Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Yleinen keskustelu › Mitä teet?
- Tämä aihe sisältää 283 vastaukset, 48 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 22.2.2023 at 21:34 Jasu toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
30.10.2016, 00:04 #230845
Herttaan lisättiin maanantaina Burton mallin pohjapanssari moottorin alle. Jotta pysyisi syksyn talven vähillä ajoilla moottori lämpöisempänä.
Moron Mika,
Onkos tuo vaikee toteuttaa? Onnistuisko asennus täläseltä tumpelolta? Pitääkö porata reikiä runkoon? Paljonko maksaa? Löytyiskö Suomesta, ettei tarttis tilata?
T: jiipee (Iso T ei ole sitten huutamista)
Ps. Ja sitten Kaikille Kiltalaisille:
Tää kysymys Mikalle ei nyt sitten oiken kuulu topiikkiin (mitä teet just nyt), mutta ajattelin kysyä, jos jotain tulisin tekemään. Eikä tuo musiikillinen toivotuskaan kuulunut topiikkiin, mutta sen tänne uhmaten topiikin kysymystä laitoin.Joskus Joku (en nyt muista Kuka) opetti meikäläistä sivujen paluupostilla, että näillä meidän sivuilla vain topiikkiin vastataan, eikä saa aiheesta vitseillä ruveta lipsuilemaan, näin ainakin ymmärsin. No, näinhän on näppylät. Eli kaikennäköiset topiikista sivukommentoijat vaietkoon!? Asiassa pysyttäköön.
Tää on totista touhua tää 2cv-harrastaminen näköjään nykyään? Siskot ja veljet. Voitaisko ottaa tää homma vähän rennommin, niin kuin ennen vanhaan?
T: sama wanha jiipee
Ilon Kautta siis
30.10.2016, 08:59 #230848Pohjalevy siis tuo umpinainen menee käsittääkseni rungon standardeihin reikiin. Näin ainakin tuossa Burtonin rungossa. Eli asennus meni tyyliin “pultit kiinni”.
30.10.2016, 12:59 #230851Tässä kuulumisia Pohjois-Karjalasta. Käytin tuon 1960-mallin 2cv-vanhukseni katsastuksessa 17.10. Seuraavana tehtävänä olikin vaihtaa talvirenkaat, tällä kertaa mennään nastarenkailla. 25.10. saimme ensilumen maahan. Pari päivää kesti lumet maassa, ja nyt sataa vettä taas ja kaikki lumet ovat sulaneet. Öljynvaihtoon on vielä matkaa noin 500km, jonka kuluttua vaihtuu taas ohuempi öljy moottoriin. Telttapatjasta askarreltu talvimaskin tapainen on laitettu konepellin sisäpuolelle maskin taakse vähentämään kylmää vetoa moottorille. Näin talvikautena välttelen suolattuja pääteitä. Meilläpäin pääsee hyvin liikkumaan ns. pikkuteitä pitkin, joten suolattua moottoritietä ei tarvitse käyttää. Yleensä en aja moottoritiellä lokakuun ja huhti-toukokuun välillä ollenkaan. 2cv on minulla jokapäiväisessä ajossa ympärivuotisessa käytössä jo kolmatta vuotta. Tässä sääkuva Joensuusta perjantailta 28.10.2016.
[URL=http://s290.photobucket.com/user/pistoraide2008/media/Sitikkakuvia/Lokakuu2016_zps5ld1vcue.jpg.html][IMG]http://i290.photobucket.com/albums/ll274/pistoraide2008/Sitikkakuvia/Lokakuu2016_zps5ld1vcue.jpg[/IMG][/URL]1.11.2016, 00:24 #230874Käytin tuon 1960-mallin 2cv-vanhukseni katsastuksessa 17.10. Seuraavana tehtävänä olikin vaihtaa talvirenkaat
Moron Jimi,
Rennosti kerroit katsastuksesta, joten läpi meni? Mukavia talvikilometrejä Sinulle nastojen päällä!
Sellaista vielä kysyisin, kun en ole keneltäkään Wanhuskuljettajalta huomannut kysyä, että mitenkä risteysajossa nuo Wanhuksen vilkut pelittää? Tuleeko eteen tilanteita, että joku ei osaa katsoa minne vilkuttelet? Kaistanvaihdossa nuo toimii varmaan ihan OK?
T: jiipee, Tuusulan kirkolta
1.11.2016, 00:26 #2308761.11.2016, 12:09 #230890Laittelin -77 kutoseen (Enska) alupellistä suojan öljypohjan alle, rättikaton alle väsäsin parista makuualustasta talvieristeen. Vielä jonkinlainen maskinsuoja niin kelpaa talven tulla. Renkaiksi löytyivät 90-luvun alun Michelinit nastoilla, omista varastoista (atsaleasta johtuen yritin ostatella ensin sellaisia..), renkaissa pysyy jopa ilmat sisällä, nastat on melko hyväkuntoiset, pintaa on 6-7 mm. No, kovathan ne kumekset on, mutta ajaa ne vähät tarvittavat ajot varoen.
Samalla vaihtuivat öljynsuodatin ja moottoriöljyt, saa nähä kuinka 5W40 pysyy sisällä. Niin ja harrastin ryyppyvaijerin säätöä, kun läppä ei auennut vaikka kuinka oli ryyppy pois painettuna. Edellisen omistajan laittaman sähköpuhaltimen (tuulilasille menevän lämpöputken väliin) heitin hitoille kun härveli piti melekosta mekkalaa. Tilalle ehjä lämpöputki. Kaiken lisäksi rasvailuja olkatappeihin ja vetarin booreihin.
Kyllä normisätkä on mukava ajaa, vaikka ei Acassakaan mitään vikaa ole =)
Vinkkinä: kannattaa välillä availla käynnissä olevan sätkän konepeltiä pimeällä kelillä vaikkapa parkit päällä, nimittäin saattaapi löytyä kaikenlaista pientä sähkövikapaikkaa kipunoinnin ilmiantamana… (t: nimim. “miks uutta akkua pitää ladata vähän väliä irtolaturilla”)
1.11.2016, 13:39 #230892Tere Jiipee. Onko sulla vielä se alufolio öljynjäähdyttäjän takana? Jos ei, voisin ottaa polystyreenilevyä himaan, niin voitaisiin rakentaa kunnollinen lauharinsuoja. Makuualustamuovit kun vedät etulattialta istuimen alareunaan, niin ei tarvitse takapenkkiä turhaa lämmittää. Katolle samaista eristettä. Kyllä lämpenee.
1.11.2016, 21:10 #230895Eli asennus meni tyyliin ”pultit kiinni
Kiitti Mika,
jiipee
Huomenna lähtee Burtonille tilausta- vink..
1.11.2016, 21:17 #230897Aloitin sit valmistautumisen talveen, eli vein Sm:n talvisäilöön ja ajelin Dyane 4×4:n kotiin. Lämpö just alta nollan, vain yksi lämmönvaihdin, moottorin alapuoli täysin auki (vielä, laitan kyllä alkuperäisen pellin kunhan ehdin) ja silti öljynlämmöt pyöri 80 asteen tietämillä eikä sisällä palellut. Talvikattokin pitäisi punoa paikalleen, ja talvirenkaatkin…
Voisi ehkä ottaa kuvan alapuolen pellistä, kun saa sen irti Tinskusta. Käsittääkseni Wanhukseen tarkoitettu “pohjapanssari”, ainakin siinä oli A -alkuinen osanumero kun sen aikanaan ostin 90-luvun puolella, taisi tulla “Espanjan varaosakasan” mukana Suomeen…
1.11.2016, 21:22 #230899Kyseessä oli siis tämä rallimallin tuote
http://www.burton2cvparts.com/skid-plate-rally-2mm-sheetmetal-p-4067.html?cPath=499_8015_8023
Näppärä kaveri tekee itsekkin, mutta itsellä kun ei ole levyleikkuia ei pylväsporaakaan, niin tuntui helpolta ratkaisulta. Jos olis ollut fiksu niin irrallaan ollessa olis voinut piirtää jigin jotakin muuta tarvitsijaa varten.
1.11.2016, 22:59 #230902rättikaton alle väsäsin parista makuualustasta talvieristeen
Toi on hyvä idea. Miten kiinnitit eristyksen? Verhoilitko eristeitä mitenkään, vai annoitko olla raakoina, otaksun mustina?
Onko sulla vielä se alufolio öljynjäähdyttäjän takana
On, ja paikoillaan, tai ainakin pysynyt vielä siellä minne se kuuluukin. Itsehän opetit miten se sinne laitetaan ja päinvastaisessa järjestyksessä saadaan pois. Eli ainoa asia mitä Kulkimelle osaan tehdä on Henkan rakentaman öljynlauhduttimen suojan irrotus alkukesästä ja paikoilleen asennus syssymmällä. No tankata kyllä osaan kai, joskus kyllä roiskuu yli.
Huomenna lähtee Burtonille tilausta- vink..
Kiitos vinkistä. Ensviikolla taitaa löytyä käytetyt “alasuojat” Helsinkistä
Voisi ehkä ottaa kuvan alapuolen pellistä
Kaikki informaatio on tervetullutta
Näppärä kaveri tekee itsekkin
Mika hei? Ei näy näppärää kaveria Tuusulan kirkolla täällä meidän tontilla. Pelkkä tumpelo täällä vaan viipottaa (näin olen saanut ymmärtää asian ainakin meidän tytöiltä)
Eli Kiitos Kaikille
Arkistosta löysin ohjekirjasen; Tips and Hints on Preparing a 2CV for -30 (en mä nyt löydä sitä yläpollukkaa) C (or colder) signeerauksen tulkitsen, Jukka -85. Taidan tietää kirjoittajan tai ainakin luulen tietäväni? Noi kun tekis, niin talvi sais tulla jo Juhannukselta.
Noilla arktisilla Raideilla olis ollut tosi messevä olla mukana. No, ehkä sitten toisessa elämässä? Voinee tietenkin olla, että ilmaston kiihtyvästä muutoksesta johtuen Raidit ovat sitten mallia Sahara. Jokuhan kyllä väittää, että mitään varsinaista ilmaston muutosta ei edes ole käynnissä ja kaikki nykyhömpötys menee normaaliin vaihteluväliin.
T: jiipee
.2.11.2016, 00:32 #230904Teippasin pari makuualustaa vierekkäin yhteen jeesusteipillä, kiinnitin muutamasta kohtaa katon reunoihin kaksinkerroin käännetyllä jesarilla, leikkasin reunoja myöten ylimääräiset pois ja vedin katon kiinni. Väri on miehekkään maastonvihreä, tietty lisättynä teippiraidalla.Verhoilua en alkanut miettimään, ajaa mulle asiansa näinkin.
Mulla toi öljypohjan suoja”pelti” on muistaakseni 0,5 mm alumiinia, jota on helppo leikata halvoilla peltisaksilla. Eivätkä varmaan ota isoa hintaa jos rautakaupassa leikkaavat leikkurilla valmiille mitoille.
2.11.2016, 00:44 #230907Teippasin pari makuualustaa vierekkäin yhteen jeesusteipillä
Moron,
Noilla ohjeilla mennään. Estetiikka jääköön sivuseikaksi.Kiitti
T: jiipee
2.11.2016, 08:09 #230913Muistelin, että olen tällaisen piirtänyt, mutta en mene ihan satavarmaksi sanomaan, onko tämä Dyaneen vai sätkään. Kokeilemalla se selviää 😀
Kahdesta retkipatjasta tuon saa tehtyä ja nykyään kun on sitä “avaruushuovalla” varustettua markkinoilla niin lämmön heijastumisen kannalta ei ole hölmöä laittaa tinapuolta alaspäin. Keskipalkkiin kun ripustaa vielä peilipallon niin meno on kuin 90-luvun tulevaisuusdiskossa…Edit. Kylläpähän tuo on Dyaneen. Ideana noissa lovissa siis, että patja pujotellaan avoimella katolla katon ja tukiripojen välistä ja nuo lovet jäävät korin poikittaisputkien kohdille ja reunat menevät niihin kouruihin, jotka Dyanen korista löytyvät. Tällöin kattoeriste pysyy tiiviisti paikoillaan ilman mitään kiinnityksiä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]2.11.2016, 08:50 #230915Tässä vielä muille talvivarustelijoille muistutuksena Kari80:n keksintö jatkojalostettuna:
Kuvissa ns. tulenkestävää uretaania, mutta tavallinen on parempaa tähän tarkoitukseen…helpompi työstää ja kuivuu nopeammin.Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.