Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Museorekisteröinti

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123194

    Törmäsin tuossa eilen nettiautossa -70 yksilöön
    ja mieleeni juolahti muutamia kysymyksiä. Tähän mennessä olen ollut siinä uskossa, että museorekisteröity on alkuperäinen tai alkuperäistä vastaava. (En todellakaan halua arvostella ko. yksilöä koska se ON hieno, käytän sitä vain esimerkkitapauksena) Silmiini pisti tuossakin yksilössä muutama seikka, koska kyseessä on siis vm. -70. Puskurit (takapuskurin malli, sekä puuttuvat vaaleat muovilistat), ensirekist. alkuvuosi -70 –> neliskulmaiset vilkut, toisen mallinen peilin varsi, sulakerasiat, laturi jne. Eli mitkä on nykyisin ne todelliset katsastusingenjöörien vaatimukset, että 2cv:n saa museorekisteröityä?

    Edit: Yritin tuossa linkittää paremmin mutta eihän siitä mitään tullut 😀 Hukkasin osoitteenkin 😀 Menkää nettiautoon ja ettikää… välillä sitä yllättää itsensäkin kuinka käsi voi olla 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #138880

    70-luvulla ei taidettu valmistaa edes mustia Rättäreitä…

    Rättäri - Citroen 2CV
    https://www.facebook.com/groups/168107986665515/

    #138881

    Vilkut mielestäni ok, itselläni oli joskus -70 mallinen pyöreillä vilkuilla.

    Mutta: väri on päin h##vettiä, (muistaakseni 1970 mallia oli vaalean sinisenä, viininpunaisena ja hyvin vaalean beigenä), helmoista puuttuu alumiinilistat, -75 + takapuskuri, etupuskuristakin puuttuu musta/vaaleanharmaa muovilista, konehuoneessa johtosarja “kuorittu” jne. Missä lie tarkastettu, mutta tarkastaja ei ainakaan ole ymmärtänyt 2CV:sä yhtään mitään.

    Sinänsä siistin näköinen yksilä, mutta ei vastaa vm 1970!

    #138882

    juu noi vilkut vaihtui siinä jossain -70 aikana mutta alkupää oli neliskulmaisilla. Myös takapuskuriin kuuluu muovilista, ja tietenkin “matala” takapuskuri. NIIN ja listathan oli pyöreän malliset -70, saattoipa olla jopa mustat…?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #138883

    Muistaakseni värin ei tarvitse museoautossa olla alkuperäinen, mutta kuitenkin aikakautenaan “mahdollinen”. Muistanko oikein?

    #138884

    Väri saa olla mikä tahansa, mutta sen pitää olla “yhteneväinen” koko laitteessa… Eli tämä tarkoittaa sitä että esim rintapelti ei saisi olla erivärinen korin kanssa yms…

    Nimim. Olin seuraamassa tuon yksilön museotarkastusta…

    Sulakerasiat ovat väärät, omaa aikaansaamattomuuttani on etteivät ne ole “päivitetty” alkuperäisiksi… 😳

    Muuten en ota kantaa näihin virheellisyyksiin, mutta kovin moni virheellinen juttu on näistäkin sellaisia mitkä ovat käytännössä “oman porukkamme” tiedossa. Ei niitä museotarkastaja tietää voi, ellei ole mallin tosiharrastaja.

    Ja tiedän, tästä saattaa tulla taas sellainen “jännä” viestiketju…

    #138885

    Ja onhan tämä täälläkin tarjolla ollut…

    #138886

    Minulle tuo musta vehje on aivan riittävän alkuperäinen pienine puutteineenkin. Leveä takapuskuri on ehkä suurin moka ja ko. vuosimallin ulkonäköön olennaisesti vaikuttava tekijä. Niitä kapeita saa uutenakin vielä.

    Mukava vain, jos museokatsastajilla on mahdollisuus edes pieneen joustoon, jonka kautta on mahdollista saada hyvin pidettyjä harrasteautoja kevyemmän verotuksen piiriin.

    Pohojanmaalla on tiämmä yksi nelkku museokatsastettu kutosen koneella ja sekin käsittääkseni on ihan OK sääntöjen suhteen. Myös jarruja on lupa parannella eli levyjarrutkin voivat tulla kysymykseen.

    Museokatsastuksen painopiste on selkeästi auton ulkoisen olemuksen siisteydessä ja alkuperäisyydessä, joten esim suorat pohjapellit ym. ovat lähinna omatunnonasioita.

    Näin puhuu mies, joka ei ole museokatsastanut ensimmäistäkään 2CV:tä
    😉

    #138887

    Ja tässä yksilössä oli paljonkin enemmän näitä “virheitä”, niitä on hiljalleen korjailtu oikeaan suuntaan. Puskurikin on taakse jo olemassa, väriä vailla jne. Kattavasta kunnostuksesta huolimatta tässä on muistettu “jättää” taakse jarruletkut, sekä jarruputket sillä hetken aikaa tuotannossa olleella paksummalla putkella ja M9 jarruliittimillä… Tuollaisissa kohdissa olisi ollut kovin helppo myös oikaista, kuten moottori -kysymyksessäkin joka tässä yksilössä on alkuperäinen nelekku..!

    Paljonhan sain kuulla tämän “virheistä” käydessäni tällä Poho-jammaassa kesällä -04 sekä Jyväskylän Möötissä… 🙄

    #138888

    Kuinkahan tarkastaja olisi suhtatunut jos olisin entisöinyt Caramellin vuoden -75 asuun :mrgreen: ?
    En aio museoida, mutta jätän kyllä sille option, ts. sähköistys tulee hyvin alkuperäisenkaltaiseksi, ja värin valitsen aikakauteen sopivaksi (tosin AC808 beige Kalahari tuli vasta -69 mehariin). Isolohko-kone on suoraan kultaiselta kuuskytluvulta, joten sekin varmaan menisi läpi.

    #138889

    Niin eli siis vastaus alkuperäiseen kysymykseeni on, että mene ja kokeile? Eli ei ole mitään varsinaista kirjallista listaa mitä pitäisi löytyä mistäkin mallista? minäkunluulinettämuseoidessaneolisitarkkojamuttaei 🙄

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #138890

    Paljon vastuutahan on jätetty museokatsastettavan ajoneuvon omistajalle. Käsittääkseni esitteillä ym. dokumenteillä esitellään museokatsastajalle kulkimen alkuperäinen asu, johon on pyritty.

    Katsastajalta ei voi vaatia tietoa kaikkien autojen kaikkien vuosimallien eroista.

    Varmasti muunkinmerkkisissä autoissa on samanlaisia “virheitä”, ne eivät vain meidän kouliintumattomiin silmiin osu.

    #138891

    Näin isojen poikien messuilla E-tyyppi jaguaarin jossa oli hyvin näkösällä elektroninen sytkäsysteemi, suihkuletkumallista bensaletkua, sekä kaikkein mauttomimpana yksityiskohtana ne komeat mehumaijan kokoiset SU-kaasarit oli korvattu vaakaimuwebereillä. Yäk.
    Ja tämä oli siis museokatsastettu yksilö. Triangle Motorsin heppu totesi että näin tämä menee, parempi museorekisterissä ja kesäajossa kun museossa käyttämättömänä.

    #138892

    Vaan missä viipyy ajoneuvojen konservointi -luokitus???

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #138893

    Rättärin osalla tuo aikaisensa mukainen ulkoasu on varsin häilyvä koska
    vuodesta 70 vuoteen 90 erot eivät olleet suurensuuria. Pienet yksityis
    kohdat saattavat häiritä asioista tietevää henkilöä. Pienillä asioilla
    saadaan 70luvun visuaalinen ilme häiriintymään. Esimerkiksi pieni mutta
    nuorentava yksityis kohta on mustat etuvilkkujen muovi ständit.
    Tässä yhteydessä myös tuo väri ahdistaa asiasta tietäviä koska sätkän
    musta väri vie ajatuksen todella helposti pois 70luvulta. Näissä asioissa
    pitäisi kyllä yrittää olla tarkkana, liikaa ns. mitä sattuu/sinnepäin museo
    autoja on nähty. Visuaaliset asiat on mielestäni museoajoneuvoissa
    huomattavasti tärkeämpiä kuin tekniset ratkaisut. Tekniikkaa ei tutki kuin
    omistaja +jotkut alan harrastajat, ulkonäköä loput jotka auton näkevät
    tienpäällä.

    Jos 70luvun nelkkuun vaihtaisi:

    -puskurit uusin muoviteipein
    -nuo vilkkujen alustat
    -ovenkahvat
    -maskin +poistaisi viikset konepellistä

    Olisimme vahvasti jo 80luvun lopun “tunnelmissa”

    Linkki tuohon keskustelun aloittajaan tässä.
    Hienohan tuo pieniä museoajoneuvollisia virheitään lukuun ottamatta on.

    Niin ja vielä kommentti tuosta rättärin vakuutus maksu jne asiasta.
    Mielestäni rättäri on huomattavasti parempi normaalissa rekisterissä kuin
    museossa. Rärrärin vakuutus maksu… 300e/vuosi? jos on boonuksia,
    esim. 50, niin maksu vuodelta on 150euroa eli noin 14euroa kuukausi.
    Kuukauden vakuutus maksu on siis halvempi kuin museo vakuutus joka
    on kuukauden kestoinen.. Tuo käyttömaksuttomuus on tietysti plussaa.
    Rättärit vain ovat monesti huomattavasti käyttökelpoisempia kuin
    vastaavanikäiset muut autot ja kesän ajoja voi helposti kertyä enemmän
    kuin 30 päivää.. Tuo vakuutus helpotus on paljon huomattavampi vaikka
    motskareissa joissa vuoden vakuutus maksu (vanhaan aikaan) saattoi
    olla pitkälle yli 1000 euroa/vuosi.

    -Olli

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.