Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Mopo fly by wire

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124985

    Laitanpa tämän tännekin…

    Tervehdys pellepelottomat!

    “Nyt heitän haasteen…

    Pitäisi rakentaa pojan mopoon nopeudenrajoitin. Ei siis mitään tehokuristuksia, kierroksen rajoittimia, vaan aito nopeusrajoitin.

    Sen verran olen asiaa pähkäillyt, että nopeuspulssi otettaneen magneettianturilla ja kaasuttimeen pitäisi ohjauksen vaikuttaa, ei sytytykseen.

    Idea on fly by wire, eli sähköinen kaasunohjaus.

    Ajatukseni on kääntää vaijeri kaasukahvalta askelmoottoriin, vai mikä se on, ja vastaavasti laittaa uusi vaijeri kaasukahvalta asentotunnistimeen (jos ei löydy edullisesti valmista sähköistä kahvaa). Asentotunnistimelta saadaan ohjaus, jolla kaasuttelu tapahtuu, mutta kaasuttelua rajoitetaan, mikäli nopeusanturilta tulee tieto liian kovasta vauhdista.

    Tällä hetkellä ei ole hankittuna ensimmäistäkään komponenttia systeemin rakentamiseksi, eli kaikkea sopivivaa saa ehdottaa. Ja kytkentöjä tuon ohjausälyksi saa myös visioida.

    Että tallainen leppoisa haaste perjantaipäivän ratoksi…”

    #150658
    eki

    Saattaapi olla että homman jälkeen pitää todeta entisen räätälin tapaan: ei tullut nopeudenrajoitinta mutta tulipa tehokas ajonestolaite!

    #150659

    @eki wrote:

    Saattaapi olla että homman jälkeen pitää todeta entisen räätälin tapaan: ei tullut nopeudenrajoitinta mutta tulipa tehokas ajonestolaite!

    Lakkasi kiinanihme käynnistymästä, kun kumitötterö kaasarin ja ilmanputsarin välistä hapertui tohjoksi. Uusi tötterö on tulossa takuutoimituksena. Kuin myös vaihdepoljinhärdelli.

    Tein mopoon piristyksen maahantuojan ohjeen mukaan, eli porasin kurkkua millin isommaksi. En vielä päässyt kokeilemaan, kun tuli tuo kumitötteröongelma. Jos menee liian ripeästi, niin vaihdan pienemmän eturattaan.

    Nopeudenrajoitin on vielä pohdinnassa.

    #150660

    Niin eikös muinaisessa “mankissa” ollut kierrokset rajoitettu sähköisesti sytystä katkomalla.
    Vaihdevivustoon kytkin, joka kytkee rajoittimen toimintaan vain suurimmalla vaihtella ?
    Silloin olisi “kaikki pelissä” rajanopeuteen asti.
    Tietysti se voi sitten kulkea toiseksi suurimmalla vaihtella kovempaa, riippuu välityksistä ja paljonko rajoitetaan.

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.