- Tämä aihe sisältää 19 vastaukset, 6 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 15.8.2018 at 18:38 toimesta.
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Moottorin tunnistus
No olipas hiton hieno raina!
Kaitpa tää kaxpyttyinen ilmajäähdytteinen boxeri vielä tulee minullekin tutuksi, ettei tarvii tyhmiä kysellä.
Kiitoksia kaikille vaivannäöstä opettaa noviisia rättärin saloihin.
Varovasti tänään jo tutustuin alustan ihmeellisen näköiseen maailmaan.
Jousipöntöt ja vaakaiskarit…
2CV:ssä on varsin edistyksellinen alusta! 50-luvulla oli perussettiä takaveto, jäykät akselit lehtijousilla ja ohjaussimpukka. Sätkään ranskalainen autoinsinööri laittoi etuvedon, joka pyörään erillisjousituksen kierrejousilla ja hammastanko-ohjauksen.
70-luvulla sitten huononnettiin jousitusta vaihtamalla kitkaiskarit + massavaimeentimet öljyiskareihin. Ainakin tuossa meikäläisen vehkeessä uudet Burtonin iskarit ja terävät kuopat jysähtävät pahasti. Tuossa helteiden aikaan tuntui kulkevan pehmeämmin eli varmaankin iskarien öljy notkistui.
Eikä pidä unohtaa myöskään sitä seikkaa, että 40-luvulla alettiin tekemään itsekantavilla koreilla autoja ja taas tänä päivänä autotehtaat pyrkivät yhteisiin pohjalevyratkaisuihin, joissa samalle pohjalevylle tehdään useampaa eri mallia tai merkkiä. 2cv-varianssit, eli kaikki A-mallit pystyy periaatteessa heittämään samalle rungolle korista riippumatta. Taka-aisojen pituus vaihtelee ja muutamat muut nyanssit, mutta kokonaisuudessaan miljoonia kulkimia tämän saman rakenteen päällä:
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]
Kyllähän tuolla tuoreemmallakin alustalla melko pehmeän kyydin saa, hidastetöyssyt vaan vähän keinauttaa, terävät epätasaisuudet kyllä täräyttää, tosin kun laitoin oikeat matalat rengaspaineen 2 kilon sijaan, niin pehmeni sekin täräyttely.
Tuon Burtonin kaaviokuvan perusteella osasin purkaa tuon huohottimen, ehjähän se oli, kaikki kumiosatkin pehmeitä. Pesin kuitenkin palaset huolellisesti ennen kasausta.
Hyvin on täältä apuja saanut omaa manuaalia odotellessa.
Copyright © 2023 | Suomen 2CV-Kilta ry | Tietosuojaseloste