Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Nelkun ja kutosen kannet

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #270539

    Keskustelun avausväite:
    Nelkun kannet on muutettavissa kutosen kansiksi. Perusteluna sama kulma venttiiliohjuriputkilla, sorvaamalla sylinterihalkaisija (jos tarvetta, en ole mitannut eroa) ja venttiilinnostajat yms. samat. Venttiilien halkaisija eri.

    Nonii, kommentteja?

    Kuvalla huomio.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #270582

    Ei tarvitse vaihtaa muuta kuin nostimien putket. Muuten täysin samat kannet.

    #270740

    Eipä vuan olekaan samat kannet! Kutosen putki istahtaa sisään, mutta nelkun kannet muistaakseni 1,5 mm matalammat palopesästään ja kutosen mäntä ei sovi sellaisenaan kansiin. Imuventtiili millin kaposempi halkaisijaltaan, kutosen vastaava taitaa olla jopa paremmin toimiva ja nykyään muutenkin must, tuon lyijyttömän polttoaineen vuoksi. On siis vastaavasti hieman lyhyempi, ei ongelma. Pakoventtiileitä kutoseen kahdenlaisia, vartavasten lyijyttömälle tehdyissä on myös venttiilin varsi magneettiin tarttumaton, vanhemmissa vain lautanen .
    Imu- ja pakokanavat nelkussa ahtaammat, kannattaa hioa istuvuutta soljuvammaksi imupakosarjan kanssa. Putkiin pitäisi laittaa ehkä millin korotusrengas lohkon puolelle ja kansista hioa alareunaa hieman leveämmäksi, toki männästäkin voi tietyin kohdin poistaa ainetta. Näillähän saa kaiken jälkeen puristuksia lisää, ja tehtykin on. Tuo männän istuvuus kanteen nyt monimutkaisin homma, pitäisi toimia ihan millin välyksellä.
    Minulla kyllä ylimääräisiä kutosen kansia jos kokeilu arveluttaa.

    #270784

    Täytyy hieman korjata vastaustani. Kone missä kokeilin nelkun kannen istuvuutta oli matalapuristeinen mäntäsarja. Siinä mäntä ei ottanut kiinni kanteen.

    Löytyiskö joukosta sorvaria, joka pystyisi tekemään nostimen putkeen sopivan uloslyöntituurnan? Täytyisi opetella myös putken vaihto.

    #270801

    Sangen mielenkiintoista, onko tuollainen kone ollut käytössä vaiko vain piirustuspöydällä? Epäilen että toleranssit liian tiukat palopesän ulkoreunoilla ilman lisätoimenpiteitä, muile koneillehan löytyy optimivälykselle arvojakin, ei nyt heti tule mieleen tuon välyksen ingliska nimitys, muistaakseni 0,5 milliä pitäisi jo käydä.
    Kutosen matalapuristeiset männäthän käyvät Ami 6:n koneeseen, saa samalla hiukan uppgreidatut puristussuhteet (1/7,9).
    Olen nähnyt 18 millin yleisestä kupariputkesta sorvatut nostajaputket, asennettuna nelkun kansiin, ei tietoa käytössä. Hieman eroava lämpölaajennuskerroin verrattuna alumiiniin, tai seosmetalliahan kannet ovat. Romukaupasta saa halvalla.
    Imuventtiilithän ovat edelleen magneettisia, kuten nelkun pakoventtiilit, ne kannattaa vaihtaa mieluiten kutosen venttiileihin joissa myös varsi magneettiin tarttumaton, lyijyttömälle menovedelle suunnitellut. Sätkässä ei kyllä kannata 95:ta käyttää, jo polttoainetaloudellisista syistä.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.