Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Mystiset alumiinivälipalat

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123139

    Tuli tässä yllättäen työasioita miettiessä mieleeni ne taka-akselin alle tulevat alumiinipalat. Mikä niiden funktio oikeasti on? Ei kai ne nyt sentään ole siellä ainoastaan korottamassa akselia puolitoista senttiä?
    Onko ne mahdollisesti veneissä käytettyjen sinkkianodien alumiinisia sukulaisia 😯 ?

    #138558

    Itse olen ihmellyt samaa.. Herkästi tuntuvat ihmiset raksivan niitä pois
    remonttien yhteydessä. Onhan sille oltava joku funktio, olisihan ne muuten
    jo tehtaalla jättäneet ne pois.

    -Olli

    #138559

    Olen huomannut että palojen kanssa asettuu takavarpa keskemmälle jousipöntön tuen reikää. Voihan sillä jokin sähkögalvaaninenkin merkitys olla? 🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #138560

    Nuo molemman Mustahattuisen miehen mainitsemat funktionaaliset vaikutukset ovat mielessä käyneet, tuota Mikinkin epäilemää sinkkianodivaikutusta tukisi myös se että nämä palat näyttävät olevan aina enemmän tai vähemmän syöpyneitä…

    #138561

    Olen huomannut niiden palojen merkityksen kun viimeksi kesällä vaihdoin rungon tuohon pakuuni. Ennen siinä ei niitä ollut tullut laitettua, mutta ajokuntoisena, kun taka tukivarret ovat ajoasennossa ilman paloja on varvan sijainti alempana kun jousipönton tuen reikä. Laiton kesällä ne palat ja nyt asia on kunnossa.
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #138562
    Usi

    Lainasin Toppokoposelta kirjan”How to restore Citroen 2cv” jossa kyseiset palat ovat kuvattuna ja teksti siihen alla kuuluu seuraavasti: ÄLÄ UNOHDA LAITTAA TAKAISIN NÄITÄ KAHTA ALUMIINILEVYÄ. HUOMIO NIIDEN OIKEA SUUNTA LAITTAESSASI NE TAKAISIN, NE VOIVAT NIMITTÄIN MYÖS TOIMIA JOUSITUKSEN PYSÄYTTÄJÄNÄ, JA SE ON VÄLTTÄMÄTÖNTÄ ETTÄ NE LAITETAAN TAKAISIN OIKEISIIN PAIKKOIHIN.
    että sellaista terv usi

    #138563

    Niinpä, olipa hyvä kun suomensit tuon. Ne palat tosiaankin on pidemmät toisesta päästä, joihin päihin sitten osuu se pukivarren stoppari.
    ❗ 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #138564

    Juttelin Belgian tietopankkini Andre M. kanssa ja hän sanoi niillä olevan ainakin kaksi merkitystä:
    – taka-akselin geometria, eli sekä suhteessa jousitukseen että myös akselin ja rungon suhteeseen, joka muuttaa ohjausgeometriaa (tai ajogeometriaa)
    – akseliston äänien siirtymisen runkoon vaimentaminen ja siksi ne on alumiinia
    – sähköasiaan hän ei osannut sanoa mitään, paljon sähköisiä osiahan akselistossa ei ole.
    Lasse

    #138565

    Siirtyyhän ne äänet teräksisiä akselipulttejakin pitkin…. 🙄 Mutta varmaan jotain perää tuossakin.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.