Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka nelkun kone kutoseksi?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121402

    Onko teillä kauemmin sätkäilyä harrastaneilla tietoa mitä osia joutuu muuttamaan, jos nelkun koneen muuttaa kutoseksi? Vai käykö kaikki apulaitteet suoraan kutos koneeseen ja istuuko runkoon ja laatikkoon/vauhtipyörään suoraan? 😕

    #129690

    Kone sopii vaihdelaatikkoon, ja oheislaitteistakin osa, mutta sitten ne itse konetta koskevat jutut;

    … vaihtoon menee mm. sylinterit, männät, venttiiliohjurin varret, kampiakseli, taitaa mennä myös nokka-akselikin, ja kannet, imusarja, kaasari (1-kurkkuisen tilalle 2-kurkkuinen, ei pakollinen muutos)…koneenlohkot ovat sylinterien kohdalta erilaiset, muokattavissa, en tiedä ???
    … Ja rahaa palaa aivan älyttömästi.

    … Halvempi tapa on ostaa kutosen kone nelkun tilalle kaikkineen sälineen, kyllä tälläkin palstalla myyjiä löytyy.

    … jos rakentelu ja virittely kiinnostaa, eikä ole rahasta kiinni, niin eiköhän sinne keulan alle saa vaikka poliisi-BMW-moottoripyörän koneen 😆

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #129691

    NOJUU.. tarkennusta! 😀

    En nyt vanhaa konetta ajatellutkaan virittää uusiksi, vaan juuri sitä, että mitä vanhoista “hiluista” käy. Eli juuri laturi – imusarja -pakosarja -kaasari jne.. ja tietenkin moottorin kiinnitys. Osaanhan tuossa olikin vastauskin, eli kiitos siitä.

    Tjaa.. vai Poliisin BMW:n kone.. hmm.. kuinkahan istuis tommosen Hondan Goldwing 6:s boxeri.. tjaa.. jospa unohtaisin noin suuret viritykset 😈

    Lähinnä on kyse siitä, kun toi vanha nelkun kone vetelee viimeisiään ja jotain tarttis tehdä. 🙁 Eli jos kunnossaolevia kutosen koneita löytyy, niin mailinkautta tarjoamaan..

    #129692

    Koneiden erot:

    startti käy
    laturi käy
    huohotinmysteeri käy
    öljynlauhdutin käy, kylläkin pienempi, mutta ehkä hyvä nin Suomessa
    koneen etukiinnitykset käy
    laturin tuulipelti käy
    lämmönvaihtimet soveltaen
    ilmanputsari käy, kumikäyrä vaihdettava, jos 2-kurkkuinen kaasari
    bensapumppu käy
    kärkikotelo käy
    puola käy
    poikittainen pakopönttö menee vaihtoon
    vipperä erikokoinen
    etutuulipellit erikokoiset, nelkun vipperä pienempi (8-lapaa) kutosen (9-lapaa) verrattuna (vipperä kylläkin käy, mutta puhallusteho putoaa
    imusarja 2-kurkkuiseen kaasariin eri kiinnityssysteemillä, muistaakseni 1-kurkkuisen imusarja käy
    eturitilä erilainen, 4 3-pulttinen, 6 4-pulttinen
    vauhtipyörä käy?
    kytkin sama nelkussa kuin vanhemmissa 6-koneissa
    nelkun vaihdelooda käy, kylläkin välitykset muuttuu, asiasta keskustelua
    tällä palstalla
    kärjet samat, konkka ehkä eri, tai ei taida olla

    ehkä tästä apua sinulle on, moi.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #129693

    nelkun imupakosarja ei käy kuutoseen, ei edes yksikurkkuiseen. Yksikurkkuinen kaasutin sinänsä käy, mutta pääsuutin on erikokoinen. En myöskään yrittäisi sovittaa nelkun lämmönvaihtimia kuutoseen, ovat sen verran erikokoiset että ainakaan vakio-osilla ei tule toimivaa.
    Kaksi kurkkuiseen kaasariin ei kannata laittaa nelkun yksikurkkuiseen tarkoitettua ilmanputsaria, on liian ahdas (= ei hengitä kunnolla), yksikurkkuiseen kuutoseen se tietysti käy.

    #129694

    Nelkun öljynlauhdutin käy vielä, mutta propelli kannattaa vaihtaa.
    Voisi hätätilassa käydäkin jos pienentää etupellin reikää propellin kokoiseksi.
    Vaikka tämän tekisi, niin lämpöä ei tule sisälle samaan malliin ja koneen lämmöt nousee aika nopeasti kun pysähtyy ja hitaassa kaupunkiajossa.
    Ei missääntapauksessa jos ei ole lämpömittaria.
    Matka-ajossahan propellia ei välttämättä tarvitse ollenkaan.

    Korjaan, matka-ajossa propellia tarvitsee ellei ole lisä öljynlauhdutinta.

    #129695
    Nimetön

    @2cv_Aleksi wrote:

    Onko teillä kauemmin sätkäilyä harrastaneilla tietoa mitä osia joutuu muuttamaan, jos nelkun koneen muuttaa kutoseksi? Vai käykö kaikki apulaitteet suoraan kutos koneeseen ja istuuko runkoon ja laatikkoon/vauhtipyörään suoraan? 😕

    Multa vois löytyä tarvittava paketti suoraan nokilta ja jopa koko tuote tallissa seissyt nelkku kutosen tekniikalla. Soittele jos kiinostaa.
    t.pubbe 0407186267 tai email markku.kaukanen@jippii.fi

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.