Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Nelkku ei lataa, apua! EDIT: Loppu hyvin, melkein kaikki hyv

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127688

    Ahoi! Täällä ollaan leirintäalueella Taivassalon ja Kustavin välillä leirintäalueella matka katkenneena, kun latausmittari kääntyi kesken reissun punaiselle. Viisari nousi vähän, kun pysähtyi tyhjäkäynnille, mutta ajossa ei taida ladata ollenkaan.

    Johtoja ja liittimiä on putsattu ja ravisteltu, Ducelierin sulake on ehjä ja hiiliäkin näytti olevan vielä jäljellä.

    Akku saatiin lataukseen leirintäalueella, mutta mihinkäs nyt kannattaisi suunnata apua saamaan? Muutamaan Apua-helpin numeroon soitin, mutta vielä ei ratkaisua pulmaan löytynyt. Sellainenkin tuli mieleen, että pitäisikö samantien ajella Virttaalle Sitroselle saakka.

    Miikka o5o43554o4

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    #166494

    Voipihan olla säätäjässäkin vika.. Vaikka kärki palanut.. Jos on se mekaaninen säätäjä..
    Kansi pois ja kärjen puhdistus..
    Arvausta kaikki tämä kun muutakaan ei keksi..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #166495

    Nyt kun on aurinkoisia päiviä ja sait akunkin ladattua niin sammuta valot ja muut sähkölaitteet (eikun eihän siinä muita juuri olekaan) ja ajele menemään kesästä nauttien. Akullinen virtaa riittää sätkässä monen päivän ajoihin, sitten kun ei startti enää jaksa niin mäkistartteja ottaen kipinöille riittää virtaa vielä monta päivää lisää. Varaosille tai korjaamolle sitten kun sopivasti kerkiää.

    #166496

    Sätkän oma latausmittarikin saattaa huijata, joten hyvä olisi tarkastaa akun navoista yleismittarilla mikä on todellinen lataustilanne. Eräässä sätkässä oli niin, että latausmittari oli valkoisella alueella, mutta todellisuudessa latasi 17 volttia. Sitten kun latauksen sääti normaalille tasolle niin latausmittari ei näyttänyt enää mitään. Todennäköisesti latausmittarin huono maakontakti on/oli vikana ja en ole vieläkään jaksanut korjata, koska valot päälle laittamalla kuulee, että latausta on 😀 (Tyhjäkäyntikierrokset tippuu hieman, kun laturi saa rasitusta, 30A paris-rhonelainen)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166497

    Unohdin ekassa viestissä, että akku tosiaan oli tyhjennyt, eikä latausmittari huijannut. Matkan varrella piti kerran käynnistää kaapeleilla, kun ei jaksanut starttia pyörittää – kiitos T-Ford-harrastajalle Harjavallassa!

    Leirintäalueella avulias karavaanari tuli mittarin kanssa katsomaan akun ja laturin jännitettä. Totesi että on liian alhainen, 12 pilkku jotain (vai oliko se vain 10 pilkku jotain, mittaustuloksia tuli akunnavoista, kaapeleista ja laturista, enkä ihan pysynyt perässä), laturin pitäisi kuulemma antaa n. 13,5 ja liian vähän virtaa tulee.

    Kunhan leirintäalueen aamutoimista selvitään, pitää seuraavaksi kurkata latausrelettä. Se näkyy olevan musta ja merkkiä Ducellier.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    #166498

    Todennäköisesti latausrelekin on ehjä, niissä mekaanisissa on vain sellaista ominaisuutta, että saattaa toimia kesällä huonommin kuin talvella. Latausreleen kansi auki ja papukaijapihdeillä “säätörinkulaa” väännellen ja latauslukemia seuraillen. 12.8-14.4 volttia saisi jännitettä pukata. Hetkittäin yli 14.4v ei haittaa, mutta kesäkeleissä pitkää matkaa ajaen alkaa akku kiehumaan…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166499

    Moro !!
    Jos Virttaan ohi olet ajamassa, niin hae Sitroselta uus elektroninen säädin, asia hoituu sillä.
    Lasse

    #166500

    Motonet myy myös 2CV:n elektronisia säätimiä. Itselläni on jo ollut ja toiminutkin sellainen jokusen vuoden.

    Vika voi olla myös laturissa, hiilet loppu ja liukupinnat kuluneet. Testi: Jännitemittari kiinni laturin lähtöön, siihen paksumpaan johtoon. Kun ohuempaan napaan syöttää suoraan +12V pitäisi laturin antaa täydet pihalle jos on kunnossa. Eli jännitemittarin lukemat nousee selvästi tai tyhjäkäynnillä huomaa kuinka koneen kierrokset hieman laskee.

    Rauno

    #166501

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Voipihan olla säätäjässäkin vika.. Vaikka kärki palanut.. Jos on se mekaaninen säätäjä..
    Kansi pois ja kärjen puhdistus..
    Arvausta kaikki tämä kun muutakaan ei keksi..
    😯

    No niin, aamupäivällä tutkin latausrelettä ja sehän oli aika karstainen sisältä. Hioin pahvisella kynsiviilalla mustunutta kärkeä hartaasti ja käynnistin koneen. Heti alkoi lataamaan! Mutta aina tulee mutta: Koeajelun jälkeen päätettiin kääntää nokka Ahvenanmaan suuntaan ja nyt ollaan Brändössä. Ja täällä latausmittari kääntyi punaiselle… Laturi oli aika kuuma kun kurvattiin leirintäalueelle.

    Taitaa kai laturissakin olla jotain outoa? Yleismittaria minulla ei tietenkään ole. Täytyy vain toivoa, että kone kaynnistyy huomenaamulla. Aamulla ajellaan koelenkkiä täällä Brändössa ja jos ei lataa kunnolla, niin sitten lähdetään aamun ekalla yhteysaluksella takaisin mantereelle ja nokka kohti Sitrosta.

    Onneksi lomalla ei ole kiire minnekään! Mutta mukavampi tietysti olisi ajella ilman pelkoa persiissä.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    #166502

    Jännite muuttui varmaan liian suureksi kärkien raplauksessa joten laturi lämpiää sen takia todennäköisesti..
    Nyt olisi kärjen putsauksessa ollut hyvä olla se yleismittari niin olisi voinut säätää jännite oikeaan tasoon,,
    se kun tuppaa muuttuun kun säätäjää raplaa..
    Toivotaan että laturi ei kärähdä siihen mennessä että saat uuden säätäjän hankittua ja vaihdettua..
    Kannattaa tutkia myös akun kunto,,
    vanhemmuuteen akut menevät pikkuhiljaa lievään oikosulkuun kun lyijylevyistä irronnut hieno töhnä laskeutuu kennojen pohjalle ja oikosulkee levyjen alareunat lievästi..
    Oikosulkuinen akkukin ylikuormittaa laturia suotta ja ennenpitkää aiheuttaa lisää ongelmia..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #166503

    Veivillä käynnistäminenkin on hyvä harjoitella tällaisia tilanteita varten.

    #166504

    Jos nyt näyttää siltä, että se latauksen säätäjä ei oikene enää niin yksi hätäkikka on vetää ylimääräinen johto kabiiniin ja siitä laturille. Kytkentä niin, että kabiinissa on hyvässä kohtaa käden ulottuvilla katkos ja johdon päät pyöriteltyinä. Johdon toinen pää yhdistetään plussaan ja toinen pää menee laturin magnetointivirraksi, eli siihen lattaliittimeen, joka laturista löytyy. Nyt voi ajaa siten, että aika ajoin painaa kabiinissa sormillaan johdon päät vastakkain ja laturi antaa kaikkensa akulle. Tätä voi tehdä ainoastaan katkottain, mutta sillä voi varmistaa pienen varauksen akulleen.

    Ennen tätä toimenpidettä suosittelisin kuitenkin, että käyt lähimmässä varaosaliikkeessä noutamassa sen yleismittarin. 9.90e hinta ei tee liian suurta lovea kenenkään lomabudjettiin 😉 Tämän jälkeen vielä latauksen säätäjän roplaamista, josko se oikea taso sieltä löytyisi.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166505

    Lomareissuun päätettiin lisätä edestakaisin ajelua pitkin Varsinais-Suomea. Kaikista vaihtoehdoista laturi oli rikki – vanha oli vain 41 vuotta vanha! Nyt on konehuoneessa uusi laturi Sitroselta.

    Kumma kun kotikulmilla ajellessa ei mitään traagista ilmene, vaan jännitystä täytyy hakea kauempaa 😯

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    #166506

    Rikkinäinen laturi ei lataa liikaa. Laturin tehtävä on tuottaa virtaa, ja säätimen tehtävä on rajoittaa jännitettä. Jos siis laturin vaihto auttoi ylilataukseen, onnittelen korjaantuneista maadotuksista tms. Säätimeksi kelpaa mikä tahansa plussaa säätävä malli, itsellä käytössä Ladan eletroninen säädin jossa ns. Bosch -liitin. Mikäli kuljin on niin uusi että kyseinen säätimen liitin löytyy, käy suoraan, muutoin joutuu vähän pähkäilemään. Säätimen nastoissa ei ole minkäänlaisia merkintöjä. Akaile muistanee järjestyksen.

    #166507

    @miki wrote:

    Rikkinäinen laturi ei lataa liikaa. Laturin tehtävä on tuottaa virtaa, ja säätimen tehtävä on rajoittaa jännitettä. Jos siis laturin vaihto auttoi ylilataukseen, onnittelen korjaantuneista maadotuksista tms.

    Meidän laturi oli niin rikki, että se ei tuottanut tarpeeksi virtaa. Ylilatauksen vaaraa ei ollut, kun ennen laturin vaihtoa mitattiin, että vanhasta ei tullut ulos kymmentäkään volttia. Ja ennen varovaisesti putsatulla latausreleellä ajoa leirintäalueen yksi naapuri katsoi jollain Bilteman led-valomittarilla, että laturi ei antaisi tarpeeksi virtaa. Mutta minä uskoin Sitikan latausmittaria, joka nousi harmaalle ja läksin taipaleelle…

    Nyt on kuitenkin yleismittari ostettu matkavarusteisiin, kuin myös hinausköysi ja käynnistyskaapelit. Vakuutusyhtiöönkin soitin ja tarkistin, että hinaus kuuluu vakuutukseen ja matkan keskeytymisestä korvataan kuluja 500 euroon asti. (Nämä asiat selvitin tänä aamuna, kun auto sammui maantien laitaan Vårdön kirkon viereen. Vika olikin sitten tosi yksinkertainen, mutta sen selvittämiseen tarvittiin kaksi avuliasta ahvenanmaalaista. Huomasin osaavani keskustella auton korjaamisesta ruotsiksi. En tajunnut itse katsoa, mutta toinen virtalukon johto oli tärissyt kuoppaisilla teillä irti! Liitin näyttää tavalliselta pyöreältä liittimeltä, mutta siinä olikin kumitupessa neljä kynttä, joita hapertuva kumi piti nipussa. Tätä varten työkalulaatikossa on nippusiteitä.)

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.