Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Nelkun virttelyä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122916

    Olisko mitään hyviä vinkkejä nelkun virittelyyn että sais muutaman lisä kaakin.Meinaan tehä täys rempan koneeseen niin samalla sitä hieman piristäis.Ei siittä silti mitään kiihdytys autoo oo tarkotus tehä.

    #137307

    Suosituin tapa kautta aikain on ollut 2CV6:n moottorivaihteistopaketin vaihto nelkun vastaavan tilalle. Uusiksi menee silloin myös poikittaisvaimennin ja levyjarrulootan kanssa jarrujärjestelmäkin (LHM). Nelkun laatikkoakin voi käyttää, mutta välitykset ovat maastoautomaiset. Jättää sitten nelkun paketin varastoon vaikka mahdollista myöhempää entisöintiä varten.

    Nelkun koneen kanssa voisi yrittää kaasarin pääsuuttimen suurentamista tai elektronista sytytysjärjestelmää (esim. 123 ignition). Jossain muussa autossa voi olla hivenen isommat männät, jotka saattaisivat passata porattuihin nelkun sylintereihin. Paljon ei parane porailla.

    Kun nelkun mylly on kunnossa, pääsee sillä yli 100 km/h nopeuksiin. Vääntö vain on heikkoa. 2CV4 kärsii siitä, että se on “keinotekoisesti” saatu niukinnaukin pysymään ranskalaissa 2CV-veroluokkassa, kun taas 2CV6 oli 3CV. Visa 652cc jo 4CV.

    #137308

    Juu toi 123 ignition on ollut mielessä ja se varmaan tuleekin.Kuinkas onnistus kannen laskeminen ja pystyskö heittää isompia venttiilejä koneeseen.Sitten tietty hiukan kanavien kiilottelua

    #137309

    Miulla on yks nelkun kone jossa on ylikokomännät eli se on 440cc. Tämän koneen viritin siten että sorvasin sylinterien yläpäästä 1,5mm ainetta pois. Puristussuhde nousee näin lukemaan n.9.5:1
    Imukanavaa voi vähän muotoilla, mutta en suosittele. Alkuperäinen muoto on kuulemma jo hyvä(sanoi yksi virittäjävirtuoosi). Ne kanavat on helppo pilata jos ei tiedä mitä tekee.
    Koneessa on vw polon männänrekaat! Nelkun omia on vaikea löytää. Muistaakseni käypäiset renkaat löytyy litrasesta polosta ja niitä saa kromipintaisena. (kuten miulla on.) Ainut mutta on että halkaisija heitti muistaakseni 0,5mm joten männänrenkaita joutuu viilaamaan. Tämähän onkin vain hyvä juttu, jos käyttää vanhoja sylinteriputkia. Putkethan joutuu hoonaamaan kuitenkin…
    Venttilin ohjurienkumitkin muuten käypi vw:stä sätkään. Golffin ohjurinkumeja on tullut käytettyä. Niitä saa varmaan jokaisesta tarvikeliikkeestä.
    Tällä moottorilla varustettuna pysyin hyvin kutosten perässä ja kulki 115km/h jos oli vähänkin myötäinen tuuli.
    Nyt kone odottaa talllinnurkassa kuljinta kuljetettavakseen. Takana sillä on vasta 10 000km…

    (p.s. moottori ei ole kaupan) 😯

    #137310

    Siinä tapauksessa 123 Ignition EVO peliin, niin voi hakea sopivan sytytysennakon korkeammalle puristussuhteelle.

    #137311

    Onkos kukaan kokeillyt nelkun koneeseen 2 kurkkusta kaasaria? Se kyllä edellyttäis että imu/pakosarjan joutuisi rakentamaan uusiksi ja asentamaan paremmin hengittävän putsari kotelon.

    💡 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #137312

    Siinä tapauksessa 123 Ignition EVO peliin, niin voi hakea sopivan sytytysennakon korkeammalle puristussuhteelle.

    Eikö saman asian aja kotelon kääntely? Vähän hitaampaa tosin…

    Myö ollaan muuten täällä Jojensuusa havaittu, että 123:sta (perus-malli)käytettäessä on ajoitusta jouduttu säätämään myöhäisemmälle. Muuten ei kuljin kulje kuin vaivoin satasta. Hammas-kaks myöhösemmälle ja mennän “lujaa”. 😯

    #137313

    Sama juttu täällä perusmallin kans. Tyhjäkäyntiä ei löytyny millään kun laittoi tarkasti ohjeiden mukaan mutta pikkuisen kun haki kohtaa niin johan onnistui…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #137314

    Laitoin 123-asiasta oman keskusteluketjun

    http://www.suomen2cvkilta.fi/forum/viewtopic.php?t=2128

    kun menee jo vähän toiselle alueelle alkuperäisestä keskustelusta.

    #137315

    Jossain netissä näin kuvan kun joku oli virittänyt molemmille pytyille omat kaasarit.En tie kuin toimiva systeemi kun pitäis saada luotetavuus pysyyn samalla.Tollanen systeemi vie ainakin pensaa hurjasti jos säädöt ei oo kohdillan.

    #137316

    Enpä lähtis sellaisia kasaileen nelkkuun… Alkaa nimittäin olemaan katoavaa luonnonvaraa nuo nelkunkin osat… Kannattaa varmaankin eka kokeilla kutosta nokilla.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.