Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Myydään › MYYTY ! Tiinaa ja osia
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
1.6.2007, 19:12 #139510
Katsokaas veljet ettei kärjiltä puolalle menevä johto ole jossain kohti maissa…esim sieltä alapäästä liittimen seutuvilta
nimim. joskus etsiskellyt ja kauan…
1.6.2007, 21:47 #139511@hukki wrote:
Katsokaas veljet ettei kärjiltä puolalle menevä johto ole jossain kohti maissa…esim sieltä alapäästä liittimen seutuvilta
@Jasu wrote:
-puolan navoissa jännite vaihtelee käynnistäessä puristusten tahtiin
Tämähän sen kertonee… Ja muutenkin silimäily siellä suunnalla… Nöyp, siellä vika majaillut ei…
Mutta sielu lepää ei, ei ennekuin vika seleviää..!
1.6.2007, 22:30 #139512Tämä tulppa-ajatus tuli siitä, että aikoinaan britti-ihmeitä harrastellessani törmäsin sellaiseen ongelmaan että tiettyyn moottoriin (Triumpin rivikutonen mekaanisella lucas-ruiskulla) ei käynyt kuin Championin tulpat. Kokeilin koneremontin jälkeen Boschin monikärkitulppia joita silloin kehuttiin markkinoiden parhaiksi, ja kone käynnistyi hyvin, kävi joitakin tunteja ihan OK kunnes ei enää käynnistynyt ensinkään. Kokeilin myös Nippondensoja, mutta samoin tuloksin. Oli siis pakko nöyrtyä ja hankkia huomattavasti halvemmat Championit. Erikoista oli se, että visuaalisesti tarkasteltuna Boschissa oli hyvä kipinä, mutta Championiin verrattuna ehkä hieman keltaisempi. Nippondenso toimi, vaan ei ollut pitkäikäinen.
Samaisessa autossa oli hankkiessa kärjetön Piranha-sytytys. Toimi hyvin, paitsi silloin kun päätti olla toimimatta, joten vaihdoin kärjellisen jakajan optisen tilalle ja ongelmat poistuivat.
Että joskus voi kyllä tuo kipinäpuoli mennä henkimaailman puolelle 😯2.6.2007, 07:27 #139513Lisätään nyt tähän soppaan oma kokemus käynnystymättömyydestä joka tosin ilmeni talvella mutta voihan se sama vika tulla myös kesällä.
Eli aikaisemmin kone kävi, kukkui ja käynnistyi mutta sitten yksi kerta ei sitten millään vaikka mitä yritti ja kaikki paikat tarkistin ainakin kymmenen kertaa.
Vika paljastui aivan vahingossa kun iltapimeällä kaverin kanssa yritin käynnistää sätkääni.
Puolan kuoressa siinä kohtaa missä tulpanjohto on kiinni oli hiuksenhieno halkeama ja siitä kohtaa löi kipinää läpi ja sitä ei kyllä huomannut ennenkuin pimeällä näki mistä kipinä tuli.
Puola vaihtoon ja heti hyrähti käyntiin, että sellanen vika sillä kertaa.
2.6.2007, 09:11 #139514.
Itse en sähköasioista paljoa ymmärrä. Tai pensa-asioista. Tai paljoa muustakaan. Vieläkään.
.
Ostin pari vuotta siten nelkun kuutosen koneella, ja pian alkoi ilmetä omituinen käyntiongelma. Kone ajossa yllätäen menetää tehonsa, käy siten ikäänkuin yhdellä pytyllä jos silläkän, ja vetää vain korkeilla kierroksilla, vähän joskus ikäänkuin paukahteli. Aikansa käynti aina oikuteli, ja matka siten jatkui kun aikansa ihmetelin ja irroitelin ja kiinnittelin sähköjohtoja tms. Häiriö kesti yleensä 5-10 minuutia, kerran katsoin toisella tulpalla ja huomasin kipinän aika huonoksi häiriön aikana. Bensiniä tuli kaasutimele, ja käynnistysyritysten aikana ylensä bensa haisi. Puolan johtojen liitimiä yritin yleensä silloin puhdistaa, ne näytivät kelvolisilta. CRC:tä kului.
Häiriö tuli talvella ja kesällä. Käytin jäänestoa, ei auttanut.
Venttiilinsuojaa käytän.
Puolan yläpuolela oli konepeitossa merkkejä oikosulusta tai muusta kipinöinnistä eine aiemin, , muta konepeti auki ei vika korjautunut.
Huomasin että käynistyminen tapahtui jos tapahtui yleensä juri silloin kun nostaa sormen startinappulalta.
Mootori oli Peten kunnostama, sisuskalut vaihdetu noin 50000 km sitten, puristukset mitatuna yli 9, ei kolinoita eikä savutusta. Yksikurkkuinen.
.
Kunnostetiin kuljinta siten pikku hiljaa, koska Killan säännöissäkin sanotaan etä kuljin on pidetävä kunnossa; ja tarkoitus olisi pari vuosikymmentä sillä ajaa jos terveys ja laki sallii.
.
Seuraavat osat tuli vaihdetua:
-bensatankki
-bensaputket
-bensapumppu
-kaasutimeen joku suutin ja puhdistus, ilmaputsari
.
-tulpat tietysti
-puola
-sytytystulpan johdot joihin eristeet
-kärjet ja kondensaatori. Kärkiväliä ja sytytystä säädeltin.
-akku
.
Näiden jälkeenkin vika ilmaantui siloin tällöin. Tyypillisesti liikkelle lähdettyä mootoritiellä noin 5-10 km ajetua 80 km/t vauhdissa tehot hävisi ja kone melkein samui tai samuikin, ja siten 5 min ykkösellä tai kakkosella ajaessa taas virkistyi ja kävi siten hyvin taas viikkojakin.
Kertaakaan ei jätänyt kokonaan tiele, pari kertaa oli vähällä kun ei meinannut käynnistyä olenkaan. Puolen tunnin askaroinnin jälkeen taas konekävi niinkuin pitääkin; ilman järjellistä sytä.
.
Kun melkein kaikki muu oli vaihdettu, niin jäljelle jäi katkojalta puolalle tuleva johto joka vaihdettin; ja sen jälkeen 10 000 km aikana ei ole minkäänlaisia käyntihäiriöitä ollut.
Mahdollisesti johdossa oli eristen suojassa vika, osittan poikki mutt lulisi etä olisi katkennut kokonaan. Kytkentä katkojaan saatoi olla viallinen, muta se sis tarkistein aikaisemin kärkiä ja kondensaatoria uusiessa.
.
Itse epäilen, että kuvaamani vian sy oli katkojalta tulevan ohuen johdon liitos kondensaattoriin. Siinä on (kai ikivanha) eristeen sisällä ikäänkuin hauenleukamainen 1.5cmliitos, joka tuntui napakalta, muta ehkä löystyi tai muodosti puolan metallitapin kanssa jonkinlaisen eristyskerroksen tai oikosulun. Liitos saatoi jotenkin lämmetä tai jotakin tapahtua joka siten esti virran kulkua siinä.
Kerroin jaoksessa viasta; vuosikymmeniä harrastanut kertoi etä kuvaamani vika oli hänelä korjautunut tuon näenäisesti ehjän liitimen vaihdola. Sillä minäkin aloitan jos tämäntyppionen jatkossa ilmaantuu.
.
Tämä käyntihäiriö oli erilainen kuin talvela tullut äkillinen tehon menestys ja paukahtelu ja samalla ohjaamoon tuli ikäänkuin lämin haju; se johtui ilmeisetsi aikaisesta sytytyksestä ja kerääntyneen karstapaakun kantaessa pakoventiliä; tuhti karstanpoistoaineen käytö korjasi tilanteen ja myöhemin sytytyksen säätö kohdalleen; muta siis edelä kuvaamani oikutelu kesti noin 1.5 vuota ennen kuin vika löytyi. Tai itsestään korjautui, kuka tietää.2.6.2007, 09:27 #139515KORJAUS! :
“epäilen, että kuvaamani vian syy oli katkojalta tulevan ohuen johdon liitos kondensaattoriin.”
.
PITI OLLA: ohuen johdon liitos (liitin) PUOLAAN !
.
Ja anteeksi etä näppäimistö pudottaa toisen kaksoiskirjaimista,
eikä tekstiin enää voi korjaamata koska se niele seuraavan kirjaimen,
Ainakin minula.2.6.2007, 09:40 #139516anteeksi etä näppäimistö pudottaa toisen kaksoiskirjaimista,
eikä tekstiin enää voi korjaamata koska se niele seuraavan kirjaimen,Siinä koneen siis tietokoneen näppäimistössä on oikealla puolellaDelete näppäimen yläpuolella Insert näppäin ja jos se ei ole päällä niin kuvaamasi ilmiö syntyy.
4.6.2007, 04:53 #139517Tinsku tuotu Kuopionseudulle. Tänään tehdään sille jotain. Katsotaan, miten käy. Tai siis jos käy! 😳
4.6.2007, 14:12 #139518Toivottavasti onnistuu mainitsemallasi tavalla…
4.6.2007, 15:41 #139519Parasta nyt tekniikka-sivulle siirtyä on 😆
Perässä mars ❗ ❗ 🙄5.6.2007, 20:50 #139520Runko, se Amin 250€
Koneet, a´200€, toinen ainakin on se teho AM2…
Laatikko, ilmeisesti AKn, 220€
Se 60n kori hilkkeineen 80€
040-7334478 kiire 👿
Ai niin se paku, AK 350, jos Hannu ei vie nii tarjotkaa nyt hyvät ihmiset jotain. 4 hengen ja niin pois päin.12.6.2007, 18:50 #139521Ja Hannuhan sen vie. Loppuja katsellaan uusilla silmillä, kun nut on kulkeva kuljin hommattu 😀
12.6.2007, 18:53 #139522Ja mikä tuli tilalle? 😯 Tinsku toimii nyt kylmänä ja kuumana. 😉
Ai niin, paprut saapui, kiitos. Huomenna rekisteriin ja maksu tilille. 😆12.6.2007, 18:59 #139523Tavallinen kutonenhan se. Jos se vaikka toimisi. En kyllä tälläkään kertaa vienyt mitään vaatteita etukäteen…
13.6.2007, 04:32 #139524Yhdet rosterikynnykset jäi. On siis vain kaksi kappaletta jäljellä. Hintaa on vanhuksen valoviiksen ja johtosarjan verran.
0407334478 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.