Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Mitä teet?

  • Tämä aihe sisältää 284 vastaukset, 48 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 6.12.2024 at 11:55 Jasu toimesta.
Esillä 15 viestiä, 121 - 135 (kaikkiaan 286)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #260910
    et

    Mutta liioittelin 20.1 pahasti, tuo mittari näyttää nyt vasta
    95947km. !

    #260912

    Suosittelen tuota Akailen suosittelemaa testaustapaa. Tuolla kupariputki sulakkeella saa hyvin helposti paljon lisää korjattavaa kun johtosarja sulaa jostain lisää oikariin.

    #260914

    Alkuperäisissä johdotuksissa -72 Nelkussa, sen “kupariputkisulakkeen” takana on latausrele, pyyhkijät, vilkut, öljynpaineen merkkivalo sekä bensa- ja jännitemittarit. Vähissä on vikapaikat alkujaan…

    Pientä spekulaatiota vianhakuun..:

    -latausrele. Mielestäni todennäköisin vaihtoehto, jos johtosarjavikaa ei lasketa. Vaikka on nykyaikainen elektroninen, niin voi sekin olla oikosessa. Otat piuhan siitä irti, ja jos savuntulo lakkaa niin vikapaikka löytyi

    -pyyhkijät. Vanha malli moottorista, harvoin menee oikoseen, mutta on tullut semmoinenkin koettua. Savua paljon kabiiniin, mutta ainakin sillä kertaa savu tuli moottorin sisältä. Helppo testata sekin, kaksi piuhaa tulee, toinen virtalukon kautta suoraan ja toinen käyttökatkaisijalta

    -vilkut. En näe mahdolliseksi vikaa tässä tapauksessa, ainakaan jos on alkuperäinen kaksi(tai kolme)napainen rele käytössä sillä siihen releeseen ei tule maata ollenkaan. Jos olisi rele oikaraisessa, niin vilkut ei vilkkuisi vaan palaisi yhtäjaksoisesti aina kun on vilkulle pyynti päällä

    -öljynpaineen merkkivalo. Mittarin takana johdotuksissa voi olla vikamahdollisuus, muuten kovin kaukaa haettu vikapaikaksi. Polttimosta anturiin, minkä tahansa paikan jos maadoittaa, niin merkkivalo vain syttyy, ei voi savuta

    -bensa- ja jännitemittari. Näissä on pieni vikapaikan mahdollisuus. Bensamittarin anturin johdotuksen jos maadoitat, niin mittari näyttää täyttä tankkia, ei siis voi olla anturin johdotuksissa. Bensamittarissa itsessään sisällä niin ohuet narut, että savuntulo katoaa pikaisesti, jos sisältä oikosessa. Jännitemittarissa vähän sama tilanne, paitsi oikein huonolla tuurilla

    Eniten epäilyttää lisätyt kytkennät, heti johtosarjan väsymisen jälkeen. Kupariputkella testatessa, kuten on jo todettu, vikapaikkaa tuskin löydät mutta saat varmemmin vikaa pahennettua, -tai jopa poltettua koko Sätkän. Osa kerrallaan irtikytkemällä ja aina kokeilemalla voi vikaa hakea, tai irroittamalla ensin kaikki osalliset ja lähtemällä kytkemään varovasti takaisin. Virtarajoituksella varustettu virtalähde olisi tuossa turvallinen ratkaisu, tai sitten sähkön syöttäminen akusta siten että laittaa akun ja akkukengän välille tehokkaan ajovalopolttimon, jos näin testatessa valo palaa kirkkaasti, jossain on oikosulku…

    Joskus osaa maadoituskummajainen tehdä monenlaista häirää, mutta savutusta ei pitäisi ilmetä, paitsi toisinaan moottorin käydessä laturin yrittäessä puskea reilua ylijännitettä maavian aiheuttaman mittausvikansa ansiosta…

    Tätä kirjaillessa, vahvistuu käsitys johtosarjaviasta. Sinne kun on tehtaalla tehty käteviä haaroituksia puristusliitoksilla, jotka nekin aikanaan väsyy, niin semmoisen kohdalta on voinut johdotus lämmetä ja haprastuttaa jo ennestään väsyneitä eristeitä, ja kehitellä oikosulkua. Eikä lisätyt sähkökuormat varmastikaan ole tuossa(kaan) tilanteessa tehnyt johdotuksen elämää helpommaksi…

    Eli vielä lyhyesti, kaikki osalliset laitteet irti, myös lisätyt. Ja jos savua vielä tulee, niin johtosarjassa on vika. Jos ei niin sitten laite kerrallaan kiinni ja varmistus joko yleismittarilla tai rajoitetulla virransyötöllä testaten…

    #260916
    et

    Kiitos.
    Täytyy jatkaa tutkimusta tuolla linjalla.

    #260938

    IMG_0510

    Joskopa tuolle alkaisi saada jotain aikaan. Range kun odottelee osia Sumujen Saarilta ennenkuin sen kanssa pääsee etenemään…

    Onneksi on näitä apulaisia, utelias kaksivuotias vaihteeksi vauhdissa…

    [img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/02/04/20190204174345-62a7f918-me.jpg[/img]

    #260994

    Etupyörän laakerin vaihto ja olkatappi. Uudet jouset ja turvavyöt.
    Turvavöistä tulikin miettittävää kun pitäs laittaa rullavyöt 74 mallin koriin.
    Puuttuu se vyön pään kiinnitys paikka kun vanhat vyöt oli ne “jäykät”.
    Ja takana näkyy jarruputki vuotavan eli vielä on hommaa.
    Viime talvena etupenkkien kunnostus ja verhoilu.Yllätys oli että
    paikallinen verhoilia oli halvenpi kun Ranskasta ostettu valmis verhoilu.Hintaan vaikuttaa tietysti kangas mutta näkyy toikin kestävän ja siistiä työtä.

    #261050

    [img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/02/11/20190211211223-8c078287-me.jpg[/img]
    Alkaa olla sähköt läpikäytynä, ja ruiskun johdotus viimein oikeaan mittaan pätkittynä ja ylimääräiset poistettuna…


    Toissakesänä käynyt viimeksi, ihan kivasti tuntuu toimivan tauosta huolimatta…

    [img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/02/11/20190211211225-11c255ef-me.jpg[/img]
    Ja joo, testin jälkeen vähän kääritty teippiä narujen ympärille. Vähän vielä olisi sulakerasioiden tienoolla nyplättävää, ja vähän kiinnityksiä vielä, sekä rintapellin reikien tukkimista…

    Eihän tuohon vielä paljoa tarvinnut, kun kytkimen irroittamattomuuden takia jäi ajosta. Haarukka sieltä oli antautunut, oli oikeanlainen painelaakeri. Ja kaikki kumiletkut bensapuolelta haperoitunut, bensapumppu jumissa kun “hieman” oli vettä tankkiin kertynyt ja bensat haihtuneet… Jarrut toimii, valot ja sähkötkin rempan jälkeen, kone pörisee, kytkin taas irroittaa. Alkaa leimakunto taas lähestyä…

    #261124

    Tästäkö se taas alkaa..?

    [img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/02/18/20190218171712-2d6bbde8-me.jpg[/img]

    [img]https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/02/18/20190218171713-8d897eb1-me.jpg[/img]
    Aika nätisti saa lukkomoottorin piiloon Dyanessa, jos vaikka halajaa keskuslukkoa moiseen. Tuosta jäänyt näkyviin kuin ruuvinkannat, toisin kuin edellisessä asennuksessa…

    #261176

    Lukkomoottorien piilotus hyvä huomio…! Olin nimittäin siinä uskossa, että niillä muovisilla “upotuksilla” varustetuilla oviverhoiluilla ei pysty keskuslukitusmoottoreita siististi laittamaan, mutta kuvasi nähtyäni tajusin, että kyllä ne sinne polkeentuvat.

    Millä aiot ohjata moottoreita? Miten teet takaluukun lukituksen?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #261195

    En tiedä vielä…

    Kiinalaisia keskuslukkovermeitä kahdella kaukosäätimellä solenoideineen saa naurettavalla hinnalla, ja ainakin sen sarjan mukana minkä jäämistöstä laittelin Rangeen palikat, oli jopa piuhatkin sopivan paksuja mutta notkeita. Ja ovat nyt pelanneet sujuvasti sen pari talvea mitä on ollut asennettuna…

    Puna-valkeaan Dyaneen tuli ainakaan laitettua Beksistä peräisin olevat palikat, moottorit, ohjain ja piuhat, kaukosäätimenä alkuun modattu hälytin ja sittemmin kiinan kake. Toimii nekin edelleen, korkeintaan sen johdotusta muuttaisin jos jotain pitäisi parantaa…

    Niin, ja se takaluukku. Siihen on nyt parikin ideaa syntynyt, sen parin vuosikymmenen aikana mitä on eka ollut asennettuna, mutta vielä ei ole sitä selkeää ratkaisua syntynyt. Välähti kyllä jotain mistä soveltaa, tähän reputtomaan luukkuun, siinä toisessa tekee reppukin lisäkivaa suunnittelun ja toteutuksen suhteen…

    Kiva on kyllä ollut tätä siirrellä tuossa pihalla, tuntuu toimivan paremmin kuin tähän mennessä. Tarkoitus on nykäistä Joutsaan 3.3. Acry:n talviratapäiville, on sitten leimassa tai ei, trailerikin kun on sopivasti tämän talven lainassa eli käyttövalmiina…

    Huvittavan pienen oloinen kyllä on, vielä kun jousituskin on kovin matalalla, kun on viime ajat totuttanut itteään noihin pariin Rangeen ja tontilta löytyviin Discoihin. Silti, kun hyttiin ittensä kampesi, ja koneen nykäisi pörisemään, niin kovin kotoisa tunne kaikkinensa tuli…

    #261198

    Moottoriremontti vasta-alkajalla, mistä saisin tietooni miten nuo kiristysmomentit muutetaan kpm.stä nanometreiksi, kun momenttiavaimet on nanoina ja millaista avainta rättäristit käyttää?

    #261206
    jym

    Tere. Kyseessä ei ole nanometri (nm) vaan newtonmetri (Nm). 1 kpm = 9,81 Nm eli noin kymmenellä voit kertoa kpm:t. Aika harvoin yhdellä momenttiavaimella kattaa koko tarvittavan skaalan.

    //jym

    "Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.

    #261254

    Ei ihme ettei meidän 2 cv4 enää viime kesänä kulkenu kun 50 km tunnissa kun kone oli niin väljä että öljyä oli jopa ilmanputsarissa asti. Nyt kone pöydällä ja vasta-alkajat kunnostaa koneen ja vaihdetaan uudet tiivisteet ja uudet männät ja sylinterit. Samalla tulee maalattua pakoputket ja muutenkin siistittyä konehuonetta. Ja jos tarmoa keväällä riittää sähköjodot ois kiva saada ojennukseen.

    #261502

    Yritän korjata Killan sivuilla olevaa ongelmaa, joka estää ilmoitusviestien lähtöä sähköpostiin.

    #261513
    et

    Kiitos osallistumisesta.
    Jasun ehdottama latausrele oli syyllinen, ja nyt sätkä on taas liikenteessä.
    Kesäksi ohjelmassa tuulilasin – tuuletusluukun peltien vaihto, talvi koettelee kuljinta. Mutta viat on korjattavissa.

Esillä 15 viestiä, 121 - 135 (kaikkiaan 286)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.