niin tilaan samasta paikkaa kaikki?

    #276979

    Vaihteiston laakerit


    Tuolla jotain listaa…

    Kytkinakseli 6205-2RS1-NR
    Pääakseli takapää 6304-2RS1-NR
    Pinionakseli takapää 3304 A-2RS1TN9/MT33*
    Lukkorengas 3304-laakerille SP 52*
    Perän poskilaakeri 30207 J2/Q
    Vetarin tukilaakerit 6205-2RS1

    *Tätä saa Sitroselta/Franzoselta. Lukkorengas on tarpeen mikäli tekee tuosta 3304 -laakerista teettämällä siihen uran lukkorenkaalle. Tosin kesällä oli Sitroselta käsittääkseni loppu, tilasin tuolloin Franzoselta kun oli muutakin sieltä tulossa.

    Etralta tähän mennessä muuten tullut noita haettua, SKF:nä kaikki löytyneet…

    IMG_2965

    Sepolta ostetulle kellolle tuli tehtyä tuommoinen pikku paneeli. Pari DC9:n vipukatkaisijaa tuleville toiminnoille odottamaan. Kummallisen tyyliin sopiva tuli pintakäsittelystä, joskus onnistuukin… Ja kellokin odotukset ylittäen on pysynyt menneen kuukauden täysin ajassa..!

    #276984

    Moro !!
    Varoitus tuosta Franzosen pignonakselin laakerista, EI ole alkuperäisen syvyinen vaan vaatii sovitusta.
    Argentiinalainen valmiste joka paljon huonompi kuin vanha Skf laadultaan.
    Lasse

    #276986

    Minulta löytyy pari käyttämätöntä noita argentiinalaisia, jos joku sellaisen haluaa sovitella lootaansa. Ei huolinut Franzose palautusta, vaikka ei alkuperäisen mittainen ja alkuperäisen kaltaisena sitä myyvät.
    Lasse

    #276990

    Tuota muistelin, kun oman sain käsiini. Ilmeisesti näitä on oikeallakin mitoituksella, kun en eroa (sitä 0,2mm paksuuseroa) havainnut tässä..? Useampaan kertaan tarkistin, ja aina sain samat mitat mitä alkuperäisistäkin…

    Se mittaero on selätettävissä, 4×4 laatikon kanssa päätykappaleen jyrsijä upotti laakereiden paikkoja omavaltaisesti, sen jälkeen kun oli mittaan ajettu. Ei ihan käsittänyt miksi se mitta piti olla tarkka, kun sitten selitin niin ymmärsi kyllä ja pahoitteli kovasti. Onneksi oli tasamittaan ajanut kuitenkin, selvisi sopivan paksuisilla shimmilevyillä, laakeriliikkeestä niitä tuolloin löytyi eikä maksanut oikeastaan mitään…

    #276996

    Muutama vuosi sitten Burtoni myi tuota samaa laakeria kuin Franzose mutta heillä oli laakerin mukana noin 0,5mm sovitelevy joka tuli laakerin laipan ja vaihteiston rungon väliin. Tällä tavalla sai pienen vetopyörän akselin mitan paikalleen perus säätölevyillä ja päätykopan ja laakerin laipan välyksen pienemmäksi (n. 0,2mm) joka on alkuperäisessä SKF:n laakerissa. Tuon kyseisen laakerin laitoin ruuvipenkkiin pienellä puristuksella keskiosasta niin aikamoisen jyrinän piti pyörittäessä. Pesin sen ja laitoin öljyä ja kokeilin uudestaan niin paljon ei hiljennyt eli ei ollut kovin laadukas uusi laakeri ainakaan tämä yksilö. Mutta tosiaan tästä on kulunut muutama vuosi että tänä päivänä tilanne voi olla parempi laadun suhteen.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #277038

    Uusi katto pingotettu, mutta “Koukut” katon etupalkissa ei synkkaa korin kiinnityspisteitten kanssa, joten tein uudet koukut kattoon. Nyt toimii.

    Vanhaa bensaa tankissa, Jos olis ollut viisas, niin imemällä nesteet ulos. En ollut. Nyt sitten 53 vuotta vanhan pohjapropun kimppuun… tietenkin se lukittu mutteri tankin sisällä lähti pyörimään. Tankki irti ja koitetaan saada takaisin lukkoasentoon. Haistan kuitenkin uuden tankin oston lähestyvän.

    Venat säädetty, välykset pienet. Öljyt vaihdettu lootaan ja koneeseen.

    Ostin MRL-52 (-68) Rättärin pari kuukautta sitten Lahdesta, uitettiin laivalla tänne USA:han ison kissan (-66 DS21 Pallas) kaveriksi.

    #278212

    Tilasin lootan laakerit😋. Perän poskilaakereissa kahta eri leveyttä räjäytyskuvan mukaan, 17mm tai 19mm. Nuo tilaamani on 17mm/18,25. Olis ehkä kannattanut purkaa loota ennen osien tilaamista🙄

    #278467

    Loota purettu, kytkinakselin laakeri sökö, täytyy varmuudeks tilata myös neulalaakeri.

    #279207

    Voi sen tähden 🙁 Sama vinkuna jatkuu kuin ennenkin, kai se sitten kuuluu rattaista.

    #279921

    En takapään alempaa laakeria vaihtanut niin olisi sen voinut edes tarkastaa…

    289232330_5406164812768673_3174338639773235696_n

    #280066

    Vihdoinkin kunnossa, ilman kahinoita tai vinkunoita 🙂

    #282345

    Ihmettelin taas hetken, talliin pari kuukautta takaperin saapunutta vaihteistoa. Pieninä hetkinä saanut sille jotakin, oli totaalisen jumissa, edelleen vaikka purin pois kytkinakselin jatkeena olleet hilut. Eka tuolla tavalla jumittanut tuli vastaan, oli toki se perinteinen siirtäjän holkki auki pyörinyt, sekä päätymutterit löysällä, mutta jossain vaiheessa otti silmään että kytkinakselin jämät ovat vähän vinossa, ja kuula kurkistaa kummallisesti hampaan välistä…

    Oli sitten päättänyt purkautua tämä kytkinakselin laakeri, muovinen kuulapidin sulanut, kaikki kuulat samalla laidalla, ja yksi kuula lähtenyt omille teilleen jumittaen koko akselin. Kytkinkopan kun irrotti, niin iloinen ropina kuului kun kuulat poistuivat askin alla olleeseen astiaan…

    Pitää jossain vaiheessa ottaa kuvia, kun saa akkuihin virtaa, niin kameran kuin asentajankin…

    Tällä kertaa olikin kyseessä semmoinen mitä ei vielä ollutkaan nähnyt, kytkinakselin päässä yksi ura mutta taaempana mitä AMI8 askissa, eli semmoinen mitä on ollut ainakin Mehari/AK/AKS -kokoonpanoissa, pitää jossain vaiheessa koostaa hammaslukemat näistä kaikista, siis “moderneista” versioista, Wanhuksen askit ovat oma lukunsa…

    Mitähän tässä muuta on tullut touhuttua? Bensarosvoja tuli vähennettyä ihan huolella, molemmat Ranget lähti maailmalle, V6 C8 sai ajokiellon niin sen korvaa jatkossa “mopokoneinen” C8. 4×4 Dyane on edelleen nosturilla, takaperästä laskin öljyt pois, mutta siihen on jämähtänyt vetarinkumien vaihto ja täyttöpropun uudelleenasemointi. Uudelleenherätelty harraste eli “radiohäirittävät” helikopterit, nekin ovat olleet maassa sen pari kuukautta. Ihan ei lääkekokeilu onnistunut, lähti kyllä kivut, eikä tullut telottua itteensä, kun sivuvaikutuksena oli että nukkuu jatkuvasti eikä sillä hetkellä mitä hereillä on saa tehtyä mitään. Onneksi alkaa sivuoireet hiljalleen poistua, mutta ei tässä vielä entisellään olla, vaan oikeaan suuntaan tuntuu menevän kun hiljalleen alkaa taas kiinnostaa asiat…

    Talvea varten pitäisi varautua vielä, katos purkaa pihasta, niputtaa Dyane takaisin käyttöön, kasvihuonetta varustella talven koitoksiin jne, purkaa C-kasia että saa kourakyydin sille tilata, pihaan kulkeutunut Valmet 20 laitella käyntikuntoon jotta saa lumia töniä yms yms…

    #282371

    Syksyä täältä Kotkasta myös, kesä meni lähinnä rakennushommissa mutta nyt on taas palattu “rasvanäppi moodiin ” löysin muutaman hyvän aihion , niistä olisi tarkoitus rakennella jollekkin Kiltalaiselle kulkimeen voimakoneita, 602 tai 652 ihan sen mukaan ja niillä varusteilla mitä tarvetta ilmenee, joten ottaa vain rohkeesti yhteyttä jos moottorin tarvetta on. Puh. nolla 5 nolla 5610905, tai postilla raimo.yrjola@kymp.net , hinnoista en osaa sanoa ennen kuin revision tasosta on tilaajan kanssa sovittu.

Esillä 15 viestiä, 256 - 270 (kaikkiaan 285)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.