Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Moottorin osia kiertoon

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126366

    Tässä nyt on jo jonkin aikaa pyörinyt tällainenkin ajatus mielenpäällä, joten kirjoitetaanpa tästä nyt jotain. Nimittäin hyllyyn kun jää väljäksi ajettuja sylintereitä (2cv6) ja huonoja nokkia ja sitten siihen kylkeen vielä nuo visan koneet, joiden kunto on arvoitus tai epämääräinen. Siitäpä olen mietiskellyt, että aika helpolla saisi pirteän pannun murehtimatta visan sytytykseen liittyviä rakenteluita, kun tekisi seuraavaa: Väljäksi ajetut visan männät (halk. 77mm), ei haittaa vaikka männänrenkaiden uratkin olisivat jo vähän venyneet. Niihin vaikkapa täältä uudet renkaat: http://www.hotcars.net/loadframe.asp?page=prod/prod1154.ASP” onclick=”window.open(this.href);return false; ja sitten sorvissa rengasurat sopiviksi. Tuollaisia väljiksi kulahtaneita mäntiä kun taas ei oikein visassa voi enempää pyörittää. Sitten väljät kutosen pytyt poraukseen ja hoonaukseen. Voila, siinäpä meillä on mäntäpyttysarja a la 652cc ilman kovakromipinnoitteisia murheita. Sitten huonoksi kulunut nokka-akseli asiansa osaavaan pajaan ja asteiksi vaikkapa tuollainen 280. Siinä olisi hyvä kompromissi vääntö- ja kierrosnokan välimaastoon. Ts. vääntöä löytyy enemmän kuin vakionokalla ja kierroksiakin enemmän kuin vakiokoneesta, mutta silti vielä normaaliajettavuudeltaan miellyttävä.

    Nämä sitten kutvoslohkoon kiinni tiukan kammen kera ja mielellään A06/664 koneen kevyt vauhtipyörä siihen jatkeeksi. Siihen sitten haluamansa sytytys kiinni ja/tai jopa ruisku. Ensimmäinen äänenvaimentaja pois ja symmetrinen y-käyrä tilalle, sekä parempi ilmanputsari. Visan kanssa pelanneena väitän, että tämä on helpoin tapa saada rajumpi kone vaihteiston jatkeeksi.(=lue yli 38 heppaa ilman ruiskua) Kestävyydestä mietiskelin, että mikäli ko. paketti kestää 150 000km (mikä on suhteellisen realistinen odotus) niin sillä silti ajaa 10 000km vuosikuljennalla 15 vuotta! (Vieläkö sätkällä ajetaan 15 vuoden kuluttua?)

    Vielä on mahdollista harrastaa, joten jos tämä aihe kiinnostaa vähääkään, niin suosittelen aloittamaan ko. osien haalinnan jo tänään. Huomioitavaa, että kaikki nämä osat pl. kampi ovat täten menossa uusiokäyttöön roskiksen sijasta. Haluan ehdottomasti kuulla, mikäli joku tällaisen toteuttaa, koska oma aikani ei toistaiseksi riitä…Ennen ranskanreissua meinaan tehdä tuohon Rottavaunuun yhtä jos toista muutosta talven aikana…

    Kommentteja?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #159534

    Kuulostaa juurikin sellaiselta toiminnalta, jota olen itsekin ajatellut. Ei vain juuri nyt ole noita kaikkia osasia, mutta osa on. Hiukka kireämpi nokka vain. Osia on sitten kutoseen jonkin verran, joten saas nähdä. Hyvä Akaile, 🙂

    #159535

    ?????? 😮 😮
    Miksi ei suoraan
    -652 kuntoon ja vaikka joku 280 nokka
    -Joku sytkä
    -Jopa joku ruisku (ehkä)
    -Eikä sitten mitään muuta :twisted:ei muuta ei muuta :mrgreen:

    #159536

    Kutosen pyttyjä on aikanaan porattu Visan männille, ne pitää (ymmärtääkseni/muistaakseni) sitten porata hieman väljiksi kun laajenevat lämmetessään enempi kuin mitä Sätkään vastaavat..? Kivoja kiinnileikkaantumisjuttuja muistelen kerrotun niissä, pitkällisellä, varovaisella, 2-T öljyn kanssa suoritetulla sisäänajolla oli joku onnistunut tuolta välttymään jos en ihan väärin muista…

    Visan männät on painavat, liki kaksi kertaa painavammat kuin Kutosen, vaikuttaa koneesta saatavaan tehoon varsinkin kovemmilla kierroksilla. Voihan mäntien helmoja aina lyhentää, ja muutenkin mäntiä keventää, mutta siinäkin on omat riskinsä…

    Tuosta yllämainitusta sitten tulee se että jos ei välityksiä yhtään pitennä, niin hyötyä saa lähinnä kiihtyvyyteen, eikä siihenkään paljoa. Pitemmät välitykset, sitten saa jo enempi kivaa aikaan, niin yllättävää kuin se on niin jopa kiihtyvyys on parempi pitemmillä pykälillä joka taas johtuu siitä kun aikaa ei tärväänny vaihtoihin ja kone on “pitempään” paremmalla vääntöalueella-kiihtyy paremmin… Myös ajomukavuus paranee kun moottorin aiheuttama sisämelu vähenee kierrosten ollessa alemmat…

    Ei sillä ruiskulla nyt mahdottomia tehoja aikaan saa, lähinnä mukavammin sijoittuneita hevosvoimia, ja parempaa alavääntöä tuosta saapi. Näin kolmen vuoden käytännön kokemuksilla vois mainita. Dynotulos olis tietysti kiva, se kertois enempi kuin pers -sellainen…

    Tässä nyt mitenkään ei ole tarkoitus torpata tuota ideaa, lähinnä vain niitä kaivattuja kommentteja heittelen…

    Ja kuten AK-5 tuossa totesi, niin miski ei Visaa kuntoon, kun siihenkin saa kohtuuhintaan uutta mäntä-pyttysarja, ja jos “kevyemmän” remontin tekee niin kyllä niitä pelkkiä renkaitakin olen kuullut olleen tarjolla..?

    #159537

    No tuota… Enpä ole tavannut vielä yhtäkään visan konetta, jolla olisi aukoton historia…ts. enemmän ja vähemmän aina arvotus mitä se on syönyt aiemmassa elämässä. Omassani kävi niin, että männät olivat jo ehtoopuolella ja sylintereissäkin mukava kynnys kuluneena. Uudet männät sain, mutta sylinterit eivät vielä ole ilmaantuneet. 9.5:1 männät ovat ilmeisesti kaikki ajeltu spassa loppuun ja omaan konetyyppiini nuo olisivat olleet loistava lisä. 9.0:1 mäntäpyttysarjaa saa uutena.

    Tässä nyt siis haettiin sitä, että voisin nuo kuluneeksi käyneet visan männät uusiokäyttää tällä tavalla ja säästää ne uudet männät siihen aitoon ja alkuperäiseen visakoneeseen, josko siihen joskus ne sylinteritkin löytyvät.

    Saisikos vähän tarkempaa tietoa paljonko kutosen sylinteriä pitää porata sovittaakseen visan 77mm männän siihen?

    Ja huomattava seikka on myös se, että mikäli ulkomaankeikalla tulee ongelmia kutoslohkoisen koneen kanssa, on siihen helpompi etsiä palikat, kuin 652cc lohkoiseen koneeseen 😉 Nm. toivotaan parasta, pelätään pahinta…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #159538

    😉 Nm. toivotaan parasta, pelätään pahinta…
    Ja jos pahinta,niin peruskone pois ja sieltä jostain kutosen pata tilalle…. Ja menoksi.
    Vanhasta koneesta paikalliset saa (hyvän) verkonpainon.

    #159539

    Tässä tätä pohdintaa vielä…

    Wolkkarin männänrenkaat maksaa joko 46€ tai 36,30€, neljän männän sarja. On halvempi kuin Visan kahteen pyttyyn, 60€. Tosin hintaa tuolle tulee jos ei ole itsellä sorvia käytössä, sillä Visan renkaat ovat 1,75-1,5-3mm kun noissa Wolkkarin osissa mitat ovat halvemmassa 2-2-4mm ja kalliimmassa 2,5-2,5-4mm. Lisäksi sitten pyttyjen poraus, muutaman kympin/reikä…

    Missä kohtaa sitten tulee mielekkääksi hankkia Visaan mäntä-putkisarja, jonka hinta näyttää olevan 260€..?

    Sitten tämä mainittu tilanne että mikäli jossain reissussa tulee vikaantumista, ja “muokattuun/rakenneltuun” olisi hankalampi saada osia. Alkaa olla nykypäivänä se tilanne ettei ihan normiKutoseenkaan ihan joka varaosakaupasta/romuttamosta enää osia siten löydä kuten joku vuosikymmen takaperin. Itseasiassa, jo vuonna -97 Hollannin reissulla tuli erittäin huonosti Sätkän osaa romuttamoilla vastaan, tuskin on tilanne paljoa enää tuosta parantunut..? Tai sitten pitää tietää/tuntea romuttamoiden sijainnit paremmin kuin me sillä reissulla tunnettiin…

    Ja mitä vielä tulee näihin “vähän rakennettuihin” koneisiin, otetaan nyt esimerkiksi vaikka ruisku/turbo. Jos sellainen moottori rikki menee, niin entäpä sitten. Kampi/mäntävika kyllä keskeyttää ajot aika totaalisesti, eikä siinä juuri mieltä lämmitä vaikka olisi ehjä osa vieressä. Ei paljon vakiomoottorillakaan, kyllä siinä tarvittee muutakin yleensä kuin just sen vikaantuneen palikan. Vaan tällaiset mainitut esimerkkitapaukset, siitäkin sitten selviää helpoiten mikäli löytää “ehjän ja toimivan” perusmoottorin ja siirtää siihen “virikoneesta” imu-pakosarjan, joka sitten sisältää nämä muutokset. Siis jos muutokset on väsätty yhtään tulevia ajatellen, ettei ongelmia jatkossa tulisi, mutta tiedän ainakin tässä maassa olevan ahdetun moottorin olevan sellaisen, sekä tuo oma ruiskuni on myös siten väsätty (kokeiltu, vaihdoin moottorin tuohon ruiskupakettiin, heittämällä)…

    Kyllä toki vanhaakin on hyvä elvyttää, ja soveltaminen/rakentaminen on kivaa, mutta myös kriittinen suhtautuminen on toisinaan paikallaan..? Jos on aikaa/viitseliäisyyttä, niin miksipä sitä ei väsäisi…

    Ja juu, olisi tuolla verstaalla muutama vähän ajettu kupupäinen 91,6mm mäntä, renkaineen, tappeineen, ihan jouten..?

    #159540

    Suuresti arvostan niitä jotka osaa ja jaksaa rakentaa muokaten ja yhdistellen eri mallien osia upealla lopputuloksella ja kohtuullisin kustannuksin. Mutta jos kone särkyy jossain reissun päällä on ihan kätevää että se on vakiokone tai eri mallien vakio-osista kasattu kone joihin saa kaikki osat tai vaikka kokonaisen koneen tilattua nettikaupasta toimitettuna ihan minne vaan. Nopeammin kuin löytää sen sorvin jolla voisi muokata osia toisen malliseksi. Maksaa toki rahaa mutta joskus reissusta on pakko päästä ajoissa takaisin kotiin ja töihin.

    #159541

    Aikoinaan tein koneen..siis porattu 652..en mitään kaksitahtiöljyjä sun muitakaan… ei leikannut kiinni ja hyvin toimi..oli jyrkkä nokka sun muut
    Hollannin reissulla 5,2 l satasella mun mielestä ei paha koska motarilla matkavauhti 130..sun muut kiihdyttelyt…että silleen.. männät muuten punnitsin
    kultasepän vaa-allla vai miten se kirjoitetaan..olihan sillä koneella ajettu myös Raid-Laponie sun muut reissut..raid jäi kesken jäämerellä kun runko katkes
    mutta Helsinkiin ajettiin…

    #159542

    Tottahan tuo on ettei varaosaliikkeet pullistele sätkän osia keski-euroopassakaan, joten tarkoitin lähinnä apua-helpistä löytyvien ihmisten tarjoamia apuja. Suurempi todennäköisyys on saada kutosen osia kuin visan osia tarpeeseen ja vieläpä edullisempaan hintaan. Ja sopivuudesta vielä sen verran, että josko nyt kuvitellaan vaikkapa kevyt kiinnileikkautuminen tai runsas öljyn ohivuoto männillä niin silloin pääsee aika helpolla remontilla, kun heittää vain vakiosylinterit ja männät samaan lohkoon…tämä siis mikäli kampi ja nokka ei vaurioidu. Sama juttu kansien kanssa. Jossitteluahan tämä kaikki on ja ei reissun päälle pidä lähteäkään, jos ei yhtään ole seikkailumieltä. Pääseehän sieltä vaikka lentokoneella kotiin tarvittaessa.

    Mutta noita porattuja visoja kun on tehty, niin onko kenelläkään niitä mittoja tallessa vai onko mennyt sovittelemalla pelkästään? Itse mietin eilen sellaistakin vaihtoehtoa, että lykkäisi visan männän uuniin vaikkapa 200 asteeseen ja mittaisi halkaisijan sen jälkeen..tästä saisi hieman osviittaa paljonko se mäntä turpoaa…?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #159543

    @Akaile wrote:

    Jossitteluahan tämä kaikki on ja ei reissun päälle pidä lähteäkään, jos ei yhtään ole seikkailumieltä. Pääseehän sieltä vaikka lentokoneella kotiin tarvittaessa.

    Näin juuri itsekin ajattelen. Apua-Help ja muutama kaveri esim Saksassa saa ihmeitä aikaan. Koettu esim 01 Itävallan aikaan mennen tullen ja paikan päällä 😆

    #159544

    @dago wrote:

    @Akaile wrote:

    Jossitteluahan tämä kaikki on ja ei reissun päälle pidä lähteäkään, jos ei yhtään ole seikkailumieltä. Pääseehän sieltä vaikka lentokoneella kotiin tarvittaessa.

    Näin juuri itsekin ajattelen. Apua-Help ja muutama kaveri esim Saksassa saa ihmeitä aikaan. Koettu esim 01 Itävallan aikaan mennen tullen ja paikan päällä 😆

    Juu, ja lentokoneella saapi vaikka varaosat kotoa paikanpäälle..!

    Apua-Help on kyllä mainio varuste/varaosa/työkalu mukana, mutta jotenkin on sellainen mielikuva että varsinkin maailmankokousreissuilla mahdolliset nimensä listoille tällänneet ovat reissaamassa samaan kohteeseen..? Sama koskee kyllä Suomen tapahtumiakin, muutama vuosi sitten Nelkku-Sätkällä kun Bluesiin mennessä vaihteisto päätti aloittaa rungon öljyämisen, niin ensteks kävi mielessä kysellä mahdollisia apuja vaihteiston/öljyjen/turvajoukkojen muodossa, mutta niinpä ne vain kaikki ketä matkanvarrelta kiinni sai olivat joko matkalla tai jo perillä Kajjjaanissa…

    Ajoinpa sitten vähän rauhallisemmin loppureissun, ei mennyt enää öljyä kuin muutama desi sataselle, siis laatikkoöljyä. Täysillä ajaessa sitä menikin reipas litra samalle matkalle…

    Mutta silti, kannustan kyllä rakentamaan näitä, ei kaikkien tarvii olla samanlaisia kuin mitä on tehtaalta ulos rullannu..!

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.