Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Moottorin tunnistus

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #254469

    Tuoreena (vaimon) rättäristinä ihmetyttää koneen koko, kun ostin sen jotain 600 mitälie kuutioisena, mutta just tulleessa rekotteessa seisoo 430 ! Oisko mylly vaihdettu, en osaa perstuntumalla sanoa, kun se kulkupuoli hieman eroaa oman harrastejenkin 6,6 litraisen kasin tuottamasta.

    #254474

    Ai niin, kyseessä siis -73 Dyane.

    #254476

    Nelisatasessa ei tainut olla öljynsuodatinta.

    #254481

    Helpoin tunnistaa jos on 2-kurkkuinen kaasari niin silloin 600cc. Mutta yks kurkkuista kaasaria oli mollemmissa kone malleissa. Öljynsuodatin apparinpuolella sylinterin takana on merkki isolohkosta;-)

    #254483

    Kiitokset vinkeistä!
    Öljysuodatin löytyi, eli kaiketi on tuo isompi.
    Heti alkoi kiinnostaa myös koneen tilavuuden kasvatus paremman alaväännön toivossa, nykyisin saa plla tarkkana pk-seudun liikenteen sekaan “syöksymisessä”. Tosin auton viehätyshän on osin tuossa suorituskyvyttömyydessä ja vähintäinkin ilmavassa rakenteessa, eli virittely siltä osin tuntuisi enemmänkin turhalta. Varsinkin kun pihassa on toisenlaiseen itsensä pelotteluun sopivia vehkeitä.
    Vaan kaikenlainen rakenteluhan on aina mielenkiintoista ja tuo on ainakin yksinkertaisimpia laitoksia alkaa nikertää, eli kysymyksiä varmaan tulee vielä liukuhihnalta, vaikaa olen tuota tekniikka osiota jo viitisenkymmentä sivua läpikäynytkin.

    #254535

    Tuolta löytyy laadukkaita 720cc sarjoja. http://www.vgs2cv.be/en/home/index.htm#!/Engine-Kits/c/28788674/offset=0&sort=normal

    Perus 652cc sarjaa löytyy sitten noin reilun 300€ hintaan suomestakin uutena.

    Citroen 2cv4 602cc 1971 / Citroen c4 Grand spacetourer 2021 / Peugeot 108 e-vti 68 2016

    #254540

    Hui hitto, 800 kuutiota isoimmasta sarjasta!
    Toi piristin tuntuu vuotavan öljyä sen verran, että otan varmaan koneen pöydälle talvella ja silloin pitää päättää, mitä sille teen.
    Toistaiseksi kiidetään vienossa öljyn tuoksussa 20-W50 mineraalia silloin tällöin vähän lisäillen

    #254578

    Tarkista ensin kampikammion alipaine ts onko huohotinventtiili kunnossa.

    #254580

    Hyvä pointti, kiitos!

    #254587

    ..huohotin on kunnossa, mittasin kuukausi sitten, öljyä tihkuu kuskinpuoleisesta prillitiivisteestä..

    #254589

    Selvä, kiitoksia.
    Mutta en ymmärrä tuon toimintaa.
    Kuvittelin että kun käännän sen irrotettavan osa selälleen korkkinsa varaan ja kaadan bensaa siihen, niin avoimesta suotimesta tulis bensa ulos sen letkun kautta, joka tulee ilmanputsariin, vaan ei tule.
    Miten se toimii?
    Ja missä, mikä on prillitiiviste, olen nähnyt kuvia ja ihmetellyt minne tulee? Saanen pian oman manuskan, josta nämäkin asiat selviäisivät, mutta udellaan nyt täältä, kun olen aloittanut ja apuja tuntuu löytyvän.

    #254592

    Burtonin poikkileikkauskuvasta päätellen ylösalaisin käännetyn huohottimeen yläosaan jää ilmalukko, mikä estää bensan nousemisen väliseinän yli: https://www.burton2cvparts.com/oil-filler-neck-2cv6-repair-kit-complete-p-6714.html

    Sylinterin alapuolella on putket, minkä läpi työntötangot tulevat. Prillitiivisteet ovat näiden putkien kampikammionpuoleisessa päässä.

    #254595

    Kiitos, hyvä kuva oli.
    Vaan en edelleenkään ymmärrä, miksi yksinkertaiseen autoon on tehty noinkin monimutkainen huohotin…
    Varmaan tulee vastaan vielä muitakin “ranskalaisuuksia”.

    #254598

    Koska bokseri. Männät menevät alas, syntyy kampikammioon ylipaine. Männät menevät ylös, syntyy alipaine. Vastaavasti GS:n bokseri nelosessa, jossa on luonnollisesti tuplamäärä lähes kaikkea niin tilanne tasoittuu heti, koska kaksi mäntää on ylhäällä ja kaksi alhaalla…ja jos tarkkoja ollaan niin bokserissa männät eivät mene ylös ja alas, vaan sisään ja ulos.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #254600

    Tiiraappas tätä hetki: https://youtu.be/HLhb8JyU-xA
    Video on muuten hyvä, mutta kone pyörii väärään suuntaan.

    Näköjään viime vuonna on julkaistu entistä parempaa insinööripornoa:

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.