Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Moottori öljy

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 8 viestiä, 31 - 38 (kaikkiaan 38)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #159295

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Jos olette aukoneet ja puhdistaneet mineraali öljyllä ajettuja wanhoja koneita olette varmaan huomannut öljypohjaan kertyneen sakan ja vaalean ” saven ” joka tukkii öjjykanavat jos pääsee liukenemaan uuden synteettisen öljyn mukaan kiertoon.. Ja se todennäköisin tukkeuma tulee juuri kampiakselin kiertokangen alapään laakereille meneviin poikittais kanaviin keskipakovoiman aiheuttamana.. 😯


    Siis tällaista “harmaata massaa” tarkoittanet..? Kuvassa noin 140000km ajettu 2cv4 lohko…

    Niin, ja tuo 2cv-Ollin jutustelu, mielestäni aivan täyttä asiaa, etenkin lämpöjen osalta..!

    @MikaVeee wrote:

    Ottakaa nyt hyvät ihmiset huomioon että tuo sätkän kone on suunniteltu sen ajan öljyihin.
    Eli jos haluat että kone alkaa kolisemaan, laita vaikka jotkut 5W-50 täyssynteettiset.

    Ei se kone kolisemaan ala synteettisistä öljyistä johtuen, kyllä se kolinan lähde on ihan muualla jos öljylaatua vaihtaessa kone kolisemaan alkaa… Aikakautensa öljy, yksi/moniasteinen, on kuitenkin varsinkin kylmällä kelillä aika jäykkää tavaraa, taisipa olla jossain Wanhassa Nyytisessä hauska vertaus pakkaskäynnistykseen liittyen, ei ole vaseliinista öljykanavassa kulkijaksi, kansiin menevät kanavat on kuitenkin kovin ohuset ja siellä on vielä banjopulteilla varsin pienet reiät…

    Eikä se öljynpaineen säätömekanismi mikään hyvä ole, hyvilläkin öljyillä kylmänä on helppo saada yli 15bar öljynpaineet käynnistyksen jälkeen, varsinkin jos kovilla kierroksilla erehtyy käyttämään. Visa ei tätä tee, viisaamman paineensäätönsä ansiosta…

    #159296

    Paljon on tullut ajettua synteettisillä, eikä ole kammet hajoilleet. Joissain tapauksissa pientä öljyvuodon oiretta on ollut havaittavissa. Raid Laponiella uskaliaat laittoivat jopa 0W öljyt koneesiinsa ja kehuivat ominaisuuksia. Itseltäni jäi tekemättä.

    #159297

    En edes muista kauanko oon Dyanella ajanut 0w-40 Mobililla, ainakin toistakymmentä vuotta.. Edelleen pysyy öljyt lähes puhtaana 5-8000 km vaihtovälillä. Toki myös Power-Uppia on joukossa..

    #159298

    Näiden kommenttien ja kokemusten rohkaisemana olen päätynyt öljynvaihtopuuhissa seuraavaan ratkaisuun: Kunhan tiet sulaa ajelen France Moteuriin ja pyydän öljynvaihdon 😀

    PS. Eilen oli jäsenmaksun eräpäivä, eli tänään olen ensimmäistä päivää ihan virallisesti kiltalainen.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    #159299

    @Herra_Pii_Poo wrote:

    Näiden kommenttien ja kokemusten rohkaisemana olen päätynyt öljynvaihtopuuhissa seuraavaan ratkaisuun: Kunhan tiet sulaa ajelen France Moteuriin ja pyydän öljynvaihdon 😀

    PS. Eilen oli jäsenmaksun eräpäivä, eli tänään olen ensimmäistä päivää ihan virallisesti kiltalainen.

    Onnea ja tervetuloa-kippis!

    #159300

    Näistä synthetique-öljyistä vielä; itsellä on (ikuisuus)rojekti Dyane -68, jonka kone (425 cc/21 hp) avataan ja läpikäydään (sis. myös kanavien puhdistus ym) ennen keulalle nostoa, sitten joskus. Onko tälle, ilman öljynsuodatinta olevalle koneelle, parempi käyttää wanhoja 1-asteöljyjä vaiko kuitennii synteettisiä?

    #159301

    Kesäkäytössä moniaste-mineraaliöljy, esim 20W-50 lienee ihan ok. Omassa 18-kaakkisessani olen joskus käyttänyt synteettisiäkin.

    En usko , että kone vaatii mitenkään nimenomaan yksiasteöljyä. 50-60-luvulla ei vain vielä ollut moniasteöljyjä yleisemmin saatavilla ja suositukset tehtiin tarjontaan perustuen. 70-luvun suositukset 2CV:lle olivat jo moniasteisia eikä mootorissa oleellista muutosta ollut teknisesti tapahtunut.

    #159302

    Yacco Legende..hyvä on.

Esillä 8 viestiä, 31 - 38 (kaikkiaan 38)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.