Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Navigaattori matkamittarina?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128347

    Kaipaisin kokemuksia ja vinkkejä navigaattorin käyttämisestä matkamittarina. Pitäisi kai ostaa navigaattori. Tänään huomasin, että matkamittari näyttää ihan perunoita, googlen reittihaku kertoi tämänpäiväisen ajelun matkaksi 82 km, mutta kulkimen matkamittari näytti tasan kaksi kertaa enemmän 164 km! Nopeusmittari näytti ihan normaaleja lukemia.

    Ja jotta menisi vielä oudommaksi, niin edellisen tankkauksen jälkeen matkamittari on pyörinyt liian hitaasti. Ennen tämän aamun tankkausta kilometrejä olisi kertynyt 105 edellisestä tankkauksesta, vaikka niitä oli oikeasti ainakin lähemmäs 200.

    Matkamittari tuntuu siis pyörivän välillä liian hitaasti ja välillä liian nopeasti. Onko se edes mahdollista?

    Navigaattori ratkaisisi ongelman käytännössä, mutta onko niissä nykyään matkamittaria? Minulla on ollut kerran lainassa vanha Tomtom, ja siinä todellisen ajetun matkan näyttöä ei ollut.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    #169491

    Garmineista löytyy käsittääkseni kaikista “ajotietokone” nollattavalla tripillä ja mitähän kaikkea muutakin siinä nyt oli, kokonaismatkat ja huippunopeudet ja matka-ajat ainakin. Tosin, GPS:kin voi tehdä temput ja näyttää mitä sattuu, jolloinka kuljettu matkakin tietysti on mitä sattuu. Tokihan nuo häiriötilanteet ovat hetkellisiä ja muutokset matkaankin luultavasti ihan siedettävissä.

    Haluan tähän tuoda toisenkin vaihtoehdon: kun ostimme nykyisen “pääkulkimen” Annin meille, siinä ei toiminut nopeusmittari (kutosen laatikko ja nelosen ratas vaijerin päässä, selvisi myöhemmin). Joku edellisistä omistajista oli korjannut tämän vian asentamalla rinnalle polkupyörän digitaalisen nopeusmittarin. Aivan äärettömän näppärä laitos. Anturi on vetoakselissa kiinni (tai siis se magneetti on vetarissa ja itse anturi on ruuvattu etulokariin). Mittari näyttää prikulleen oikein, on pieni eikä herätä varkaissa kiinnostusta. Sekä käytössä on nollattava trippimittari. 😉 No juu, sellainen virhemarginaali tähänkin sisältyy, että tiukoissa mutkissa tai risteyksissä mittari näyttää aivan liian vähän, koska magneettipala karkaa liian kauas anturista.

    #169492

    @Herra_Pii_Poo wrote:

    Matkamittari tuntuu siis pyörivän välillä liian hitaasti ja välillä liian nopeasti. Onko se edes mahdollista?

    On. Mahdollista siis. Vaikuttaa mittarin “kuivahtamiselta”, eli korjattavissa purkamalla, puhdistamalla ja uudelleenrasvaamalla…

    Veglian mittarin rakennetta en tunne, mutta Jaegerin valmistama on varsin yksinkertainen “pilkottava”..:

    -ensin mittari esille, muovikehys muutamalla ruuvilla pois. Kojelautakin muistaakseni irroittaa piti
    -mittarin takaa vaijeri sekä piuhat irti. Saattaa ylettää pienillä käsilläkin, mutta kovasti helpottuu kun akkutelineen irroittaa
    -mittarinkehyksen “lirpakkeet” taittaen auki, kyllä ne useamman edestakaisen taittamisen kestää
    -tuon jälkeen lasi ja lasin alla oleva pelti pois
    -mittarin takaa kaksi 8mm kannalla olevaa ruuvia pois, nyt on mittarin mekanismi irti
    -mittarin asteikkolevyä ei tarvitse irroittaa, mutta jos haluat niin se on vain kahdella niitillä kiinni. Tällöin pitää nopeusmittarin neulakin irroittaa, on vain painamalla kiinni, merkkaa paikka hyvin jos sen irroitat
    -matkamittarin numerokiekkopaketti irtoaa paketin oikeassa reunasa olevan kiinnitysjousen irroittamalla, käyttörattaan pää on vain reiässä
    -tämän jälkeen on kiekkopaketti käsissä, varovasti pienellä ruuvarilla saa kammettua käyttörattaan pois
    -nyt voikin nostella akselilla olevat numerokiekot ja niiden lukitus/pyörityslevyt pois. Niiden järjestys kannattaa vaikka kuvata/muistiin piirtää
    -sitten vain puhdistus ja kevyt rasvaus. Vaseliini ymmärtääkseni on hyvä rasva tuonne
    -kasatessa sitten toimintaan vaikuttaa se kuinka tiukkaan käyttörattaan asettaa. Vähän vaikea selittää, mutta sormituntumalla selvinnee?

    Kasauksen jälkeen oikean/halutun mittarilukeman voi pyöräyttää kiekkoon kerrallaan, kevyesti kyseisen kiekon lukitusjousta painamalla ja sen jälkeen sormin siirtämällä kiekolle halutun numeron. Helppoa ja hauskaa…

    Toinen vaihtoehto on tietenkin hankkia toimiva mittari tilalle, mutta sellainen vähän sotii omaa ajatusmaailmaa vastaan… 🙄

    #169493

    Polkupyörän digitaalinen matkamittari toimii ihan hyvin,ja on helppo asentaa.
    Anturi jarrurumpuun,ja sitten vaan laskee tai mittaa paljonko kierrosella kulkee.

    #169494

    @SEPPON wrote:

    sitten vaan laskee tai mittaa paljonko kierrosella kulkee.

    Eli ketsupilla poikkiraita asfaltille ja siitä yli. Jättää ainakin 2-3 renkaanmittaa merkkiä joista voi mitata.

    #169495

    Ainakin polkupyörän mittareissa on valittava asetusarvona renkaan halkaisijan mitta tuumimina tai millimetreinä..
    Voihan senkin halkaisijan mitan laskien muuntaa kehän pituudeksi..
    Eli on mitattava käytössä olevan renkaan halkaisi ja valittava mittarin asetuksista likinnä sopiva tuuma / millimetri mitta..
    Saattaa silti jäädä pieni mittari virhe olemaan…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #169496

    Ja sit jos lähtee soveltamaan, niin “valmiita” vaihtoehtoja on, runsaasti…


    Mm Acewell tekee monenlaisia mittareita moottoripyöriin, noille tarvitsee vain anturin samaan tapaan kuin polkupyörän mittareissa. Ja näissä on mm -tarkkuudella aseteltava renkaan ulkohalkaisija, lisäksi mahdollisuus siirtää merkkivalot sekä kierroslukumittari samaan pakettiin. Voisi olla hauska jossain PakuWanhuksessa, ikkunankulman pikkumittarin tilalle…

    Eikä nämäkään yhtään pöllömmiltä näytä, jos pelkkää nopeusmatkamittaria sähköisenä haluaisi..?

    Sitten jos tykkää enemmän rakennella, niin ei ne vaihtoehdot noihin vielä lopu. Aina voi valita vaikka jostain uudemmasta autosta/prätkästä sähköisen mittarin, ja etsiä sellaisen anturille hyvän paikan…


    Vaikka noin, vaihteiston kylkeen tylysti reikä ja anturi siihen…


    Sama sisältäpäin, lukee “kolmosen rattaan” hampaita…


    Näyttäisi toimivan. Laskennallisesti tuo näyttää muutaman prosentin sisään todellista lukemaa, aika näyttää sitten käytännössä miten lähelle osuu. Tokihan tuota testatessa voisi laittaa alkuperäisen mittarin ja verrata näyttämiä…
    (vielä kun löytää km-mittarin tuon mailimittarin tilalle, mutta kaipa sitä tuollaisellakin toimeen tulisi?)

    Aina on myös olemassa se alkuperäisen korjaus tai vastaavaan vaihtomahdollisuus. Vaan tällaisia pitää miettiä/soveltaa jos haluaakin jotain muuta kuin sen tehtaan tekemän ratkaisun… 8)

    #169497

    Mulla on Pippurissa navi mittarina..lukema on n.3cm korkea..kun ajaa ylinopeutta lukema muuttuu punaiseksi. Verkkokaupasta..maksoi muistaakseni 39e.

    #169498

    Älypuhelimiin löytyy ilmaissovelluksia, jotka näyttävät nopeutta kännykässä mittarin muodossa ja tallentavat ajetun reitin ja varmaan kilometritkin. Toimivat mitenkuten GPS:n ohjaamina.

    #169499

    Minä viritin älypuhelimeeni urheilijoille tarkoitetun nopeuden ja muun tiedon keruuseen sopivan ohjelman, nopeusmittarin tarkistusta varten. Mitään ei maksanut ja hyvin toimii, saa tallennettua ja nettiin siirrettyäkin sydämen sykettä myöten kaiken tiedon. Piti vaan osata säätää satelliittiyhteyden herkkyys ja häiriösuodatus nopean urheilulajin asentoon että mittaus pysyi sätkän huiman kiihtyvyyden mukana.

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.