Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Moottori öljy

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 38)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126327

    Moro!

    Onko kukaan kokeillut tuommoista Mobil 1 Racing 4T 15W-50
    moottoripyöriin tarkoitettua öljyä sätkään? Pelittääkö ok?

    Noissa synteettisissä ei oikein meinaa löytyä tuota 15w tai 20w öljyjä. Varsinkaan Mobililla.

    Mikko

    #159266

    Tietoa lisää KO öljystä täältä…
    http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lubes/PDS/EUXXFIPVLMOMobil1Racing4T.asp
    Suorittelevat korkea viritteisiin moottoripyöriin.. 😯
    En suosittele 2cv:hen,, vähiten wanhoihin sellaisiin,,
    kun on erittäin pesevä ominaisuuksiltaan..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #159267

    Mikähän olis sitten sopivaa synteettistä? Nuo autoihin kun alkaa 0w ja 5w onko liian lirua, vai onko mineraali ainut vaihtoehto wanhuksiin? Jotkut sanoo että synteettinen pysyy mineraalia paremmin koneessa ja toiset sit väittää toisin päin, ota tästä ny selvää 🙄

    Mikko

    #159268

    Sanoisin, että synteettinen tulee helpommin ulos jos on tullakseen. Jos ajat vain kesällä, mineraaliöljy sopii wanhukseen paremmin.

    Alkuperäinen öljysuosotushan oli yksiasteinen 30W, mutta ymmärtäisin sen johtuvan tuon ajan luokituksista, sillä moniasteöljy oli vielä harvinaisuus. Kesällä alkupään lukema saisi olla 15…20W ja loppupää 40…50W.

    #159269

    0W-40 ja 5W-40 Mobil ja Total on pysynyt komiasti meidän kaikissa vanhoissa Citikoissa. Jos ei pysy on ko. laitteessa vikaa ja se pitää korjata.
    Myös Yacco Legendiä on myyty paljon ja ajettu itsekin. Auto-Artikkelista saa sitä.

    #159270
    LPN

    Kolmekymppinen mineraaliöljy on toiminut wanhuksen koneessa mainiosti, ei pyri ulos. Nykyisinhän näissäkin on lähes kaikissa peseviä aineita joukossa, joten kannattaa katsoa tarkkaan jos pesevyyttä pyrkii välttämään.

    Castrolin Classic on pesemätön, mutta melkolailla vaikea hankkia kotomaasta, Franzosesta saa kun tilaa. KaasutinExpertillä oli muistaaksani Millerin mineraaliöljyä, joka oli pesemätön ja selvästi Castrolia halvempi. Enpä vaan nopeasti nettisivuilta moista löytänyt.

    #159271

    Yaccon Legendistä ainakaan ei pahaa sanottavaa ole, eikös se ole
    näihin klassikoihin tarkoitettukin? Nätti peltikannu tulee vielä tallin koristeeksi .
    Vähän tyyriimpää kuin Mobilit sun muut, mutta vain paras on kyllin hyvää sätkään 🙂
    eikä sitä nyt niin kauheasti mene kesässä.
    Sitrosellakin näyttää myös nykyään olevan myynnissä.

    #159272

    Joo Artikkelista heillekin se Yacco tulee

    #159273

    Valvoline Max-Life

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #159274

    v. -86 ostin Freddyltä käytetyn kutosen koneen, joka oli päällisin puolin tosi surkeellisen näköinen. Ei ollut tietoa kilometreistä, mutta takuu oli, että jos ei toimi tuo takaisin. Pesin sen kaikesta siitä öljynsekaisesta töhnästä mitä oli pintaan kertynyt. Tarkistin, että kytkin oli vielä kelvollinen. Ja kone nokille. Hyvin toimi, mutta vei öljyä n. 0,5 litraa/1000km, joka ei siitä juuri muuttunut. Tuon öljynkulutuksen takia ostin aina halvinta mitä sattui olemaan tarjolla. Siitä huolimatta tuli sillä koneella ajettua 270 000km. Ei se se silloinkaan vielä rikki mennyt, mutta alkoi olla vähän tehoton ja äänekäs.
    Tuolla kilometrimäärällä kone kuluttikin öljyä jo n. 135 litraa + vielä öljynvaihdot 5000 km välein. Oliskohan se n. tuplasti kalliimpi öljy kuitenkaan tuonut tuplasti pidempää käyttöikää tuolle koneelle?
    Tämän kokemuksen jälkeen en ole niin tarkka öljyn laadusta ollut. Pääasia, että sitä on aina ollut riittävä määrä.

    #159275

    Itteäkin askarruttanut mitä olisi parasta käyttää.
    Uusimmassa mobilisiti lehdessä oli vähän tarinaa aiheesta.

    Ydinsanoma lähinnä se, että normaali käyttölämmöissä juoksevuudeltaan 30W öljyä lähinnä vastaa
    monisteiset 10W-40 / 20W-50.

    V8 lehdessä olikohan viime vuonna oli myös aiheesta tarinaa. Olivat sitä mieltä, ettei oli mitään syytä olla käyttämättä
    “liian hyvää” eli synteettistä vanhassakaan moottorissa.
    Synteettiset saivat kuulemma vuotamismaineensa 70-luvulla, kun öljyissä ei vielä ollut tiivisteitä helliviä lisäaineita.

    Kisaöljyjä eivät varauksetta suositelleet tavallisiin moottoreihin, ne kun on suunniteltu tulemaan
    toimeen öljyyn liukenevan polttoaineen kanssa.
    Dieselien öljyt taas ovat erittäin peseviä, ja tehty pärjäämään noen kanssa.

    Ite olen käyttänyt 10W-40 osasynteettistä, tänä kesänä on ollut 20W-50 mineraalia.
    Selkeästi huomaa nollakelissä, että jäykkää on 20W.
    N.100 000km veikkaisin moottorin omassa käytössä kulkeneen, edelleen toimii.
    Kilometrit alkaa kyllä jo tuntua. Ja romiksestahan se kone on peräisin.

    Tosin veikkaisin, että mikä tahasa nykyöljy, kaikkein halvinkin on parempaa kuin 50-luvun 30W öljy.

    #159276

    Shell X100 20w50 oli Tinskun “edesmenneen” moottorin öljyä, siihen asti kun sitä sai. Siitä eteenpäin sitten Valvolinen MaxLife, kumpaakin “meni kohtuudella”, muutama desi tonnille…

    Kunnes sitten jossakin vaiheessa mennyttä kesää jotain jännää koneessa tapahtui, ja kulutus lisääntyi reiluun litraan tuhannelle, pitää jossain vaiheessa tutkailla mitä tuolla sitten kävi. Kuitenkin kyseisellä pannulla tuli ajeltua 380 tuhatta, joista aika hitusen “rauhallisesti”, öljyt on yleensä pidetty kovinkin kuumina, kesällä 100-140 asteisina ja talvellakin tavoiteltu sataa…

    Valvolinellä sitten jatketaan tämän “uuden” koneen kanssa, samaa kippaan Xm:n turbodieseliin ja meinasin tällätä tuohon toiseenkin kutosella varustettuun harrastepeliin…

    #159277

    Viisaammat korjaa,jos olen ihan väärässä.Käsitykseni kuitenkin on että, jos siirtyy synteettiseen öljyyn,tiivisteet turpoaa,ja paluu mineraaliöljyihin takaa varman öljynkulutuksen.
    Vanhuksen koneissa ja uusilla stefoilla olen pyrkinyt käyttämään mineraaliöljyjä.On ne pirut kuitenkin öljyä hukanneet väljien venttiliohjureiden kautta.Ja savuttaneet kylmänä.
    Kutosessa olen käyttänyt Yakon moniasteöljyä.Vaihtelevalla menestyksellä.Paineet pysyy hyvinä,mutta brillit vuotaa.
    Syytä lienee huohotin testata.
    tv seppon

    #159278

    @SEPPON wrote:

    Vanhuksen koneissa ja uusilla stefoilla olen pyrkinyt käyttämään mineraaliöljyjä.On ne pirut kuitenkin öljyä hukanneet väljien venttiliohjureiden kautta.Ja savuttaneet kylmänä.
    tv seppon

    Sellaista ovat sanoneet, että Wanhuksen koneessa ei saisi käyttää peseviä öljyjä lainkaan. Johtunee siitä, että koneesta puuttuu öljynsuodatin. Perinteisillä pesemättömillä öljyillä sakka laskeutuisi öljypohjaan ja sitä kautta ulos öljyn vaihdossa.

    Sellaistakin neuvoa olen saanut, että wanhuksen koneesta öljyt pitäisi valuttaa kylmänä ulos. Silloin sakat olisivat ehtineet laskeutua öljypohjaaan mahdollisimman hyvin.

    Sitä en tiedä, saako sellaista pesemätöntä öljyä enää mistään edes mineraalina. Olen käyttänyt kompromissina semisynteettistä halpis öljyä nyttemmin. Toisaalta mun öljynvaihtovälikin on vain 200-500km / vuosi.

    #159279
    LPN

    @Aakku wrote:

    Sitä en tiedä, saako sellaista pesemätöntä öljyä enää mistään edes mineraalina. Olen käyttänyt kompromissina semisynteettistä halpis öljyä nyttemmin. Toisaalta mun öljynvaihtovälikin on vain 200-500km / vuosi.

    Kuten tuossa ylempänä epäselvästi totesin, niin Castrolin Classic mineraaliöljyt ovat pesemättömiä.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 38)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.