Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Nelkun kulutus

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122012

    Paljonko nelkun pitäis viedä bensaa? (Kaiken mitä tankkiin laittaa 😆 😆 😆 ) Taitaa nimittäin olla eräs kone aika rikkaalla, kun vei aikoinaan bensaa 7.5 satasella 😳 Onko se rättärin alin kulutus ennätys tehty vanhuksella, nelkulla vai kutosella? (2.4 litraa/100km?)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132660

    Mulla on vaihdellut 4.2-5.7 valilla lahes aina. Riippuen vuodenajasta, kuormasta ja tuulesta.

    #132661

    Minulla, silloin kun Oili vielä nelkku oli, vei 4,25-6,5 l/100 km. Pohjat 4,25 via balticalla jossa ei tunnetusti ole mäkiä, 6,5 kamalassa vastatuulessa talla pohjassa helsinki-pyhäjärvi matkalla. Keskikulutus ns. normaalioloissa oli aika tarkkaan 5,5.
    Ilmajäähdytteisen tulppia ei vissiin luetea ihan niin helposti kuin nestejäähdytteisien. Ehkä jollakin color-tune systeemillä selvittäisi? Toisaalta, tuo on kyllä niin kova kulutus, että mikäli kone sen kaiken polttaa, pitäisi kyllä tupruttaa kuin paavalinkirkon kamina epäonnistuneen paavinvalinnan jälkeen.

    #132662

    Juu siellä oli tk suutin 49, sen vaihdoin dyanen mukaiseksi eli 55 ja pääsuutin oli 155 ja sen vaihdoin 140:ksi. Seosruuviin en oo vielä koskenut…Jospa tuo pääsuutin vaalentaisi pakokaasua 🙄 Omituista kylläkin, koska tuo 155 on ihan normaali nelkun suutin ja 49 kään ei oo vielä hirveen iso…Ei sen ois pitäny viedä niin paljon…

    Huomasimme kerran velipojan kanssa, että kun kutosen kaasariin tökkäs suuremman tk-suuttimen niin bensankulutus tippui jonkun verran… (En muista, että mikä oli lähtötilanne ja mihin se koko muutettiin)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132663

    No nyt on eka kulutus mitattu 400 km matkalta: tidididididii 6.0/100km tasan ja yhtään en säästellyt… Eli onhan siinä 1.5 litran pudotus mitä se aikoinaan vei 2cv:n keulilla 😀 tuo pääsuutin on vanhusdyanen tietääkseni ja tk on nelkkutiinasta. Ei muuten nikottele bensapulaa vaikka onkin vanhusmallia tuo pääsuutin, vähän on laiskahko keskikaasulla, mutta singerillä ajetaankin aina kaasu pohjassa tai pintakaasulla 😀 NIIN ja satasta menee suorilla, että napsahtaa….ihme peli nelkuksi

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132664

    Nelkku on kuulunut aina mun suosikeihin. Kiertaa kivasti ja tuntuu kuin olis parempikin rallikuski hiekkateita ajellessa. 😀

    #132665

    Kannattais aina myös tutkia kohon venttiilin kunto. Se ei missään tapauksessa saa vuotaa, tai polttoaineen pinta ei silloin ole oikea
    ja kulutus että seokset ei ole kohdallaan. Ei kannata raplata suuttimien
    kanssa ennen kun tietää että polttoaineen pinta on oikealla korkeudella.
    tiedän kokemuksesta!
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #132666

    Kulutus on nyt asettunut 5.1 litraa/100km kohdalle. Toimii hienosti, voin suositella tuota suutinyhdistelmää. (Ja miksikö melkein litran pudostus alkuun nähden: Laakerit rullaa, jarrut eivät enää ahdista ja kaasujalkakin on jo tottunut nelkun menoon, kun kilometrejä on kertynyt)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132667

    Tuohan on mukavaa kuultava, että onnistui hommat, ei muuta kun luikkaita
    kilometrejä nyt kun kesäkin on viimein meilläkin. Oikein katto rullalla keli! 8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #132668

    yhtenä päivänä oon ajellu katto puoliks auki… 🙄 En tehnyt sille bensan pinnalle mitään. Tarkistin neulaventtiilin silloin kun laitoin ne suuttimet. Samaten seosruuvissa vois olla säätövaraa, mutta enpä jaksa näprätä kun näinkin toimii.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132669

    Eipä se seos ruuvi paljon toki ajamisessa tunnu. Se vaikuttaa
    lähinnä vain tyhjäkäynnin seokseen ja ruuvi kun on kohdallaan
    on tyhjäkäynti vakaa ja tasainen ja kone lähtee nöyremmin kierroksille kun painaa kaasua!
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #132670

    Mitä mää teen? 😥 😥 kun tuntuu, että koneesta uupuu pari pollea “tehoa” kun sataa! Aivan luit aivan oikein, sateella kuljin laiskistuu, vaikka kostean ilmanhan pitäis olla hapekkaampaa? Vai onko mulla vaan niin itsepäinen kuljin, että se ei halua liikkua sadekelissä? 😳 😥 Ja oon ihan tosissani, ei meenaa kulkea pintakaasulla kaheksaa kymppiä, mutta sitten kun arska alkaa paistaa niin johan liikkuu niin että saa toppuutella.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132671

    Siinäpä ei ole paljon muuta tehtävissä, kun puhdistaa puola, tulpan johdot
    ja tulppien eriste osat ja sumuttaa ne jollain siihen tarkoitukseen tehdyllä
    kosteiden eristämis airosolilla? Yleensä oireen pitäisi poistua!
    Syy on siinä että kyseiset komponentit on monesti pölyiset ja sateella
    kastuvat ja menevät lievästi oikosulkuun jostain mikä on likinnä maa komponentia, eli runkoa. Ainakin mulla on auttanut. Voihan siinä olla
    muukin syy, mutta mulle on joskus käynyt niin.
    Lähetään Karjalan koukeroihin toivottavasti itselläkin 2cv pelaa
    moitteitta! 8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #132672

    Mää kyllä ite epäilen, että se on laihalla seoksella? Tulpanjohdot on uudet, tulpat on hyvät ja puolan navat on just hiottu kuparikiiltäviks.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.