Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Yleinen keskustelu › Nimiä adressiin…
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
12.1.2014, 18:37 #128625
Harrasteajoneuvot verovapaiksi.
http://www.adressit.com/harrasteajoneuvot” onclick=”window.open(this.href);return false;
Rättäri - Citroen 2CV
https://www.facebook.com/groups/168107986665515/12.1.2014, 21:23 #170884Harrasteajoneuvot, kuten moottorikelkat ja muut vastaavat?
Miksi pitäisi?
12.1.2014, 22:15 #170885Empä taida laittaa, yhteiskunta ei vaan pela, jos kaikki yritetään veroista poistaa. Olen nyt työtön, mutta silti maksan camionnetista verot ylpeänä, sillä käytänhän veromerkeillä tehtyjä teitäkin. Vero on minulla ainakin yksi pienimmistä harrastusmenoista, joten jaksan ne vielä maksaa. 😈
13.1.2014, 05:29 #170886Onkos AKE vielä voimissaan, minä tunnen nykyisin vain TRAFIn 😉
13.1.2014, 07:46 #170887Tasapuolisuuden vuoksi kaikista harrasteajoneuvoilta pitäisi poistaa vero sillä perusteella, että museoajoneuvoharrastuksestakin se on poistettu. Valitettavasti tuo adressi lähtee utopistisesta toiveesta, etä kaikki yli 20-vuotiaat kulkuneuvot automaattisesti vapautettaisiin verosta. Valtiovallan on sen kumoamiseksi turhankin heppo esittää perusteet.
Useissa EU-maissa kuitenkin on ajoneuvorekisterissä harrasteajoneuvoluokka, mutta se pitää aina sisälää joitain käyttörajoituksia ja jokus hullua byrokratiaakin. Olen huomannut, että meidän liikennekäytöstäpoistomenettely on varsin hyvä. Sihen tosin liittyy ongelmana vanhojen ajoneuvojen verotus painon mukaan, joka taas johtaa kohtuuttomuuksiin esim. harraste-kamiinoiden kohdalla. Toinen ongelma on katsastusajankohda määräytyminen sattumanvaraisesti esim. rekisterikilven viimeisen numeron mukan. Pienillä numeroilla katsastus on aina heti edessä heti kevätkäyttöönoton jälkeen, kun vaikkapa kuutosella tai seiskalla saattaa selvittää kahden keän ajelut. Museoajoneuvothan pitää katsastaa vuosimallista riipuen 2 tai 4 vuoden välein kesäkuun loppuun mennessä.
13.1.2014, 13:59 #170888Mun mielestä tässä ollaan tavallaan menossa niinsanotusti perse edellä puuhun, vaikka tavallaan hyvällä asialla ollaankin.
Ensin pitäisi saada luokitetultua ja hyväksyttyä tuo Jukankin mainitsema Harrasteajoneuvo -luokka, jonka jälkeen voitaisiin alkaa keskustella ko. luokkaa koskevista helpotuksista, vaikka katsastusten tai verotusten suhteen. Harrastuksen kannalta tuo laitteen luokittaminen harrasteajoneuvoksi on mielestäni välttämätöntä tulevaisuudessa. Vanhojen autojen liikennekäyttöä tullaan lähivuosina taatusti rajoittamaan, joko suoraan iän tai sitten hiilidioksidipäästöjen perusteella. Jos tuollaista harrasteajoneuvo -luokkaa ei ole, niin ainoastaan museorekisteröidyt ajoneuvot tulevat välttymään ikään tai päästöihin perustuvilta rajoituksilta/ajokielloilta.
Valitettavasti tällä hetkellä ei näytä olevan sellaista tahoa, joka veisi asiaa järkevästi eteenpäin. Tässä pitäisi kaikkien aiheeseen liittyvin järjestöjen yms. vetää hommaa samaan suuntaan, nyt taitaa olla niin että museomiehet ajavat vain omaa asiaansa ja muut katsovat sujuvasti vierestä – näitä tavallaan epätoivoisia yksittäisiä hankkeita lukuunottamatta.
Myös Killan tulisi olla asiassa aktiivinen, tuntuu nimittäin vähän tyhmältä kun ollaan kovasti huolissaan Killan jäsenien ikäjakaumasta ja yritetään haalia lisää nuoria mukaan toimintaan – onko turhaa touhua jos sätkällä ei saa kohta enää ajaa?
Kuulostaa varmasti pessimistiseltä, mutta lyön kaljan vetoa että tämä tulee olemaan tosiasia viimeistään 10-15 vuoden päästä. Eikö ne Ollilan työryhmän esittämät tiedonkeruulaitteet pitänyt ottaa käyttöön joskus 2020 luvulla? Ja jos sitä ei autoon saa asennettua, niin sitten ei sillä autolla ajeta. Ennustan minä.13.1.2014, 16:27 #170889@LPN wrote:
Kuulostaa varmasti pessimistiseltä, mutta lyön kaljan vetoa että tämä tulee olemaan tosiasia viimeistään 10-15 vuoden päästä. Eikö ne Ollilan työryhmän esittämät tiedonkeruulaitteet pitänyt ottaa käyttöön joskus 2020 luvulla? Ja jos sitä ei autoon saa asennettua, niin sitten ei sillä autolla ajeta. Ennustan minä.
Veikkaisin, että vapaa ajelu ilman seurantaa tulee sallituksi vain museoajoneuvoksi rekisteröidyllä ajoneuvolla.
Tuollaisessa 20 vuoden rajassa ei ole mitään järkeä. Sillä rajalla tämä maa täyttyisi hetkessä verovapaista 20 vuoden ikäisistä ajoneuvoista.
Jos jotain rajaa haetaan, niin nykyinen 30 vuottakin on liian pieni ikä. Tämä näkyy etenkin moottoripyöräpuolella. Noita 30 vuoden ikäisiä voi tuoda maahan pilvin pimein museoitaviksi.13.1.2014, 17:19 #170890Veikkaisin, että vapaa ajelu ilman seurantaa tulee sallituksi vain museoajoneuvoksi rekisteröidyllä ajoneuvolla.
Tuollaisessa 20 vuoden rajassa ei ole mitään järkeä. Sillä rajalla tämä maa täyttyisi hetkessä verovapaista 20 vuoden ikäisistä ajoneuvoista.
Jos jotain rajaa haetaan, niin nykyinen 30 vuottakin on liian pieni ikä. Tämä näkyy etenkin moottoripyöräpuolella. Noita 30 vuoden ikäisiä voi tuoda maahan pilvin pimein museoitaviksi.Hienoa Aakku, mää kannattaisi tuota 40 w rajaa kulkimille/muille…
Vain köyhillä on kiire.
13.1.2014, 17:20 #170891@Aakku wrote:
Veikkaisin, että vapaa ajelu ilman seurantaa tulee sallituksi vain museoajoneuvoksi rekisteröidyllä ajoneuvolla.
Näin se varmasti menee jos ei saada aikaiseksi tuota harrasteajoneuvo -luokkaa. Näillä ei siis olisi museoajoneuvon oikeuksia (käyttömaksuttomuus, harvemmat katsastukset, halvat vakuutukset, yms.), eikä toisaalta vaatimuksia täydellisestä alkuperäisyydestä. Ajaa kuitenkin saisi vanhallakin laitteella jonkin rajatun määrän vuodessa.
@Aakku wrote:
Tuollaisessa 20 vuoden rajassa ei ole mitään järkeä. Sillä rajalla tämä maa täyttyisi hetkessä verovapaista 20 vuoden ikäisistä ajoneuvoista.
Jos jotain rajaa haetaan, niin nykyinen 30 vuottakin on liian pieni ikä. Tämä näkyy etenkin moottoripyöräpuolella. Noita 30 vuoden ikäisiä voi tuoda maahan pilvin pimein museoitaviksi.Onhan se tavallaan aika hurjaa, että tänä vuonna saa museorekisteriin esim. Suzukin GSR x:n ja Jammun FZR:n, vai mitä ne aikansa superpyörät nyt olikaan. Toisaalta ovathan ne iän puolesta ihan yhtä vanhoja kuin 40 -luvun lopun pyörät silloin vuonna 78 kun tuo museorekisteröinti aloitettiin…tosin tuolloin se ikäraja taisi olla 25 vuotta. Itse kyllä pitäisin kiinni tuosta 30 vuoden ikävaatimuksesta niin museo- kuin harrasteajoneuvopuolellakin.
Kaikkiaan tuo nykyisenkaltainen museorekisterijärjestelmä on tainnut pilata hienoja moottoripyöriä/autoja ja niiden historiaa enemmän kuin kustomointi/rakentelu ehtii koskaan tuhoamaan, mutta se onkin sitten täysin toinen tarina.
13.1.2014, 22:04 #170892Ehdotan taas systeemiä jossa auton käyttömaksut ja vakuutukset on kortissa, ja maksut&vakuutukset voimassa siinä ajoneuvossa jossa se kortti kulloinkin on mukana. Olkoon maksut talouden kalleimman ajoneuvon mukaan. Harrastaja voisi sujuvasti aamulla miettiä aamulla ajeleeko töihin sätkällä vai kovakattoisella. Molemmilla en kuitenkaan voi ajaa yhtä aikaa kun minua on vain yksi. Kahden kuljettajan ja kolmen ajoneuvon talous voisi sitten hankkia kaksi korttia että molemmat voi ajella yhtä aikaakin. Ajatus perustuu siihen että omassa pihassa tai tallissa oleva ajoneuvo ei saastuta eikä kuormita luontoa tai yhteiskuntaa millään tavalla, vain ajossa olevaa olisi järkevää laskuttaa. Ja toisaalta siihen että nykyinenkin liikennekäytöstäpoistosysteemi on varsin kankea ja käytännössä tulee pidettyä ylimääräisiä autoja veroissa ja vakuutuksissa vaikka vain yhdellä per kuljettaja pystyy ajamaan kerrallaan.
14.1.2014, 08:31 #170893Perusongelmana lienee valtion pohjaton kassa. Jostain kevennetty vero pitää kompensoida jostain muualta ja mielellään tuplana. En tässä ota kantaa pitääkö näin olla vai ei. Tai mistä soisin veroa kerättävän ja mistä en.
Noin yleisesti liikenteen verotuksesta, haluaisin kuulla keskustelua kertymätavoitteesta. Kun maali olisi selvillä, olisi helpompi kinastella, miten sinne päästään.
17.1.2014, 17:51 #170894Minun mielestäni nykyinen verokäytäntö on ihan hyvä.
24.1.2014, 18:12 #170895@PenttiS wrote:
Minun mielestäni nykyinen verokäytäntö on ihan hyvä.
N. 13:sta vanhana jo tuumasin, jotta verotusta ei pidä uudistaa. Se käy aina kalliiksi 😉
25.1.2014, 15:55 #170896Voihan sinnekin nimensä lisätä, mutta kun tämän kokoisessa maassa ei saatu Suomen Harrasteajoneuvoliittoakaan (SHAL) pysymään hengissä, niin eipä hyvältä vaikuta.
Muistakaa kuitenkin käydä allekirjoittamassa
Vapaus liikkua ilman viranomaisseurantaa on säilytettävä
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608″ onclick=”window.open(this.href);return false;
[size size=10][color color=#000040]2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Projekti: Dyane '68[/color][/size]
[b][color color=#BF0000]Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. [size size=12](2CV-esite,1956)[/size] [/color][/b] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.