Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka mysteeri?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121594

    Ongelma on tämmöinen. Kun alan starttaamaan. Kone ei yritä sahaamisesta huolimatta käynnistyä. Sahaamisen jälkeen kun löysään starttinappia, niin kone hörähtää hieman. Vasta tämän hörähtämisen jälkeen, kun alan uudelleen käynnistää, lähtee kone käyntiin.
    Eräs tuttavani totesi, että akusta silloin tulee jännitepiikki tulpille kun lopetan sahaamisen.

    Olisikohan akku menossa uusiksi? Akku jotain 4-5 vuotta vanha. Vai jossain muualla?
    Sytkänä 1-2-3.

    #130747

    Vika ei ole ainakaan akussa, jos starttimottoori pyörii, niin puolallekin riittää varmasti virtaa käynnistämiseen.
    Varsinkin kun 123 antaa selkeästi paremman kipinän kuin kärkisysteemi.
    Joissain japskeissa on ollut ja ilmeisesti on puolan etuvastuksia käytössä.
    Käynnistystilanmteessa sitten etuvastus ohitetaan.
    No veikkaan että bensapumpun takaiskuventtiili falskaa, tai bensaputkessa on ilmavuoto.
    Voi olla tietysti myös kaasarissa tulpanjohdoissa tms.
    Puhutko siis kylmäkäynnistyksestä?

    #130748

    Moi
    Ymmärtääkseni starttimoottori oikosulkumoottorina kyllä tavallaan voi “syödä” lähes kaiken jännitteen, eikä sytytykselle välttämättä jää tasaista virransyöttöä.
    Helppo kokeilla; kaapelit kiinni toisesta autosta ja käynnistysyritys. Jos muuttui tilanne paremmaksi, niin uutta akkua.
    4-5 vuotta vanha akku kyllä alkaa olla lähellä eläkettä.

    Terv.
    Tommen

    #130749

    Jos akku jaksaa pyörittää kunnolla starttia, niin silloin virtaa riittää myös puolalle. Varsinkin kun toisella yrittämisellä akku on käytännössä vielä tyhjempi. Uusi akku varmasti parantaa tilanne, vaikkei vika siinä olisikaan, samoin kuin kaikissa käynnistysongelmissa.

    #130750

    Ei ollut tarkoitus aiheuttaa pahennusta, mutta jos vika on polttoaineen takaisinvuodosta niin kyllä yksi pitkä starttiyritys käynnistää moottorin. Vanhassa akussa amppeerimäärä on yleensä korkeampi toisella yrittämällä, kun akkua ensin herätetään yhdellä yrityksellä, odotetaan hetki, ja käynnistetään uudestaan.
    Sama ilmiö vahalla akulla kun sitä ladataan, ensin ei ota vastaan kunnolla, hetken päästä amppeerimäärä suurenee.

    Tommen

    #130751

    Joo,akku taitaa olla finito. Yksi tapa tietysti olisi huoltoasemalla mitata kunnon mittarilla sen kunto. Taidanpa heittää entisen paikalle 60 amp. akun, koska samalla hinnalla sen saa kuin 35 amp. akun.

    Sätkän kylmäkäynnistys ei etenkään pakkasilla ole mitään herkkuhommaa, eli kaikki apu ja vähän ylimääräistäkin ei ole pahitteeksi, sen takia 60 amp. akku

    #130752

    Kun startatessa saa sahata ja hörähtää vasta kun päästää starttinapin, niin silloin kannattaisi tarkistaa startin kunto ja varsinkin laakerit. Jos laakeriholkit on kovin kuluneet, niin ankkuri ottaa kiinni kenttään ja startin ottama virta kasvaa niin suureksi ettei akusta riitä enää puhtia sytytyslaitteille.

    Masa

    #130753

    Jos ostat uuden akun niin ota huomioon jarrupääsylinteri, tila loppuu äkkiä kesken. Koska kuljin on talvikäytössä, suosittelen ehdottomasti vähintään 25 neliömillin akunkaapeleita. (Jos niitä ei vielä ole.)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130754

    Se odotusaika voi liittyä bensan höyrystymiseen palotilassa.
    Tai siitä että bensapumppu ei jaksa pumpata ennen kuin kierrokset nousee silloin kun se lupaa.
    Kaikki ideat missä ensimmäisenä rynnätään ostamaan uusia osia enempää tutkimatta päättyvät usein huonosti.
    Minä mittaisin jännitteen startatessa puolalta ja katsoisin minkälaisen kipinän se antaa.

    #130755

    Moikka ! Itselläni oli samanlainen ilmiö, ja hävisi taivaan tuuliin uuden akun myötä.

    Mika

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.