Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Mixte tietoa kaivataan…

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124536

    Hei,

    tuli vuosi sitten ´muutaman’ oluen jälkeen hankittua vanhus -63 ja nyt viikonloppuna selvisi että se on Mixte-malli.
    Nyt on google laulanut, mutta mitään selkokielistä tietoa en ole löytänyt mallista, muuta kuin Pohjanmaalla on sellainen entisöitynä.

    Eli jos jollain olisi jotain matksua niin olisin kiitollinen jos saisin vilaista.

    Montako muuten niitä on rekisterissä?
    Ja onko kaikissa Dyanemainen luukku ja vararengas konehuoneessa.
    (Itsellä ei ole.. ja oikeat penkitkin puuttuu)

    Entäs minkä värisiä ne on ollut vai onko värikartta ollut laajakin…

    terveisin,

    Sami Rotkus
    Turku

    #147745

    Inkiläisen Helgellä ja Joelilla on varmaan suurin Mixte-tuntemus Suomessa ja myös hieno ko. mallinen kuljin. Helge on vain käsittääkseni hieman nettiallerginen ja harvoin näillä palstoilla. Katso Nyytisestä “Wanhusten waalijat”.

    Pohon kuljin on eritäin alkuperäinen (alle 50.000 ajettu), mutta jotkut Mixte-varusteista odottavat palauttamista paikoilleen.
    http://www.suomen2cvkilta.fi/poho/mixte.htm

    Tuolta Poho-sivuilta löytyy Mixte-esitteekin ladattavaksi.

    Googlella löytyy netistä muutakin infoa.

    #147746

    Ne Mixtet ovat olleet tehtaalta lähteissään ihan normaaleja rättäreitä ennen kuin ne vietiin ENAC kori tehtaalle jossa niistä tehtiin tipparellun kilpailijoita ns piilo farmareita.
    Eräs villi huhu kertoo notta kun Mixtet suomeen saapuivat niin niiden takapenkit heitettiin jo laivasta mereen verotusteknisten syiden takia. Silloinhan oli tuo jännä pakettiauton henkilöautoksi muuttamis juttu jne.

    Kaikissa on siis ollut pitkä tavaratila (pelti vararengaskotelon päällä) taittuvaselkänojainen takapenkki ( Mixten alkuperäinen erittäin epämukava istua) ja vararengas konehuoneessa sinne asennetulla telineellä, joka pultattu suoraan rintapellin verhoilujen läpi. Ja takaluukkuun lisätty putkikehikko(katon katkoja luukku) jolloin takaluukku aukeaa takaikkunan yläreunasta.

    “Maaliskuussa 1962 Citroenilta tuli myyntiin (mixte), henkilö ja pakettiversion välimuoto, se oli eräänlainen “farmarimalli” tai “kaupallinen” versio tavaraa kuljettavia kauppiaita varten. AZC:N takaluukku aukesi takaikkunan ylälaidasta, kun muissa malleissa oli normaali takaikkunan alalaidasta aukeava luukku. Tämä mahdollisti suurienkin tavaroiden lastaamisen. Takaistuin oli taittuvaa mallia, jossa selkänoja voitiin kääntää alas ja kokoistuin pystyyn etuistuimen taakse. Paitsi taittaa kokoon, takaistuinvoitiin myös poistaa helposti. Lisäksi istuimesta puuttui kiusallinen keskiputki, jolloin siinä voi tarvittaessa matkustaa kolmekin henkilöä. Takaosa oli yhtenäinen 1,15 m pitkä tasainenmutta poimutettu lattia. Tämä oli toteutettu lisä pellillä, joka oli asennettu normaalin lattian päälle. Vararengas oli siirretty lisäpellin alta (mahdoton päästä käsiksi) moottoritilaan, erilliseen telineeseen, joka voitiin nostaa konepellin tavoin pystyyn. Tätä mallia on kutsuttu myöscommercialeksi tai ENACiksi, muutostyön tehneen koritehtaan mukaan.
    Suomeen Mixtet tuotiin 1962 ja rekisteröitiin vasta 1963, yleensä pakettiautoksi. Kolmen vuoden käytön jälkeen ne oli mahdollista muuttaa henkilöautoiksi, ilman autoveron maksua. Tällöin vaadittiin paketti autoiltajoko takapenkin poistoa, jolloin takaovissa sai olla ikkunat, tai jos takapenkki oli paikillaan, niin takaovissa ikkunat piti peittää pellillä.

    Tässä pieni kertomus mixtestä ja niiden suomeen tulosta

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.