Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Moottorin tunnistusapua
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
18.9.2010, 16:14 #126297
Osaakos joku asiantuntija kertoa, minkä sätkämallin kone on kyseessä. En itse tunne aihetta muuta kuin sen verran, ettei ole ihan tavallisen näköinen. Ami tai paku ehkä?
Pari kännykkäkameran kuvaa:
http://dl.dropbox.com/u/11377356/DSC00017.jpg
http://dl.dropbox.com/u/11377356/DSC00018.jpg
Kiitos jo etukäteen!
18.9.2010, 16:38 #159097Näyttäis olevan joko Ami6 tai AK350. Minkä kokoinen kaasutin? 34pics?
Tyyppikilpikin on joutunut hukkaan?-Olli
18.9.2010, 17:41 #159098Jep, 60-luvun alkupuolen 3CV-kone, 602 cc. Kaasari voi hyvinkin olla se Suurin eli Solex 40. Lootassa oli todella pitkät välitykset ja isot 220 mm rummut.
18.9.2010, 18:33 #159099Tämä tuli nopeasti, kiitoksia. Ilmeisesti laturi tulee tuohon imusarjaan kiinni…Kaasuttimen kokoa en nyt enää näe enkä huomannut katsoa.
Olikos Amissa tai Pakussa mitään eroa koneessa, siis mistä detaljista voisi selvitä kummasta on? Ei sillä nyt niin väliä ole, mutta kiinnostuksen vuoksi…18.9.2010, 19:04 #159100Pakussa on ollut ropellin verkko ja Amissa ei. Täytyy tsekata huomenna onko Amissa reiät kuitenkin. Mitäs meinasit padalla tehdä?
-Olli
18.9.2010, 21:07 #159101Luultavasti kone on amista, koska ak-koneita ei suomessa ihan joka puun takana kasva. Tyyppikilpi näytti olevan paikoillaan. jos siinä on merkintä pelkkä AM, on se vanhempi amin kone, muistaakseni 23 hp, jos AM-M (tai AM-C joka oli keskipakokytkinmalleissa), uudempi 25 hp. Joku valistuneempi kertonee mikä merkintä oli AK-koneissa. Huohottimesta päätellen tuo voisi olla se vanhempi versio. Laatikko on kuten todettu pitkäväliiteinen, ja yhdistelmä toimii mainiosti ihan perussätkässä. Hiljaisempi kun kutonen, taloudellisempi, eikä oikeastaan menossakaan paljoa häviä. Tasavirtalaturi, sellainen pitkä malli kuuluu tuohon. Joko 6 tai 12 volttinen. Itse olen sovittanut vaihtovirtalaturin, pienellä askartelulla onnistuu. Tuo paketti kannattaa ehdottomasti kunnostaa. Jarrurummut on paitsi suuremalla halkaisijalla, myös puoli senttiä leveämmät, todella tehokkaat.
Ai niin, laitettiinhan noita belgiassa sätkiin jo 60-luvun alussa… Ruotsiin vietiin ilmeisesti 60-luvun alussa paljon tuolla koneella.19.9.2010, 07:14 #159102Muistelisin, että sekä Ami 6:tta että AK350:tä tuotiin kumpaakin noin 100 kpl Suomeen. Aivan ensimmäisissä Dyaneissakin oli tuontapainen 602cc-kone. Vuonna 1968 kutosen kone muuttui “nykyaikaiseksi”. Tosin öljynsuodatin tuli vasta 1970.
19.9.2010, 09:02 #159103Miki, katsoppa uudestaan, eikös tuo tyyppikilven paikka juuri ammota tyhjyyttään. Pelkkä sen “alustyyppikilven” yläosa on paikoillaan (onko siinä edes alaosaa).
Mulla on kanssa sama fiilis että AK350siä ja Ami6sia on tullut suunnilleen sama määrä.
Jos tuo on vanha Suomi kone niin se suurella todennäköisyydellä on noista jompi kumpi.-Olli
19.9.2010, 09:16 #159104Onko moottorissa valmistenumerokilpi tallella? Korpivaaran antamassa Amini maahantuontitodistuksessa on mainittu myös moottorinumero. Onkohan nämä listat myös jossakin muualla kuin maahantuojan arkistossa?
19.9.2010, 13:58 #159105@Isoo-Jukka wrote:
Muistelisin, että sekä Ami 6:tta että AK350:tä tuotiin kumpaakin noin 100 kpl Suomeen. Aivan ensimmäisissä Dyaneissakin oli tuontapainen 602cc-kone. Vuonna 1968 kutosen kone muuttui “nykyaikaiseksi”. Tosin öljynsuodatin tuli vasta 1970.
AK350:stä tuotiin vain 60 kpl… tietty sitten jälkituonnit erikseen…
19.9.2010, 16:17 #159106Vähän erinäköinen tuo laatta näköjään on. Ameja tehtiin myös espanjassa Vigon thtaalla, niistä ja niiden moottorimerkinnöistä miinulla ei ole tietoa. Toisessa koneessa on samanlainen laatta, mutta merkinnällä AM C
19.9.2010, 16:32 #159107Onpas tullut vastauksia vuorokaudessa! Ja mielenkiintoisia asioita tullut esille. Tässä ei ollut tuulipelissä reikiä, eli ehkä sitten Amista.
Näin ensi kertaa tällaisen koneen irrallaan ja se pysäytti, kuten isoilla asioilla on tapana 😉 On vaikuttava paketti tavallisen sätkän koneeseen verrattuna. Melkein GS:n konekin kalpenee rinnalla. Jarrurummut, ropelli ja vauhtipyörä oli tosi mahtavan kokoiset. Lämmönvaihtimia luulin ekaks omatekoisiksi. Piti oikein luoda tunnarit tänne, että saa rauhan asiasta.
Ja vielä, kone ei ole minun vaan se lötkötti Sitrosella, olin hakemassa Geesuuni raidetangon päätä. Kyseinen paketti oli sinne juuri jostain (Suomesta) saapunut, historiasta ei ole tietoa. Se on varmaan ihan ostettavissa, jos joku kokee tuollaista tarvitsevansa.
Voisiko olla, että moottorin tunnistekilpi olisi ammoin poistettu katsastusmiehen harhauttamiseksi, jos kone on ollut tavallisessa sätkässä…
Kiitokset vielä kaikille vastanneille.19.9.2010, 19:27 #159108Tarkistin oman Amini (vuosimalli 1961/1962) moottorinumeron. Amiini on jossakin vaiheessa vaihdettu moottori, mutta sekä alkuperäisen että nykyisen koneen numero on tiedossa. Nämä sarjanumerot ovat 8-numeroisia.
Minulla moottorin kilvessä lukee “AM”, toisin kuin tuossa mikin kuvassa, jossa on “AM.M”.
20.9.2010, 18:08 #159109AM kone tuo varmaankin on, AMM koneessa on jo sellainen musta “moderni” huohotin, joka tosin erilainen kuin sätkässä. Mun mielestä kaikki ns. Suomi-amit taitavat ovat tuolla 22 heppaisella koneella.
Tässä jotain amin m4 koneista.
1961 – 63 AM koneessa 22 heppaa ja kaasari on 30 PICS (ja ihan ekoissa 30 PBI), imu-pakosarjan putket ohuemmat, ilmanputsari sellainen suippomainen
1963 – 67 AMM koneessa taas 25,5 heppaa ja kaasarina 40 PICS tai 40 PICS 2, ilmanputsari sellainen suorakulmio, jossa pyöristetyt kulmat
1966 -> 12 Volttia
1967 – 68 AMM 27,5 heppaa, 40 PICS 2 ja 40 PICS 3, kaasarin päällä imuäänenvaimennin ja ilmanputsari etulokarissa.
(Tähän vielä semmoinen lisäys, että 1968 puolella tehty 28 heppaista, jossa jotain pieniä muutoksia tuohon 27,5 heppaiseen verrattuna.. ehkä juuri tuo PICS3 mallin kaasari ja ehkä jotain muutakin pientä.)1968/69 -> uusi M28 kone ilman öljysuodatinta.
t. Juuso
21.9.2010, 08:11 #159110Näillä tuntomerkeillä kyseinen moottori on sitten Ami6 -61 tai -62, koska on vanhalla huohottimella ja kaasari siinä on 30mm! Wau, 50 vuotias kone!
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.