Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Moottori öljy

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 38)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #159280

    @LPN wrote:

    @Aakku wrote:

    Sitä en tiedä, saako sellaista pesemätöntä öljyä enää mistään edes mineraalina. Olen käyttänyt kompromissina semisynteettistä halpis öljyä nyttemmin. Toisaalta mun öljynvaihtovälikin on vain 200-500km / vuosi.

    Kuten tuossa ylempänä epäselvästi totesin, niin Castrolin Classic mineraaliöljyt ovat pesemättömiä.

    OK.
    Olisiko tuo linkin tuote kyseessä?
    http://castrol.funoil.fi/product_catalog.php?c=22″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    #159281

    Moro!

    Ostin tuota Castrollin xl 30 yksiaste öljyä, kun suosittelivat yksiasteista tuossa engelsmannien How to restore Citroen 2cv kirjassa.

    Sanovat että se olisi parempaa noihin jossa ei ole öljyn suodatinta. Tierä sitten, mutta kokeillaan ny.

    Mikko

    #159282

    http://castrol.funoil.fi/product_details.php?p=3″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #159283

    Autoalan oppikirja vuodelta 1967 kertoo seuraavaa:

    Moottoriöljyn vaihtaminen

    Kuten edellä jo mainittiin, suoritetaan öljy vaihtaminen autotehtaan suosittamin väliajoin.
    Ellei sitä tiedetä, noudatetaan öljy-yhtiön suosituksia.
    Vanhan öljyn poislaskeminen on edullisinta suorittaa heti ajon jälkeen, jolloin öljy on vielä lämmintä ja sen vuoksi helposti juoksevaa, evätkä epäpuhtaudet ole ehtineet painua öljykammion pohjalle, vaan tulevat öljyn mukana sieltä pois. Kun vanha öljy on avatusta pohja-aukosta valunut pois, pannaan tulppa jälleen paikoilleen ja kammio huuhdellaan huuhteluöljyllä. Ellei huuhteluöljyä ole, käytetään huuhteluun hyvin ohutta moottoriöljyä. Huuhteluöljyä kaadetaan öljykammioon 2/3 osaa moottorin normaalista öljymäärästä ja moottoria käytetään hiljalleen 1-2 minuutin ajan. Tämän jälkeen huuhteluöljy lasketaan pois puhtaaseen asitaan ja varastoidaan seuraavaa käyttöä varten, jolloin sen puhdas osa voidaan käyttää uudestaan(sakka jää astian pohjalle)

    Huuhtelun jälkeen kampikammio täytetään moottoriöljyllä mittatikun tai mittarin(oliko näitä 60-luvulla?)”täysi” (Full) rajaan saakka. On huomattava, että jotkut autotehtaat eivät suosittele huuhtelua lainkaan ja toiset taas määräävät suorittamaan sen moottoriöljyllä.
    Öljyn täyttöaukon kannessa oleva ilmanpuhdistin on ehdottomasti muistettava puhdistaa öljynvaihdon yhteydessä. Sama koskee öljynpuhdistinta, mikäli se on puhdistettavaa mallia.
    Öljyn vaihtopäivä ja mittarilukema on aina merkittävä muistiin.

    #159284

    Nostetaanpa taas vanhaa ketjua. Kevätaurinkoa katsellessa rupesin miettimään kevään öljynvaihtoa ja Bilteman katalogia selatessa huomasin tällaisen: Mineraaliöljypohjainen moottoriöljy 10W-30. Hinta 14,99 e / 4 litraa, 34,99 e / 10 litraa.

    1971 nelkun käyttöohjekirja sanoo: “Kaikki tunnetut voiteluainelaadut ovat sopivia. Moottori, SAE 10W/30 kautta vuoden”.

    Bilteman öljy on halpaa ja speksit ohjekirjan mukaiset, mutta mitä sanotte viisaammat?

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    #159285

    Jos mikä,niin öljyn laatu on parantunut 70 luvulta.60-70 luvulla auton moottorin kestoikä oli noin 100000km keskimäärin.Nykyöljyillä samat kulkimet kulkisivat vähintään tuplamäärän.
    Vanhoihin 2cv kulkimiin käyttäisin yksiasteöljyjä.Niistäkin sellaisia ,joissa peseviä ominaisuuksia ei paljon olisi.
    Se castrooli on minun suosikkeja,samoin yakon legenda.

    #159286

    Kyllähän näillä kulkimien öljyn täyttömäärillä taitaa olla kalleinta säästämistä tinkiä öljyn hinnassa.

    #159287

    Sillä vain ihmettelen, että onko nykyöljyjen ominaisuuksissa niin hirveästi eroja, jotka selittäisivät hurjat hintaerot.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    #159288

    Ottakaa nyt hyvät ihmiset huomioon että tuo sätkän kone on suunniteltu sen ajan öljyihin.
    Eli jos haluat että kone alkaa kolisemaan, laita vaikka jotkut 5W-50 täyssynteettiset.

    #159289

    Juu, mineraaliöljyn ja synteettisen ero oli se asia, mistä minuakin heti valistettiin, kun kulkimen viime syksynä menin ostamaan.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    #159290

    Synteettiset öljyt on hyvin peseviä,, toisin kun wanhat mineraali öljyt..
    Ainut minkä vaurion synteettiset voivat aiheuttaa vanhaan likaiseen koneeseen on että ne pesevät vanhat liat irti ja tukkivat öljy kanavat,,
    tämä saattaa johtaa kone vaurioon..
    Jos on puhdas kanavainen ja sisältä pesty kone ei synteettiset öljyt mitään huonoja ole..
    Synteettisiä voi käyttää ainakin kutosen koneessa jossa on öljyn suodatin,,
    jos harrastaa talvi ajelua on käynnistys hiukan kivuttomampi,, ellei ole lämmitys mahdollisuutta ajoon lähtiessä..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #159291

    Jos olette aukoneet ja puhdistaneet mineraali öljyllä ajettuja wanhoja koneita olette varmaan huomannut öljypohjaan kertyneen sakan ja vaalean ” saven ” joka tukkii öjjykanavat jos pääsee liukenemaan uuden synteettisen öljyn mukaan kiertoon.. Ja se todennäköisin tukkeuma tulee juuri kampiakselin kiertokangen alapään laakereille meneviin poikittais kanaviin keskipakovoiman aiheuttamana.. 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #159292

    Moro !!
    Ystäväni ja Henkan kaveri Andre antoi aikanaan hyvän neuvon öljynvaihtovälin määrittämiseksi:
    – 1 kerran vuodessa tai
    – kun öljyn väri alkaa tummua
    – vaihda aina öljynsuodatin

    Ideana on se, ettei kone käy koskaan likaisilla öljyillä. Tätä ohjetta olen noudattanut ja yllättävän paljon vaihtoväli kilometrit vaihtelee eri olosuhteista johtuen, ns. kylmät raskaat kelit ja kylmä syö konettä ja öljyn kestoa.
    Lasse

    #159293

    Äkkiä tummuvat öljyt, jos on sylintereissä ohivirtausta eli kulumaa renkaissa tms. Silloin lienee paikallaan lyhentää vaihtovälejä ellei sitten noella ole yllättäviä voitelevia ominaisuuksia.

    #159294

    @MikaVeee wrote:

    Ottakaa nyt hyvät ihmiset huomioon että tuo sätkän kone on suunniteltu sen ajan öljyihin. Eli jos haluat että kone alkaa kolisemaan, laita vaikka jotkut 5W-50 täyssynteettiset.

    Olen tuota yrittänyt, mutta huonolla menestyksellä. Käy edelleenkin kuin uutena vaikka synteettisellä onkin ajettu. Mutta eiköhän se ala kolista, kun saa vielä toiset 260 tkm mittariin.

    Vm 1985 rättärissäni on viimeisen neljännesvuosisadan ajan käytetty pelkästään täyssynteettistä öljyä. Ehkä jo sitä ennenkin, mutta Ranskassa leimatuissa kolmessa ensimmäisessä huoltokirjamerkinnässä ei öljyn laatua ole mainittu. Suomessa tehdyssä huolloissa 23 tkm ajettuna alkaen moottoriin on laitettu ensin Mobil 5W50 Rally Formulaa, ja ajokin siirryttyä haltuuni parikymmentä vuotta sitten 50 tkm ajettuna olen käyttänyt ensin Teboil Diamond 5W40 ja viimeiset 9 vuotta samaa Diamondia mutta ohuempaa 0W40-laatua. Öljyn olen vaihtanut 8-12 tkm välein aina syksyllä ennen talviseisontaa.

    Omien havaintojeni mukaan rättärin kone käy lähes aina liian kylmänä. Öljylämpömittarin mukaan lämpö ei kotimaisissa ajo-olosuhteissa nouse koskaan kuin 60-80 asteeseen, vaikka kesäisinkin on talvimaski edessä ja öljynlauhdutin peitossa. Kesäreissuilla ainoastaan alppiseuduilla on muutaman kerran pitänyt talvimaski poistaa lämmön noustua reilusti yli sadan asteen, kun on noustu kilometrikaupalla jyrkkää vuorenseinää 2-vaihteella.

    Luullakseni moottoriöljyjen valmistajat suunnittelevat tuotteensa käytettäväksi nestejäähdytteisissä moottoreissa, joissa termostaatti pitää moottorin lämpötilan tasaisen mukavana noin 90 asteessa. Moottoriöljyt on varmaan tarkoitettu toimimaan optimaalisesti siinä lämpötilassa. Termostaatittoman rättisitikan moottorin lämpötilan taas määräävät kuormitus ja ulkolämpötila.

    Koska rättäri on suunniteltu toimimaan myös trooppisissa olosuhteissa, on sen jäähdytin mitoitettu niin, ettei kone kuumene liikaa Saharassakaan. Tästä seuraa se, että moottori käy täkäläisillä leveysasteilla aina liian kylmänä. Sen vuoksi luulen, että normaaliauton talviöljyksi sopiva täyssynteettinen sopii vallan hyvin rättärin kesäöljyksi.

    Kun rättärini moottorilla on ajettu kohta kolme vuosikymmentä ja 260 tkm, eikä vieläkään kampi kolise eikä öljyä tarvitse lisätä kuin alle litra kymmenellä tuhannella, en näe mitään syytä tässä vaiheessa siirtyä synteettisestä yksiastemineraaliöljyyn, vaikka se kuinka ortodoksista olisikin.

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 38)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.